قزوه در اردوی آفتابگردانها مطرح كرد؛

بیدل از کامل ترین شاعران است

بیدل از کامل ترین شاعران است

رییس دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما اظهار داشت: یکی از آدابی که در ادبیات معاصر منسوخ شده، وجه بابا بودن است. بیدل هم به صورتی بابا بوده است. اسفندقه و مودب هم باباهای ادبیات معاصر هستند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، آخرین روز اردوی سوم دوره نهم آفتابگردان ها، جمعه ۶ خرداد با جلسه شعرخوانی «صبح صادق» آغاز شد. در این برنامه که به مناسبت شهادت امام صادق (ع) برگزار شد، اعضای دوره آفتابگردان ها اشعار آئینی و سروده های خودرا با موضوع امام صادق (ع)، شهدا و راهیان نور قرائت کردند.
بی دل یک شاعر دست نیافتنی است
سپس و در کلاس پایانی این اردوی آفتابگردان ها، علیرضا قزوه درباره شعر و شخصیت بی دل اظهار داشت: «بی دل یک شاعر دست نیافتنی است. بسیاری از شاعرها در یکی دو وجه ممتاز هستند ولی بی دل در بسیاری از جهات، شاعری ممتاز است و از کامل ترین شاعرهاست و علاوه بر توان شاعری که دارد، شاعری است که مقیّد به آداب شریعت است. بی دل از همان کودکی، اهل راز و رمز بوده است که قسمتی از آن، ثمره‌ی زهد و قسمتی از آن ثمره‌ی فقر بوده است. بی دل شاعری بوده است که پدر و مادرش را خیلی زود از دست می دهد. البتّه همراهان خوبی همچون دایی و عمو و دو برادرش داشته است.» وی ادامه داد: «سلوک بی دل، سلوک خاصّی است. او بیشترین خلّاقیت و تولید را در حدود صدهزار بیت، از خود بر جای گذاشته است.»
وی اضافه کرد: «پدر بی دل به خاطر ارادتش به عبدالقادر گیلانی، اسم عبدالقادر را برایش انتخاب نموده است. زندگینامه‌ی بی دل را «شاه وارد تهرانی» در کتاب «مرآت واردات» آورده است. این کتاب بسیار مهم می باشد، برای اینکه برخی بی دل را به یک سری چیزها متّهم کرده اند. بعنوان مثال می گویند نسب بی دل افغانی و ازبک است امّا بی دل از طایفه‌ی برلاس و مغول است. این آدمی که ترک شمرده می شود، در صدهزار بیتش، یک بیت غیر از فارسی ندارد و ارادتش به فارسی تامّ و تمام است. بی دل بیش از یک سال در دهلی آواره بود و شش ماه تمام در خانه‌ی شاه وارد تهرانی زندگی کرد. در این کتاب، خود بی دل می گوید که نسب من به شاه منصور، پادشاه فارس می رسد. امیر تیمور پس از فتح فارس، شاه منصور را می کشد و فرزندان او را به بخارا می برد. بی دل سه چهار نسل پس از شاه منصور بود که به هند رفت.»
اسفندقه و مؤدب، باباهای ادبیات معاصر
قزوه در ادامه اظهار داشت: «خیلی از آداب قدیمی در ادبیات، منسوخ شده است. یکی از این آداب وجه «بابا» بودن است. خیلی ها نمی دانند که چرا باباطاهر، بابا خطاب شده است ولی صائب بابا خطاب نشده است. باباها کسانی بوده اند که مثل پدرها خرج می کردند و دغدغه‌ی دیگران را داشتند. در شاعرهای امروز و معاصر ما این وجه از بابا بودن در مرتضی امیری اسفندقه و علی محمّد مؤدّب وجود دارد. بی دل هم به صورتی بابا محسوب می شد. بی دل همیشه خانه اش پر از آدم بود و تا دیروقت، شب نشینی داشت. برای بابا بودن، در کنار وجه دستگیری، مکتب داشتن و ادیب بودن هم مهم می باشد. سلوک داشتن هم وجه دیگر بابایی است. کسی که اهل فسق و فجور است، نمی تواند بابا باشد.»
وی در ادامه با تاکید بر این که بی دل خیال انگیزترین شاعر زبان فارسی است، اظهار داشت: «چنان که اگر میلیونها آدم هرکدام یک سطل آب بریزند اسرائیل را آب خواهد برد، اگر آدم ها در خیال خود هم با اسرائیل بجنگند، اسرائیل از بین می رود، چون این خیال ها منجر به اتّفاقات تازه و ایجاد شعرها، رمان ها و جریان ها ی مؤثّر می شود.» ایشان سپس اظهار داشت: «عالم خیال را از وهم و توهّم جدا بدانید. این خیال ها گاهی اوقات خیال های خدایی است و خوب است و گاهی شیطانی و پلید. خیال های بی دل، خدایی و روحانی است.» قزوه سپس چند شعر منتشرنشده از خودرا برای حاضران خواند که یکی از آنها را در ادامه می خوانید:
«بختت نه سپید است و نصیبت نه سیاهی
محکوم به مرگی، چه بخواهی، چه نخواهی
کو عشق که ما را برساند به رسیدن؟
کو تیغ که ما را برهاند ز تباهی؟
آبی به شهیدان عطشناک ندادیم
مردند لب شطّ فرات آن همه ماهی
ای کشته ترحّم کن و ای تشنه تبسّم
ای ناله شهادت شو و ای گریه گواهی
سنگم بزن ای دوست، دلم میکده‌ی اوست
ما را بشکن، آینه‌ی ماست الهی
آن سوتر از این غمکده دریای وصالی ست
عاشق شو و فارغ شو و سالک شو و راهی
درویشی ما سلطنت ماست، بااینکه
دنیاست گدایی که رسیده ست به شاهی»
در ادامه و با اختتام کلاس بیدل شناسی و هم چنین اختتام دوره‌ی نهم آفتابگردان ها، لوح یادبودی به هر یک از شاعران دوره با حضور علی محمّد مؤدّب، علیرضا قزوه، میلاد عرفان پور و علی داودی اهدا شد.
عرفان پور مدیر دفتر شعر مؤسّسه‌ی شهرستان ادب در سخنرانی اختتامیه‌ی خود تصریح کرد که ارتباط مؤسسه شهرستان ادب با اعضا دوره آموزشی شعر آفتابگردان ها قطع نخواهد شد و این مؤسسه در راه رشد و تعالی تمامی اعضا از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. عرفان پور هم چنین از آفتابگردان ها خواست تا مبلّغ این دوره ها و هر یک نماینده ای شایسته برای شعر جوان انقلاب اسلامی در حدّ شهر و دیار خود باشند.

1401/03/08
14:41:24
5.0 / 5
405
تگهای خبر: آموزش , تولید , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ