شرح بلاغ ۱۶، حق پناه با پرسی بلاگ مطرح كرد؛

کدومو درپی تحقق هدف سازمان تبلیغات درنقش دهی به مردم درفرهنگ است

کدومو درپی تحقق هدف سازمان تبلیغات درنقش دهی به مردم درفرهنگ است

پرسی بلاگ: به گزارش پرسی بلاگ، مدیر کدومو اظهار داشت: یکی ازمهم ترین دغدغه های سازمان تبلیغات اسلامی، نقش دهی به مردم و مردمی سازی فرهنگ است و براین مبنا کدومو حاکمیت مردم بر مردم وسپردن فرهنگ به دست خود مردم را دنبال می کند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سازمان تبلیغات اسلامی، بنیادها و نهادها و مراکز بسیاری را تحت پوشش دارد که یکی از آنها، مرکز شناخته شده و قدیمی «تبیان» است. تبیان شاید نخستین مرکزی باشد که با رویکرد آگاهی بخشی در زمینه رسانه و اینترنت از سالهای دهه ۷۰ آغاز به فعالیت کرد و توانست نام خودرا به عنوان مرجعی قابل اعتماد و قابل اعتنا در افکار عمومی در زمینه محصولات جدید فرهنگی جا بیندازد.
هرچند این خاصیت در رقابت با فضای پرسرعت و پرچالش فرهنگی و رسانه ای، این سال ها کم رنگ تر شده اما تبیان، اهداف و ماموریت های خودرا فراموش نکرده و آنها را دقیق تر، معطوف به فضای جدید کشور دنبال می کند.
«کدومو» قسمتی از همین پیگیری ها و کوشش های جدید تبیان است که ۴ سالی است تأسیس شده و می خواهد دستیار خانواده ها در انتخاب محصول رسانه ای مناسب باشد. با حسین حق پناه، مدیر «کدومو» درباره ی این مرکز و نقش سازمان تبلیغات در توسعه و پشتیبانی از آن گفت و گو کردیم.
مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.
* درباره ی کارهای کدومو توضیحاتی بفرمائید.
«کدومو» دستیار رسانه ای خانواده ها در انتخاب محصول رسانه ای مناسب می باشد. کدومو با کمک تعدادی از کارشناسان و اساتید و مشاوران تربیتی، هر فیلم، انیمیشن، بازی کامپیوتری، کتاب و در مراحل بعدی بازی های رومیزی و اسباب بازی را ارزیابی و رده بندی سنی می کند و توصیف و سفارش تربیتی آنرا در اختیار خانواده ها قرار می دهد. بدین سبب «کدومو» با کمک کارشناسان و خود خانواده ها می گوید «کدومو ببینید، کدومو بخونید، کدومو بازی کنید» و همین طور به همین منوال می گوید که کدام یک از این محصولات برای خانواده ها مناسب نیستند.
* با چه نگاهی شروع به کار کردید؟
رویکرد ما این بود که سواد رسانه ای لازم است اما برای خانواده ها در جهان رسانه ای شده اطراف کافی نیست. پس چه چیزی لازم است؟ اینکه در کنار آموزش سواد رسانه ای ابزارهای تربیت رسانه ای و پشتیبان های تربیتی هم کنار خانواده ها باشد. یکی از این ابزارها در دنیا، نظام هی رده بندی سنی هستند. اما دو مدل نظام رده بندی هم داریم: یکی نظام رده بندی تخصصی و کارشناسی که مبتنی بر نظر برخی از اساتید و با پشتوانه مطالعات علمی و دانشگاهی است. برخی دیگر از نظام های رده بندی و توصیفی و سفارش ای، نظام های مردمی هستند. مثل IMDB که شاید معروف ترین نمونه در این مدل باشد. «کدومو» تلفیقی از این هاست. هم نظرات کارشناسی برای یک محصول ارائه می شود و هم در کنار آن میانگین نظرات خانواده ها و ملاحظات تربیتی شان به مخاطبان ارائه می شود.
بر این اساس در کدومو یک منطق پلتفرمی داریم که خود خانواده ها به همدیگر کمک می کنند. خانواده دستیار خانواده برای انتخاب محصول رسانه ای مناسب می باشد.
* اهداف و ماموریت ها و رویکرد های کدومو بر چه مبنا تعریف شده اند و کدام دغدغه سازمان تبلیغات را پوشش می دهند؟
مبنای تعریف «کدومو» حاکمیت مردم بر مردم است و سپردن فرهنگ به دست خود مردم؛ چیزی که مورد تاکید امامین انقلاب هم بوده است. ما فکر می نماییم هر جا از خود مردم خواستیم که بر ساختارها، فرایندها و اتفاقات مختلف نظارت کنند آنها بهترین ناظرها بودند و هر جا خواستیم که تصمیم بگیرند، آنها بهترین تصمیم ها را گرفتند. ما باید چه چیزی به آنها بدهیم؟ ما فقط کافی است به آنها دانش کافی و مسئولیت مناسب بدهیم. به آنها آگاهی و مسئولیت بدهیم. البته که باید به آنها اعتماد نماییم و حس اعتماد به نفس جمعی به آنها بدهیم؛ مخصوصاً به خانواده ها. خانواده ای که زیر بمباران شدیدترین چالش ها در فضای فرهنگی و رسانه ای قرار دارد، احساس ناکافی بودن و ناتوان بودن می کند و این موجب می شود که نتواند مسئولیتش را به درستی انجام دهد.
ما در «کدومو» تلاش می نماییم به کمک کارشناسان و اساتید در نهایت خود خانواده ها را توانمند نماییم تا نوعی خودتنظیم گری در آنها اتفاق بیفتد و به تبع آن، یک خودتنظیم گری اجتماعی هم ایجاد شود. یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان تبلیغات اسلامی هم همین نقش دهی به مردم و مردمی سازی فرهنگ است که دارد در کدومو اتفاق می افتد.
نکته بعدی، هدایت جریان مصرف رسانه ای و ارتقا سطح مصرف رسانه ای مخاطب خصوصاً با تمرکز بر خانواده است. این اتفاق بجای اینکه از بالا به پایین و با دستورالعمل و بخشنامه بیفتد بوسیله کدومو و سایر برنامه هایی که در معاونت کودک و نوجوان و معاونت خانواده تبیان، پیگیری می شود، درحال تحقق است.
* چشم انداز کدومو چیست و جایگاهش در مجموعه برنامه های توسعه ای سازمان تبلیغات در کجا قرار دارد؟
چشم انداز کدومو، ایجاد یک شبکه آگاه، توانمند و مسئول از خانواده های ایرانی است که بتوانند هم مصرف رسانه ای خودشان را ارتقا دهند و هم در جریان تولید و توزیع رسانه ای اثرگذار باشند. به این معنا که اگر فیلمی یا انیمیشنی یا بازی ای برای خانواده ها مناسب می باشد بجای اینکه با منطق بلیت فروشی یا بهتر بگویم «بلیت پاشی» و تخفیف ها و رایگان کردن ها، از آن محصول توسط نهادهای حاکمیتی حمایت شود، خود مردم و خانواده ها مبلغ آن محصول مناسب باشند و از این طریق بر اقتصاد سالم و خانواده مدار در زمینه فرهنگ و رسانه، تأثیر بگذارند.
برعکس این هم صادق است. یعنی جایی که یک محصول فرهنگی و رسانه ای، مشکلی دارد و خلاف ارزش های خانواده عمل می کند باز خود خانواده ها باشند که با اعلام، نقد یا حتی تحریم آن محصول، مانع از شکل گیری چرخه اقتصادی آن محصول شوند و آگاهی بدهند و کنشگر باشند.
ما فکر می نماییم دور نیست آن جایگاهی که فیلمساز و بازی ساز و نویسنده ما، پیش از این محصول را تولید نماید، از مشاوره های کدومو و خانواده های کدومویی بهره مند شود برای ین که محصولی تولید نماید که در عین جذابیت سلامت رسانه ای هم داشته باشد.
ما الان بعد از دو سال فعالیت و معرفی به خانواده ها، نزدیک به ۳۰ هزار نفر مخاطب در شبکه اینستاگرام داریم که بیشترین اتصال مان با مخاطب از همین طریق است. بعد هم روی سایت به صورت میانگین ۱۵۰ هزار بازدید در ماه داریم. علاوه بر آن به درگاه های اصلی مصرف، مانند شبکه پویا و فیلیمو و تلوبیون و آپارات متصل شده ایم.
ما فکر می نماییم می توانیم با کمک مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی معرفی بیشتر و بهتری به عموم خانواده های ایرانی داشته باشیم و در پلان توسعه ای خودمان به کمک سازان، اسم کدومو به گوش همه مخاطبان ایرانی برسد و هر خانواده ای که در خانه فرزندی دارد، پیش از روشن کردن تلویزیون و کامپیوتر، کدومو را باز کند.
کدومو مقرر است به دست خود خانواده ها توسعه پیدا کند و به نتیجه برسد، پس هر جا که این اتصال به خانواده ها و گروههای اجتماعی مخصوصاً مادران برقرار شود، اهداف مجموعه برآورده شده و ما فکر می نماییم اگر به شکل طبیعی و بدون فشار، برمبنای ارزش های مشترک و تفاهم و توافق بتوانیم به درگاه های مصرف و تولید و توزیع، اتصال پیدا نماییم و بر شکل گیری جریان مصرف درست فرهنگی، اثرگذار باشیم، موفق خواهیم بود.


منبع:

1401/06/05
08:54:17
5.0 / 5
432
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , تولید , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ