شرح بلاغ، ۱۴گفتگو با عباس محمدی؛

حمایت و آموزش جوانان دغدغه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است

حمایت و آموزش جوانان دغدغه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است

به گزارش پرسی بلاگ، مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی اظهار داشت: رویکرد آفرینش های ادبی استعدادیابی، آموزش، مهارت افزایی در جهت تولید آثار ادبی است.



عباس محمدی مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب کارهای این مرکز اظهار داشت: رویکرد آفرینش های ادبی بخش تقسیم می شود که در یک دسته بندی کلی می توان آنرا دربردارندة استعدادیابی، آموزش و مهارت افزایی در امتداد تولید و ترویج آثار ادبی متعهد دانست.
وی اضافه کرد: در بحث استعدادیابی علاوه بر جشنواره های شعر و داستان جوان سوره و جشنواره انقلاب؛ در مراکز استانی نیز همکاران این مرکز در پی کشف استعدادهای برترند و ما نیز برای آموزش و ارتقا دانش آنها تلاش می نماییم. در کنار این استعدادهای درخشان، دیگرانی هم هشتند که از مسیر استعداد بودن عبور کرده اند و به فعلیت رسیده اند که برای این افراد رویکرد آموزش تکمیلی و مهارت افزایی را داریم تا در آینده ای نه چندان دور ایشان در جایگاه استادی بتوانند راهنما و راهگشای استعدادهای ادبی باشند و امید حوزه هنری هم به همین نیروی انسانی هنرمند است که می تواند پشتوانه و تکیه گاهی برای نسل های بعد باشد.
این شاعر اظهار داشت: مرکز آفرینش های ادبی حوزه در چندین بخش شامل پژوهش، شعر و داستان و رمان؛ علاوه بر آموزش به تولید و خلق اثر هم توجه دارد که این دست آثار توسط هنرمندان در رابطه با مرکز یا مراکز استانی یا عزیزانی که بصورت مستقل آثارشان را برای انتشار به ما می سپارند خلق می شود. البته بدیهی است که آثار برای انتشار از هر مسیری که آمده باشند باید از رهگذر تأیید کارشناسان مرکز بگذرند؛ در کنار آنچه گفته آمد مرکز آفرینش ها یک سری برنامه های ترویجی نیز دارد که هرکدام به ضرورت و با رویکرد خاصی انجام می شوند و از شاخص ترین این برنامه ها می توان به جشنواره ها، شب شعرها، رونمایی های کتاب، نشست های محفلی و نشست های نقد ادبی اشاره نمود.
محمدی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری برنامه هایی که نام بردم رویکرد مهارت افزایی غیرمستقیم با معرفی الگوهای مهارتی مناسب و دیگری معرفی تولیدات مرکز آفرینش های ادبی در کنار معرفی چهره های نو و هنرمندان متعهد توانمند و تازه نفس به جامعه هنری است. که از این برنامه ها می توان به برنامه های مناسبتی که در قالب شب شعر برگزار می گردند مانند «آستان مهر» یا برنامه «محفل دیدار ماه» که دوشنبه های آخر هر ماه برگزار می گردد اشاره داشت که در این برنامه ۵ تن از پیشکسوتان حضور می یابند و علاوه بر شعرخوانی به بیان خاطرات و ارائة گوشه ای از مسیری که به تجربة شاعر شدنشان انجامیده، تجربه های کارآمد برای شاعری را نیز با شاعران جوان به اشتراک می گذارند، از طرفی ثبت خیلی از این تجربه ها نیز خودش یک رویکرد است و درخور توجه.
این منتقد ادبی اظهار داشت: برنامه دیگری با عنوان «آینه بندان» در این مرکز درحال اجراست که بیش از ۳۰ دوره را - با هدف نقد و بررسی رمان های تولیدی دفتر ادبیات داستانی - پشت سر گذاشته؛ در این برنامه مجری کارشناس به همراه دو کارشناس که به طور معمول از نویسندگان سرآمدند با رویکرد معرفی نویسندگانی که رمان اولی حضور می یابند و شکل کار جدیدی که به آن رسیدیم قرار شد در بیشتر برنامه ها یک استاد بنام در کنار یک نویسنده جوان و نام آشنای آینده دار درباب رمان ها صحبت کنند تا از این رهگذر ضمن معرفی تولیدات مرکز به مقصودی که چهره سازی و معرفی نویسندگان جوان تر نیز هست دست یابیم.
این پژوهشگر اضافه کرد: برنامه دیگری نیز با عنوان میهمان را دنبال می نماییم که تا امروز ۵ نشست آن برگزار شده است. این برنامه با محوریت بزرگداشت بزرگان ادبیات داستانی و به قصد استفاده از تجارب بزرگان این عرصه بمنظور انتقال تجارب آن به جوانان دنبال می شود. بدیهی است که این دست برنامه ها از نظر تاریخ شفاهی به عنوان یک مدرک مستند هم قابل توجه است و این تجربه نگاری هایی که ثبت و ضبط می شود راوی سیر تحول ادبیات داستانی و جایگاه آن پس از انقلاب اسلامی است.
محمدی اظهار داشت: یک کارگاه خلق اثری هم داریم با عنوان «کارگاه رمان تعاملی» که در آن نویسندگان جوان اما باتجربه برمبنای طرح هایی که برمبنای موضوعات اعلامی مرکز ارائه می دهند انتخاب می شوند که دومین دوره آن نیز برگزار شده و موضوع دومین کارگاه خلق رمان هایی برای خرمشهر بود که به ۹ رمان رسیدیم که به یاری خدا بزودی زود منتشر خواهند شد. گفتنی از میان طرح های ارسالی برمبنای موضوعات اعلامی، شورای کارشناسی برمبنای کیفیت طرح ها بین ۸ تا ۱۵ طرح را برای هر دوره انتخاب می کند که خالقان این آثار باید زیر نظر استاد-مربی دوره به آفرینش رمان خود بپردازند.
وی اضافه کرد: درباب آموزش هایی مستقل از فرآیندهای مورد اشاره قبل از این مرکز آفرینش های ادبی از آموزش عروض و قافیه تا داستان نویسی و شرح و تفسیر متون کهن و شرح دیوان گذشتگان و گنجیه های ادبی و میراث کهن به شکل مستقل یا در قالب مکتب مهر اقدام می کرد که باتوجه به تغییر ساختاری و انسجام آموزش و رویکرد جدید مرکز آموزش، حالا مشاوره و نظارت محتوایی داریم و مرکز آموزش عهده داز زحمات است.
محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت مرکز آفرینش های ادبی در انتشار آثار نویسندگان اظهار داشت: بطور قطع کمک می نماییم، رویکرد ما برای انتشار تمامی آثار تأیید کارشناسان مرکز است. که این مهم بعد از بررسی هر اثر توسط سه کارشناس – که بیشتر این کارشناسی ها رویکرد اصلاحی و برطرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است – صورت می گیرد و این پروسه دربرگیرندة تمامی آثار ادبی ارسالی به مرکز است چه از بیرون ساختار حوزه هنری بیایند، چه از مراکز استانی یا دیگر مراکز حوزه هنری برای انتشار ارسال شوند.


منبع:

1401/06/03
13:25:05
5.0 / 5
385
تگهای خبر: آثار , آموزش , انسانی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ