مدیركل محیط زیست استان كردستان:

زریوار در معرض تهدید است

زریوار در معرض تهدید است

به گزارش پرسی بلاگ کردستان مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه سال جاری زریوار با تهدید مواجه می باشد، اظهار داشت: راه اندازی سیستم تصفیه آب آشامیدنی شهرستان مریوان تنها راه نجات بخشی دریاچه زریوار است، که متاسفانه این پروژه تا کنون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و حدود ده سال از متوقف شدن آن می گذرد.


خیرالله مرادی امروز چهارشنبه (۱۱خردادماه) در نشست با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار نمود: رسانه ها باید مردم را با چالش ها و مخاطرات محیط زیست به درستی و آگاهانه آشنا کنند تا جامعه هم مسئولیت خویش را نسبت به محیط زیست ادا کند.
وی ضمن اشاره به اهمیت مشارکت مردم برای محافظت از محیط زیست اضافه کرد: می طلبد که آگاهی مردم نسبت به مسائل زیست محیطی به صورت عمیق تر و تحلیلی از جانب رسانه ها صورت گیرد.
تغییر اقلیم؛ عامل اصلی آلودگی هوا در منطقه
مدیرکل محیط زیست استان کردستان، تغییر اقلیم را عامل اصلی آلودگی هوا و گردوغبار در منطقه ذکر و بیان نمود: تعداد روزهای خطرناک استان کردستان طی سالجاری به بیشتر از سه برابر افزایش پیدا کرده و خشکیدگی، افزایش دما و کاهش بارندگی در خاورمیانه به علت تغییر اقلیم از مهم ترین عوامل این رخداد است.
وی سد سازی های ترکیه را عاملی برای تشدید و دامن زدن به این امر ذکر کرد و افزود: در حوزه بین الملل نشست هایی طی دو هفته اخیر در ارتباط با حل آلودگی هوا با حضور سفیران کشورهای درگیر توده گردوخاک، تشکیل شده است.
به گفته مرادی، شکل گیری مسائل و تهدیدات زیست محیطی به کندی اتفاق می افتد و حل آن هم مستلزم زمان و هزینه زیاد است؛ اما در این خصوص و برای کنترل آلودگی هوا در داخل باید مردم آگاه شوند و سفارش های لازم را رعایت نمایند.
دشت های شرق کردستان در یک قدمی بیایانی شدن
وی، با ابراز گله مندی از وضعیت دشت های شرق استان اظهار داشت: دشت های شرق استان کردستان که از دشت های استراتژیک تولید گندم در کشور بوده به سمت بیابانی شدن رفته است؛ این دشت ها نیازمند آبیاری بوده و وابسته به آب زیرزمینی است، بنابراین برای رفع این مورد دو سد آزاد و ژاوه در این منطقه راه اندازی شد که این امر نه تنها تا کنون برای استان مثمر ثمر واقع نشده، بلکه خود باعث کاهش سفره های آب زیرزمینی و آلوده شدن آب در مناطق دارای معادن طلا شده است.
مرادی، آب های منطقه چهار دولی قروه را که یک نوع تالاب فصلی برای استان محسوب می شد، مستعد تبدیل شدن به چشمه و کانون گرد و غبار در استان دانست و بیان نمود: این مهم به دنبال کاهش سفره های آب زیر زمینی در منطقه قروه رخ داده است.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان، کاهش بارندگی و افزایش دو درجه ای دما در استان را از عاملهای مهم کاهش رواناب ها ذکر کرد و اضافه کرد: کاهش رواناب ها خود هم باعث غلظت آلودگی آب می شود.
فرسایش ۶۰ تن در هکتاری خاک در کردستان
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در بحث فرسایش خاک جزو سردمداران در جهان هستیم و این در شرایطی است که اهمیت خاک از آب بسیار بیشتر بوده و معیشت مردم به خاک وابسته است.
مرادی از فرسایش ۶۰ تن در هکتار در سال خاک در استان اطلاع داد و اضافه کرد: هم اکنون استفاده از کود و سم با عنایت به آزادسازی قیمت ها در این حوزه، کاسته شده و منطقی تر شده است.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان، ساده سازی اکوسیستم را از عوارض مهم فرسایش خاک ذکر و خاطرنشان کرد: تنوع زیستی و گیاهی در اراضی ملی فقط به یک نوع خاص و مورد استفاده بشر خلاصه می شود که در نتیجه منتج به نابودی آشیانه گونه های جانوری می شود، چون که گونه های گیاهی وابسته به گونه های جانوری است.
وی ضمن اشاره به وضعیت تخریب زیستگاه در استان، اضافه کرد: میانگین تخریب زیستگاه در کردستان با عنایت به قرارگرفتن در حوزه زاگرس، بیشتر از میانگین کشوری است.
زریوار در رویارویی با تهدید
مرادی، در ارتباط با وضعیت تنش آبی در دریاچه زریوار اظهار داشت: این تالاب احتیاج به مرثیه خوانی ندارد، بلکه نیازمند کار اجرایی توأم با فکر است؛ سد گاران با اهداف تأمین آب آشامیدنی مریوان و تأمین آب کشاورزی اراضی زریوار راه اندازی شده که با گذشت چندسال از آبگیری این سد، هنوز این مهم محقق نشده و در واقع استفاده ای برای استان کردستان ندارد و این امر باید مطالبه گری شود.
وی نیاز شهرستان مریوان به آب را ۳۰میلیون متر مکعب و حداکثر میزان آب زریوار را هم ۶۰میلیون متر مکعب اعلام نمود و اضافه کرد: این در شرایطی است که برداشت نصف حجم آب ذخیره زریوار برای تأمین آب مریوان، باعث افزایش تعریق در استان می شود.
مدیرکل محیط زیست استان کردستان، با اشاره به اینکه سال جاری زریوار با تهدید مواجه می باشد، تصریح کرد: راه اندازی سیستم تصفیه آب آشامیدنی شهرستان مریوان تنها راه نجات بخشی دریاچه زریوار است، که متاسفانه این پروژه تا کنون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته و حدود ده سال از متوقف شدن آن می گذرد.
وی تعداد محیط بانان استان را ۹۱ نفر اعلام نمود و خاطرنشان کرد: باتوجه به تعداد روستاهای زیاد و ظرفیت محدود استان در به کارگیری محیط بان، می طلبد که مردم مشارکت بیشتری برای محافظت از محیط زیست داشته باشند.




منبع:

1401/03/11
13:47:46
5.0 / 5
402
تگهای خبر: تولید , سیستم , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ