گزارش مهر از نمایشگاه و تولیدكنندگان حجاب و عفاف؛

انحراف ذائقه مردم و کمبود مراکز فروش حجاب اسلامی در سطح شهر

انحراف ذائقه مردم و کمبود مراکز فروش حجاب اسلامی در سطح شهر

یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس با ۵۰ طرح در طبقه دوم برج میلاد طی یک هفته توانسته تولیدکنندگان را به خود جذب نماید.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه - زینب رازدشت: یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از ساعت ۱۰ بامداد روز شنبه ۱۸ تیر در طبقه دوم برج میلاد تهران شروع شد و تا آخر امروز جمعه ۲۴ تیرماه ادامه دارد.
برگزاری این رویداد که سال قبل و در روزهای دهه فجر به علت افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و همینطور اعمال تغییراتی در مجموعه کارگروه و ستاد برگزاری جشنواره به تعویق افتاد، تیرماه سال جاری و هم زمان با هفته بزرگداشت عفاف و حجاب برگزار گردید.
بنا به قول مریم کریمی مدیر بخش حجاب یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، از ۷۰ اثر رسیده به نمایشگاه ۵۰ اثر به بخش نمایشگاه راه پیدا کرده است و اگر مروری بر طرح ها داشته باشیم، متوجه تنوع در بین آنها می شویم. چادرهای عربی در طرح های مختلف و عباهایی که بیش تر به سلیقه جامعه کنونی می خورد.

همچنین طرح هایی در حوزه کیف قدری به نسبت دوره های گذشته بهتر بوده تا جایی که رنگ در بین طرح ها موج می زند. ترکیب رنگ های سبز و آبی، مانتوهای بلد با رنگ های شاد و برگرفته از المان های ایرانی - اسلامی و یا طرح هایی با عنوان گوهرشاد. تک تک طرح ها نشان از کاربردی بودن آنها و منطبق با نیاز روز جامعه است.
رنگ مشکی از کشورهای عربی وارد کشور شده است
مریم کریمی مدیر بخش حجاب یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: در آثار ارسالی به جشنواره نگاه مان تنها رنگ های تیره بخصوص مشکی نبود. شاید رنگ مشکی عرف جامعه باشد، اما ما می توانیم چادر مشکی را با رنگ های سرمه ای، سبز و حتی کرم وارد جامعه نماییم. حجاب در کشورهای اسلامی همچون مالزی و اندونزی مثل مداد رنگی می ماند و آنقدر رنگ در حجاب شأن موج می زند که آدم مجذوب حجاب شأن می شود.
وی اضافه کرد: رنگ مشکی از کشورهای عربی وارد کشور شده است و رنگ پایه ما در زمان صفویه، هخامنشی مشکی نبود و حتی سربندها و پوشش هایی که خانم ها در آن مقطع استفاده می کردند، هیچگاه مشکی نبوده است بلکه گل گلی بوده یا خط روبندهای شأن که در فیلمهای قدیمی شاهد می باشیم، سفید بود. همینطور چادرهای شأن هم مشکی نبود. ما در این نمایشگاه تلاش کردیم به طراحان بیاموزیم که از رنگ مشکی صرفا جهت طراحی استفاده نکنند و از کارهای رنگی استفاده بیشتری داشته باشند.
قونسوری: باید مردم را به سمت رنگ های شاد سوق دهیم تا روحیه شأن بشاش تر و شاد تر شوند. متأسفانه این روزها مردم از رنگ های تیره بیشتر استفاده می نمایند.
مدیر بخش حجاب یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: درست است که چادر برترین حجاب است اما جوان امروزی امکان دارد که چادر را انتخاب نکند، بنابراین برای این نوع سلیقه، مانتوهای بلند را طراحی و در این نمایشگاه به نمایش گذاشتیم که جذابیت بیشتری داشته باشند. این مانتوها بلند و پوشیده است و به تولیدکنندگان و طراحان پیشنهاد دادیم تا نسبت به این مورد توجه ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: تلاش کردیم در داوری ها آثاری را وارد نمایشگاه نماییم که کاربردی باشد نه آنکه طرح ها صرفا جنبه تزئینی داشته باشد. البته در بین کارها شاهد طرح های جواهردوزی هم بودیم که این طرح ها برای میهمانی ها و عروسی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کریمی اظهار داشت: طی این چند روز تولیدکنندگان به سراغ طراحان آمدند و در همین جشنواره، طرح های شأن را خریداری کردند؛ تمامی طرح ها قابلت تولید دارد و انشالله تا چند ماه آینده در بازار شاهد خواهیم بود.
مراکز فروش حجاب اسلامی در سطح شهر کم است
مدیر بخش حجاب یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر اظهار داشت: متأسفانه در سطح شهر و کلان شهرها، فروشگاه هایی که مرکز عرضه حجاب اسلامی باشد، خیلی کم است و اگر شهردار محترم و مسؤلان بالاتر این را لحاظ کنند که مراکز فروش محصولات حجاب را در سطح کشور زیاد کنند، تولیدکننده هم وارد می شود و از این مورد استقبال می کند تا محصولش را به عرضه می رسد.
وی افزود: الان سه مرکز خرید پوشاک اسلامی در سطح شهر تهران فعالیت می نمایند که میتوان به مرکز خرید گل یاس در غرب تهران، مرکز خرید مهتاب سنتر در بلوار ارتش و مرکز خرید کوه نور در پیروزی اشاره نمود.
اختصاص یک طبقه از «مال» به پوشاک اسلامی
کریمی اظهار داشت: ما قابلیت این را داریم تا تعداد مراکز را بیشتر نماییم تا مردم به سادگی به پوشاک مناسب و منطبق با فرهنگ ایرانی - اسلامی دسترسی داشته باشند. زمانی که تعداد چنین مراکزی اندک باشد، اساسا مردم مسیر را اشتباه می روند و پوشاک را از جای نامناسب خریداری می کنند. به نظر می رسد باید مراکز دائمی فروش داشته باشیم.
فروز: طبق تحقیق و پژوهش هایی که داشته ام، قیمت پارچه نسبت به پنج سال قبل حدود ۱۰ برابر شده است. همینطور ۸۰ درصد پارچه هایی که مقرر است تبدیل به لباس شوند، وارداتی است و متأسفانه یک سری از پارچه ها کیفیت لازم را ندارند.
وی اضافه کرد: در تهران «مراکز مال» بسیار است، چه اشکالی دارد در یکی از طبقات هر «مال» پوشاک و حجاب اسلامی به فروش برسد. الان در دبی شاهد می باشیم که در هر «مال» محصولات حجاب را به فروش می رساند. ازاین رو اگر شهردار محترم این مورد را ملزم بداند که مثلا یک طبقه از هر «مال» را به محصولات حجاب اختصاص دهد، اساسا ایران گلستان خواهد شد.
در فضای نمایشگاه شاهد می باشیم که تک تک داوران به گفت و گو با طراحان به صورت مستقیم می پردازند و گفت و گوی تخصصی میان شأن صورت می گیرد.
دولت به فکر زیرساخت ها باشد تا مانع از گران بودن لباس های ایرانی - اسلامی شود
رؤیا محمدی یکی از داوران جشنواره و دبیر اجرایی مسابقات زنده انجمن صنفی آرائه های تزئینی است. او ضمن اشاره به این مورد که تک تک طرح های به معرض نمایش گذاشته در جشنواره مد و لباس کاربردی است، اظهار داشت: در همه این طرح ها از نقوش اصلی ایران استفاده شده است. بعضی از نقوش مسجد گوهرشاد بوده یعنی از همه المان ها استفاده شده است.
وی افزود: اگر شما دقت کنید لباس هایی که امروزه شاهد می باشیم، در آن پارچه هایش انگار نقش کاشی یک مسجد را برداشته اند و از آن استفاده می نمایند، درحالی که در این طرح ها نقش ها بگونه ای روی پارچه ها استفاده شده است که تداعی کننده آن مبحث است.

این داور جشنواره اظهار داشت: اغلب طرح ها کاربردی و لباس ها کاملاً پوشیده است و می تواند نیاز امروز مردم جامعه را رفع کند. همینطور شیک بودن در این لباس ها موج می زند. اگر کارگروه ساماندهی مد و لباس اجازه تولید انبوه به این طرح ها بدهد، اساسا شاهد پوشش مناسبی در سطح جامعه خواهیم بود.
محمدی ضمن اشاره به گران بودن بعضی از لباس ها با پوشش ایرانی - اسلامی اظهار داشت: گران بودن لباس های این چنینی، ربطی به خریدار یا فروشنده ندارد بلکه مشکل از زیرساخت هاست که متأسفانه مسیر اشتباهی پیش می رود. یک طراح هنرش را به فروش می رساند و نباید از او گلایه نمود. بهرحال او هم در این مملکت زندگی می کند و باید از هنرش برای تأمین معاش زندگی اش استفاده نماید. به نظر می رسد دولت باید فکری در این حوزه داشته باشد و با فراهم کردن زیرساخت های مناسب، این مشکل را حل کند.
۶۰ درصد ذائقه مردم به سمت انحراف کشیده شده است
در ادامه عباس افروز فعال حوزه مد و لباس و یکی از داوران جشنواره ضمن اشاره به تفاوت ذائقه های مردم جامعه اظهار داشت: امروز شاهد تفاوت در ذائقه های مردم هستیم اما نکته مهم این است که متأسفانه به نقطه ای رسیده ایم که ۶۰ درصد ذائقه ها به سمت نقطه دیگری کشیده شده است که باید این مورد را صدمه شناسی نماییم که اشکال از کجاست؟ آیا متولیان و فرهنگسازان در این حوزه اهمال کرده اند و یا مشکل از آن سوی مرزهاست و مقصران مبلغان مد و فشن لباس هستند که بیشتر در فضای مجازی فعالیت می کنند؟ باید این مورد را صدمه شناسی جدی انجام داد.
محمدی: گران بودن لباس های این چنینی، ربطی به خریدار یا فروشنده ندارد بلکه مشکل از زیرساخت هاست که متأسفانه مسیر اشتباهی پیش می رود.
وی اضافه کرد: اگر مروری بر فرهنگ این کشور داشته باشیم متوجه می شویم که ایران در چهار هزار سال پیش صادرکننده مد و پوشش در دنیا بود و امروز به نقطه ای رسیده ایم که ۵۰ درصد مصرف کننده هستیم. آیا نام این اتفاق تهاجم فرهنگی است یا ذائقه؟ امروز در اجتماع شاهد انوع پوشش هستیم اما ذات و اصل مردم به سمت پوشش لباس پوشیده است و حتی از زمان هخامنشی، ساسانیان، اشکانیان، شاهد می باشیم که پوشش ایرانیان همیشه پوشیده بوده است و امروز به کدام نقطه دست یافته ایم؟
این فعال حوزه مد و لباس ضمن اشاره به گران بودن لباس های پوشیده اظهار داشت: طبق تحقیق و پژوهش هایی که داشته ام، قیمت پارچه نسبت به پنج سال قبل حدود ۱۰ برابر شده است. همینطور ۸۰ درصد پارچه هایی که مقرر است تبدیل به لباس شوند، وارداتی است و متأسفانه یک سری از پارچه ها کیفیت لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: نکته ای که در حوزه مد و لباس شاهد می باشیم این است که نوع پوشش ما منطقه ای شده است (جنوب شهر، میانه شهر و بالاشهر)؛ یک فرد بالاشهر امکان دارد مانتویی بخرد که قیمتی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیون حداقلی باشد. اما فرد در پایین شهر مانتویی می خرد که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است. پوشش افراد و قیمت ها در یک شهر متفاوت از یکدیگر است.
کریمی: رنگ مشکی از کشورهای عربی وارد کشور شده است و رنگ پایه ما در زمان صفویه، هخامنشی مشکی نبود و حتی سربندها و پوشش هایی که خانم ها در آن مقطع استفاده می کردند، هیچگاه مشکی نبوده است بلکه گل گلی بوده یا خط روبندهای شأن که در فیلمهای قدیمی شاهد می باشیم، سفید بود. افروز اظهار داشت: ما متولی فرهنگسازی و حجاب و پوشش در کشور هستیم و زمانی که گفته می شود و حرف از حجاب برتر می زنیم، خود چادر داخلی که در ارتباط با داخل کشور است، شاهد قیمتی بین ۷۰۰ تا یک میلیون و حتی بیشتر از آن هستیم. عملاً یک فرد در شرایط اقتصاد ضعیف امروز نمی تواند چنین محصولی را خریداری کند. البته گران بودن در ارتباط با پوشاک نیست و الان بحث تورم و مباحث در ارتباط با اقتصاد در همه بخش ها وجود دارد و مردم قدرت خرید خیلی از کالاها را ندارند. امری است که نه دولت، نه تولیدکننده و نه طراح می تواند کاری انجام دهد، بلکه فضای جامعه به این شکل درآمده و هرکسی به اندازه وسعت قدرت خریدی که دارد، لباس می خرد.
رنگ شاد در جامعه تاثیر بسیار ی بر روحیه مردم می گذارد
در ادامه سعید قونسوری مدیرعامل مؤسسه فرهنگی انتشارات جمال هنر و داور افتخاری جشنواره اظهار داشت: طراحی یا مد همچون چشمه آبی می ماند که به حرکت در می آید و این چشمه نشأت گرفته از فرهنگ ما است. این دوره از جشنواره به نسبت دوره قبل دارای طرح های بهتر با رنگ های جذاب و مطابق با نیاز روز جامعه است.
وی اضافه کرد: باید مردم را به سمت رنگ های شاد سوق دهیم تا روحیه شأن بشاش تر و شاد تر شوند. متأسفانه این روزها مردم از رنگ های تیره بیشتر استفاده می نمایند. اگر طرح های این جشنواره به تولید انبوه برسد، اساسا در جامعه شاهد رنگ ها و تنوع های بیشتری در پوشش مردم خواهیم بود. همینطور از نظر روانشناسی رنگ های شاد می تواند تاثیر بیشتری بر روحیه مردم داشته باشد.

یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر فردا جمعه ۲۴ تیرماه به کار خود آخر می دهد؛ اساساً برگزاری چنین جشنواره و نمایشگاه هایی می تواند مؤثر باشد مشروط بر آنکه طرح های مناسب و منطبق با نیاز و سلیقه روز جامعه به تولید انبوه برسد. اگر جشنواره و نمایشگاهی به چنین موردی دست یافت، اساسا در کار خود موفق بوده است، در غیر این صورت برگزاری آن چیزی جز هدر رفت بیت المال نخواهد بود.


منبع:

1401/04/24
16:58:33
5.0 / 5
579
تگهای خبر: آثار , بازار , بین المللی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ