رئیس سازمان پدافند غیرعامل

بدون درک اهمیت پدافند غیرعامل، در معرض تهدیدات قرار می گیریم

بدون درک اهمیت پدافند غیرعامل، در معرض تهدیدات قرار می گیریم

به گزارش پرسی بلاگ رییس سازمان پدافند غیرعامل، اظهار داشت: در حالت استاندارد به هنگام وقوع اضطرار 30 درصد جمعیت شهر باید قابل جابه جایی باشد و در این جهت مدیریت شهری باید ابزارهای لازم را داشته باشد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در اولین جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرداری تهران در دوره ی جدید مدیریت شهری، اظهار نمود: بطور استاندارد به هنگام وقوع اضطرار ۳۰ درصد جمعیت شهر باید قابل جابه جایی باشد و مدیریت شهری باید بتواند ۳۰ درصد جمعیت شهر را از محل خطر خارج کند. برای این کار می توان در قالب پروژه های چند کارکردی از پارک های اطراف تهران بهره برد تا در وضعیت اضطرار بتوان حدود سه میلیون نفر را از شهر خارج و بعد از آن به داخل شهر بازگرداند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم درک اهمیت پدافند غیر عامل از طرف مدیران کشور، اضافه کرد: اگر اهمیت پدافند غیر عامل را مدیران درک نکنند و این امر در کشور توسعه پیدا نکند ممکنست در معرض تهدیدی قرار بگیریم که گاهی غیر قابل جبران باشد.
سردار جلالی با اشاره به اینکه «در دنیا شاهد تولید رشته های علمی، فنی و تخصص در زمینه پدافند غیر عامل هستیم و در تلاشیم تا این مساله را در کشور خودمان دنبال کنیم»، اشاره کرد که تهران از نظر دفاعی و امنیتی محور کانونی دارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به بند ۹ سیاست های کلی نظام در امور پدافند غیر عامل در خصوص ممانعت از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراکز جمعیتی و بیرون بردن این­ گونه تأسیسات از شهرها و ممانعت از ایجاد مراکز جمعیتی در اطراف تأسیسات پرخطر با تعیین حریم لازم، اشاره کرد: مجموعه فناوری های نو در قالب زیر ساخت های شهری خودرا نشان می دهند و عمدتاً در شهرها ایجاد می شوند. این فناوری های نو یک سری تهدیدات، خدمات و لطمه پذیری ها را در کنار هم دارند. وقتی این مجموعه ها کنار سیستم شهری قرار می گیرند مفهوم پیچیده تری از پدافند غیر عامل در زمینه شهری نسبت به سایر حوزه ها ایجاد می شود. بدین جهت طبیعتا نیازمند رویکرد جدیدی در برخورد با آن هستیم و رویکرد سنتی در زمینه شهری دیگر پاسخگو نیست.
وی ایجاد هماهنگی کارکردی بین زیر ساخت ها در وضعیت مداخله و تهاجم را همچون مشکلات اساسی دانست و اضافه کرد: در همین راستا لازم بود حتما نگاه علمی و دقیقی به پدافند در زمینه شهرها داشته باشیم و بدین جهت کارگروه ها تشکیل و سند پدافند شهری تدوین شد.
جلالی با اشاره به اینکه «دسته ای از زیر ساخت ها درشهرها "نرم" هستند که مبتنی بر خدمات سایبری و فناوری اطلاعات شکل می گیرند»، بیان کرد: در کشورهای مدرن نزدیک به ۳۷ کارکرد اساسی شهر مبتنی بر زیر ساخت های نرم است. برمبنای حضور فناوری شاهد تهدیدات مدرن در شهر هستیم که در پی آن باید به بی نظمی شهری، بهم زدن ساز و کار و تعادل زیر ساخت های شهر با ویروس سایبری توجه جدی کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به وجود مراکز پر خطر نظیر مراکز نظامی و هسته ای در شهر، اشاره کرد: نزدیک ۶۰ بیمارستان از پزشکی هسته ای استفاده می نمایند اما پروتکلهای حفاظتی در آن رعایت نمی گردد. ایمنی و انضباط هسته ای موصوع مهمی است که گاهی در بیمارستان ها از آن استفاده نمی گردد. همین طور در صنعت پتروشیمی نیز پروتکل ها و ضوابط ایمنی کمرنگ است. گاهی در زمینه ساختمان سازی نیز ضوابط مدیریت بحران رعایت نمی گردد.
جلالی همین طور در جمع خبرنگاران با اشاره به نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران، اظهار نمود: در این نشست کارگروه هایی که مسئولیت مختلف برمبنای برنامه پدافند شهری شهر تهران بر عهده دارند، توسط شهردار منصوب شدند. تاکید شهردار بر این بود که مطالعات تبدیل بر برنامه اجرائی شوند. رویکرد مطالعات برطرف نمودن لطمه پذیری ها و مخاطرات متوجه مردم است و این موارد بطور ریز برشماری شده است و در قالب برنامه اجرائی برای سال ۱۴۰۱ و سال آتی پیش بینی می شود.
وی همین طور درباره آمادگی مدیریت شهری در مقابله با سیل اخیر، توضیح داد: اقدامات خوبی توسط سازمان مدیرت بحران شهرداری تهران در زمینه آمادگی قبل حادثه، کنترل و بازنگری معابر عبور مسیر سیل ها و آمادگی نهادها و ساختارهایی که در امداد رسانی موثر هستند انجام شد و انشاالله تقویت شود.




منبع:

1401/05/13
13:39:15
5.0 / 5
419
تگهای خبر: بیمارستان , تولید , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ