حسینی مطرح كرد؛

مدعیان حقوق بشر به داعش میدان می دادند هرکار خشنی انجام دهد

مدعیان حقوق بشر به داعش میدان می دادند هرکار خشنی انجام دهد

معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از ابزارهای داعش این بود که در فضای مجازی کار می کرد و کسانی که مدعی حقوق بشر هستند برای انجام هرکار خشنی به این گروه میدان می دادند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین المللی «رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری» امروز سه شنبه، چهارم مرداد ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اجرا شد.
سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور، عبدالکریم خیامی رییس کمیته رسانه و فضای مجازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای علمی کنفرانس، حسن خجسته رییس شورای علمی کنفرانس، علی نوریجانی دبیر کل کنفرانس، معصومه نصیری دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو و برخی از اساتید و فعالان این حوزه، همچون حاضران در این افتتاحیه بودند.
سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور در افتتاحیه اولین کنفرانس رسانه ارتباطات و حکمرانی سایبری اظهار داشت: رسانه الان خیلی فراتر از قبل است و هر کس می تواند بوسیله فضای مجازی از رسانه ها بهره بگیرد. روز به روز پیچیده تر می شود پس باید اهمیت بیشتری به آن داد. برای دولت ها بحث رسانه بسیار اهمیت دارد به جهت اینکه بتوانند نکات مثبت خودشان را تبیین کنند به رسانه احتیاج دارند وگرنه مخالفان می توانند بهترین برنامه ها را هم تقبیح کنند. امروزه به صرف گمان و شک و احتمال هم مطالب نوشته می شود و خیلی وقت ها جعل می شود. البته جنبه های مثبتش محفوظ است. رهبر فرزانه فرمودند «اگر من این مسؤولیت خطیر را نداشتم، مسؤولیت فضای مجازی را بر عهده می گرفتم.» اما در کنار نکات مثبت باید لطمه ها هم گوشزد شود. ما در دینمان هم داریم که مطالب بدون تحقیق و بررسی منتقل نشود. این که مطالب را بدون تحقیق و بررسی منتقل نکنیم الان کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
او اضافه کرد: نتیجه حکمرانی سایبری در کشور ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت فعالیت اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و ناامن سازی آن برای مفسدان و شیادان است. نمی توانیم فضای سایبری را رها نماییم. این مدیریت ضروریست. رهبری می فرمایند «یارانه ها و فضای مجازی که در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران نفر برسانید این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت را ضایع کنید که خداوند از من و شما سوال خواهدنمود.» تک تک ما در روشنگری و پاسخ به شبهات مسؤولیت داریم. ما باید دیگران را به چالش بکشیم و از این فرصت بهره بگیریم. قدرت سایبری الان یکی از مؤلفه های اقتدار ملی است. در گذشته نیروی دریایی، هوایی، زمینی و فضایی داشتیم، الان فضای سایبری هم یکی از این هاست. شعار دولت مردمی و عدالت محور این است که باید ایران، ایران قوی باشد. پس در راه اقتدار جهانی ما باید در راه حکمرانی سایبری قدم برداریم. در گذشته کشورها را تصرف می کردند و تحت قلمرو خود در می آوردند اما امروز استعمار به شکل دیگری است. شاید نیروی نظامی دشمن در کشوری نباشد اما آن کشور مستعمره دیگران باشد. قرار نیست ما مستعمره باشیم دانشمندان ایرانی می توانند معماران فضای سایبری باشند. یکی از ماموریت های مهم شورای عالی فضای مجازی تنظیم سیاست های حکمرانی فضای سایبری کشور است که باید حکیمانه و عالمانه باشد. در این دنیا که با سرعت تحولات روبرو می باشیم روز به روز باید دانشمان را توسعه دهیم. ما جنگ سایبری هم داریم و تروریست های سایبر ی هم داریم. دیدیم که در پمپ بنزین ها و در کارخانه های برق اهتمام کردند خدمت رسانی را مختل کنند و موجب نارضایتی مردم شوند. ضروریست پدافند ملی در زمینه سایبری را شکل داده و تقویت نماییم. کشورهای دیگر هم این کار را کرده اند اما وقتی در ایران از ایجاد قانون برای فضای سایبری می گوئیم عده ای فریاد بر می اوردند که آزادی نیست. در همین فضا می بنید که نوجوانی اشخاصی را هک کرده و کلاه برداری کرده است. پیامکی می آید از آشنایان که برایشان پول واریز شود و بعداً می فهمیم هک شده اند. باید مقررات خاصی در این فضا باشد. شبکه ملی اطلاعات ان شالله پس از این همه سال در این دولت امیدواریم راه اندازی شود. پشتیبانی از کسب وکار دیجیتال یکی از برنامه های این دولت می باشد. حکمرانی سایبری ضمن این که باید به روز باشد باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی _اسلامی باشد.
حسینی یکی از مباحث مهم ارتباطات را آموزش سواد رسانه ای دانست و اظهار داشت: سواد رسانه ای باید آموزش داده شود حتی به توده های مردم. حتی مدیران ما در این زمینه ضعف قابل توجهی دارند و گاهی اشتباهاتی می کنند که تبعاتی برای کشور دارد و جبرانش دشوار است. اگر ارتقای سطح سواد رسانه ای فراهم گردد از تسلط دشمنان جلوگیری می شود. باید از علما درخواست شود در بحث فقه رسانه هم کارهای بیشتری داشته باشند و ورود پیدا کنند. مرجع تقلید باید زنده باشد چون دائم مسائل جدید هست که باید به آن ورود شود.
حسینی اشاره کرد: برخی به دروغ میگویند بحث حکمرانی سایبری دخالت است اما باید توضیح داده شود ضامن امینت اقتصادی و فرهنگی و خلاقی است. در مبانی نظری فضای مجازی هم باید بیشتر بحث شود. مبانی فکری ما پاسخگو هست و در این زمینه مشکلی نداریم. اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره بردن از دانشمندان و متخصصان، سواد سایبری افزایش پیدا کند. در ماجرای شهادت سردار سلیمانی به یاد دارید که اگر مطلبی می گذاشتیم مسدود می کردند، این زیبنده نیست که دیگران برای ما تعیین تکلیف کنند که چه مطلبی را قرار دهیم و چه مطلبی را قرار ندهیم. حضور پلت فرم های خارجی در ایران باید همراه با دفتر نمایندگی آنها در کشور باشد. اگر جایی از رسانه آنها سواستفاده ای شد باید جایگاهی باشد که پاسخگو باشد. در بسیاری از کشورها همین طور هست. در ترکیه هم مقررات خاصی وجود دارد و پلت فرم ها موظف می باشند دفتری داشته باشند. برخی فکر می کنند پلت فرم ها ابزار هستند اما واقعیت این است که پلت فرم فضای فکری افراد را مدیریت می کند. شما اگر موضوعی را در گوگل جست و جو کنید برمبنای موقعیت مکانی شما مطالب را در اختیارتان قرار می دهد. برخی فکر می کنند حق انتخاب دارند اما فضای مجازی درحال افزایش شکاف نسلی و ترویج اخبار بدون منبع و تشویش افکار عمومی است. بچه ها مثل قدیم کاملاً تحت تربیت والدین نیستند و فاصله به وجود می اید. اگر فضای مجازی را چهار راهی آزاد برای تردد در نظر بگیریم، بدون مدیریت نتیجه ای به جز تصادف نخواهد داشت. دنیای واقعی درحال غرق شدن در این دنیای نو پدید است. فضای سایبری را نباید در زمینه فناوری خلاصه نماییم، بخش مهمی از آن مربوط به ارتباطات اجتماعی است. بحث دهکده جهانی یا تحقق یافته یا در صدد تحقق است.
داعش یکی از ابزارهایی که داشت این بود که در فضای مجازی کار می کرد. وقتی به مجلس حمله کردند لحظه به لحظه پخش می کردند. همین کسانی که مدعی حقوق بشر هستند به اینها میدان می دادند که هر گونه رفتار خشنی را انجام دهنداو در آخر اظهار داشت: فاکتورهای حکمرانی می تواند در سایبر هم باشد شاخص قانونمداری، اثر بخشی تامین منافع عمومی، امکان اظهار نظر و طرح ایده ها در فضای واقعی که ریشه در مبانی دینی و قانون اساسی ما دارد. پس باز نویسی الگوی شایسته در فضای سایبری می تواند با کمترین چالش صورت گیرد. حکم رانی سایبری هم در متون رسمی شاخص هایی دارد. چهار چوب هایی معلوم می شود و اصولی باید حاکم باشد. باید اولویت ها معلوم شود. در سند تحول دولت سیزدهم سی و هفت مسئله تدوین شده، وضعیت فعلی گفته شده و راه های برون رفت هم گفته شده. در بحث اولویت ها باید کاری صورت گیرد که برای کشور مفید باشد. معنایش دخالت و محدودیت نیست حمایت و اولویت بندی است. این نظارت اگر نباشد مشکلات زیادی ایجاد می شود. داعش یکی از ابزارهایی که داشت این بود که در فضای مجازی کار می کرد. وقتی به مجلس حمله کردند لحظه به لحظه پخش می کردند. همین کسانی که مدعی حقوق بشر هستند به اینها میدان می دادند که هر گونه رفتار خشنی را انجام دهند. چامسکی سخنی گفته که با آن سخنم را به انتها می رسانم؛ «وضعیت آزادی رسانه آمریکا بدتر از اتحاد جماهیر شوروی است.» آمریکا تحت فرهنگ تمامیت خواهانه است که بسیار بدتر از اتحاد جماهیر شوروی است. امروز امریکایی ها اجازه ندارند که بشنوند روس ها چه می گویند. ما ساده لوح و ساده اندیش نباشیم و فکر نکنیم احتیاجی نیست در این زمینه قوانین و مقرراتی داشته باشیم.
حجت الاسلام علی نوریجانی دبیر کل محترم کنفرانس در مراسم افتتاحیه کنفرانس رسانه ارتباطات و حکمرانی سایبری اظهار داشت: درباره چیستی این کنفرانس باید بگویم مانیفست نظام جمهوری اسلامی در این روزها بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. سال قبل نشستی را در باشگاه توسعه سواد رسانه ای یونسکو داشتیم و بنا بود کار مؤثری را در این فضا انجام دهیم و کار مفیدی را در اجتماع داشته باشیم. قاعدتاً باید کمیسیون ملی یونسکو و باشگاه های یونسکو در کشورها ایجاد می شدند تا قدرت حاکمیت آن کشورها را بیشتر کنند. باتوجه به اهمیت گام دوم، دوستان به این نتیجه رسیدند که حکمرانی سایبری اهمیت ویژه ای دارد. از افراد مختلفی در زمینه های مختلف که با حکمرانی سروکار دارد دعوت نمودند هیئت علمی کنفرانس به وجود آمد و حدود هشت ماه پیش کار شروع شد. مسیر ی را آمدیم تا به اینجا رسیدیم. تقریباً ۱۶۰ چکیده مقاله به کنفرانس آمد و به حدود ۱۲۰ مقاله رسیدیم. مقالات داوری شدند و این اتفاق مهم علمی رقم خورد. اگر عزم و همت دوستان و عزیزانی که به ما کمک کردند نبود به اینجا نمی رسیدیم. بیش از سی دانشگاه و مرکز علمی هم با ما مشارکت دارند. سازمان ها و موسساتی که در زمینه های در رابطه با حکمرانی سایبری و سواد رسانه ای فعالیت دارند هم با ما همکاری دارند.
در ادامه این مراسم حسن خجسته رییس شورای علمی کنفرانس هم اظهار داشت: جامعه بشری وارد سخت ترین دوره حکمرانی شده است. با این فضای ارتباطی جدید خیلی انقلاب های عجیبی اتفاق افتاده. سال ۷۳ مدیر رادیو تهران بودم. رادیو تهران شروع کارش بود به جهت اینکه با رادیو ایران رقابت نماییم کوشیدیم اطلاعاتی که مردم دوست دارند را به آنها برسانیم. بطورمثال اطلاعات ورزشی. هر جا تیمی بود ما بودیم. اما این مزیت به سرعت از بین رفت و این مزیت دیگر وجود ندارد. در اثر دیجیتالی شدن و ارتباطات جدید یک همگرایی صورت گرفت. خاصیت های سپهر ارتباطی به شکل مطلق عوض شد. خاصیت جدید همگرایی و هم بستگی امکانات ارتباطی و بعد ادغام است. در دهه نود در آمریکا بیش از ۸۵ کمپانی ارتباطی بودند و چند سال بعد حدود بیست تا شدند و ادغام شدند. تغییر خیلی بزرگی صورت گرفت. ارتباطات باید از چهارچوب قدرت دیده شود. چین جمعیتی دارد که هیچکس جرأت حمله به آنرا نداشت اما قدرت الان در گوگل و فیس بوک است. منبع نفت هنوز هم قدرتمند است اما امروز منبع اصلی داده هاست.
خجسته اشاره کرد: بحث مهم در این عرصه بحث کاربران است. کتاب مطالعات انتقادی رسانه های اجتماعی اثر فوکس، تعبیر جدیدی از کاربران دارد. به کاربران می گوید بردگان جدید. می گوید شما مرتب داده تولید می کنید اما پذیرفتید که مالک آن نباشید. الان همه مردم دنیا دارند داده تولید می کنند اما همه سرباز یک جریان قدرتمند هستند. الان جابه جایی قدرت اتفاق افتاده. کاربر در فضای مجازی بااینکه اساساً آزاد نیست اما چون حق انتخاب زیاد دارد احساس آزادی می کند. مثل بازی کامپیوتری که بااینکه شما باید تحت پروتکل عمل کنی اما احساس آزادی داری که بطورمثال برای بازی از پیش تأیین شده، چه مدل ماشینی انتخاب کنی.
او اضافه کرد: در حکمرانی الان مسئله کاربر از همه چیز مهم تر است. برای بخش مدنی اش هیچ جای دنیا هنوز نتوانسته فکر کند. مسئله مهمی که در حکمرانی داریم این است که در فضای مجازی ما کاربران به سبب خاصیت ذاتی که داریم دلمان می خواهد آزاد باشیم. یکی از سختی های حکمرانی این است؛ من ها بر حسب خاصیت ذاتیشان می خواهند آزاد باشند. مای فضای مجازی ذاتاً ضعیف است.
او اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی کار بسیار سختی است. دو سال پیش اینستاگرام یک نوجوانی با خانمی بحث و گفت و گویی داشت که خیلی در فضای مجازی پیچید و بعداً شنیدم که نوجوان خودکشی کرد بر حسب صحت خبر، مسئول خودکشی کیست؟ در دهه شصت آهنگی خوانده شد که در بک ماسکینگش خودکشی بود. بعدها بک ماسکینگ ممنوع گردید چون روی ناخودآگاه تأثیر می گذارد. قبلاً برای حاکمیت مقدور بود مسؤولیت اجتماعیش را انجام دهد اما الان تقریباً مدرنیته از دست بشریت در رفته و افسار گسیخته شده است.
رئیس شورای علمی کنفرانس، با اعلان اینکه ارتباطات جدید و این شرکتها تقریباً همه فعالیتشان برای سود است، افزود: در حکمرانی یک پایه مهم کاربران هستند که دارند تعریف های جدیدی از هویت خودشان ارائه می دهند. الان سازمان هایی که در فضای مجازی فعالیت می نمایند مشکل بزرگی دارند. از دوره ارسطو این مشکل درباره محتوا وجود داشت؛ ارسطو می گفت کتاب را در اختیار همه نگذارید چون ممکنست بد متوجه شوند تما فیلسوف دیگری این نظر را نداشت. حکمرانی فضای سایبر و فضای مجازی اساساً اجتماعی و فنی است نه فنی. وزیر فناوری باید تحصیلکرده دانشگاه اجتماعی و فناوری باشد. امیدوار هستم خدا کمک نماید و این کشور بتواند راه های خوبی را برای حکمرانی این فضا پیدا کند و به پیش ببرد.
موضوع خیلی مهمی که ما ارتباطی ها با آن روبرو می باشیم و در مقام عمل با آن دست و پنجه نرم می نماییم و راهبرد و استراتژی ما بر این اساس است، بحث حکمرانی نرم است. دورهای است که پلت فرم ها جای سازمان ها و دستور العمل ها را دارند می گیرند. اصلی ترین بحث حکمرانی نرم، بیگ دیتاهاستحسین زاده قشمی مدیر کل مرکز ارتباطات وزارت صمت هم اظهار داشت: موضوع خیلی مهمی که ما ارتباطی ها با آن روبرو می باشیم و در مقام عمل با آن دست و پنجه نرم می نماییم و راهبرد و استراتژی ما بر این اساس است، بحث حکمرانی نرم است. دورهای است که پلت فرم ها جای سازمان ها و دستور العمل ها را دارند می گیرند. اصلی ترین بحث حکمرانی نرم، بیگ دیتاهاست. امروز در اکو سیستم رسانه ای میکرو رسانه ها دارند بازیگردانی می کنند و بازیگران اصلی اکوسیستم رسانه ای کشور شدند. ما ناگزیریم از بیگ دیتاها بهره مند شویم تا ذائقه مخاطب را بشناسیم و بر آن اساس تولید رسانه ای نماییم. در جوامع نظام مندی که آرا ملت مهمست حکمرانی را به این سمت می برد که به بیگ دیتاها تسلط پیدا کند. معتقدم در دولت جدید و در امتداد جهاد تبیینی که حضرت آقا فرمودند، ناگزیر به فعال سازی میکرو رسانه های مردمی هستیم. ما نیاز به جریان سازی رسانه ها و برای جریان سازی نیاز به شخصیت سازی و برای شخصیت سازی نیاز به ایجاد پلت فرم ها داریم. طراحی بهره برداری از بیگ دیتاها هم حتما نیاز به اتاق فکرهای تخصصی دارد. ما بدون تسلط به این محتواها و بیگ دیتاها نمی توانیم تسلط بر افکار عمومی را انجام دهیم.
او اشاره کرد: برگزاری رویدادهای این چنینی به شدت به این مساله می تواند کمک نماید. ما در دولت شبکه عظیمی از مسائل را پیش رو داریم و به این نقطه رسیدیم که تصمیم گیری مدیران عالی رتبه حوزه موضوعی ما باید برمبنای بیگ دیتاها باشد و بدون تسلط روزانه بر بیگ دیتاها و پایش ها، تصمیم های مدیریت هم سرتاسر مساله خواهد بود.
قشمی در آخر اظهار داشت: ما آمادگی اش را داریم در زمینه صنعت معدن و تجارت پنل های تخصصی را داشته باشیم و خروجی هایش را در اختیار مدیران عالی رتبه وزارت قرار دهیم. ما رویدادهای مختلفی هم شروع کردیم که می تواند مکمل این رویدادها باشد. انشالله که با قدرت پای این مباحث و پیشبرد این اهدا بایستیم.
این رویداد در ادامه با چهار پنل تخصصی با عنوان های «بنیان های نظری حکمرانی سایبری»، «فرهنگ، جامعه و حکمرانی سایبری»، «نهاد آموزش، سوادهای نوین و حکمرانی سایبری» و «سیاستگذاری و حکمرانی سایبری» و ارائه ۱۱ مقاله ادامه پیدا خواهدنمود.
مراسم اختتامیه نیز عصر روز سه شنبه ۴ مرداد برگزار شده و به مقاله های برگزیده که از میان ۱۲۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس و طی چند مرحله داوری مشخص شده اند، جوایزی اهدا خواهد شد.

1401/05/05
07:57:56
5.0 / 5
654
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بین المللی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ