بیشتر از ۳۰ درصد جمعیت کشور تا سال ۲۰۵۰ سالمند می شوند

بیشتر از ۳۰ درصد جمعیت کشور تا سال ۲۰۵۰ سالمند می شوند

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه بیشترین کارآفرینی و اشتغال در اروپا در حوزه سالمندی است، اظهار داشت: در ایران حدودا یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل پنهان داریم اما در حوزه سالمندی دولتها توجهی به آن نکرده اند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر دلبری در نشست تبیین و جایگاه سلامت اجتماعی و توانبخشی در نظام سلامت با اشاره به اینکه به پاس زحماتی که در ۴ دهه گذشته در حوزه بهداشت، درمان، رفاه، بیمه و تأمین اجتماعی اتفاق افتاده، امید به زندگی حدود ۷۶ سال است که از اول انقلاب تابحال ۲۰ سال افزایش پیدا کرده است اضافه کرد: اما نباید خیلی دل خوش به این افزایش امید به زندگی باشیم و بطور قطع این افزایش عمر نیازمند تمهیدات خاصی است.
وی با اشاره به اینکه درصد جمعیت سالمندی در ۴۰ سال قبل دو برابر شده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۵۵، ۵.۳ درصد جمعیت ما را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می دادند و الان این رقم به ۱۰ درصد رسیده است. ۴۰ سال طول کشید تا جمعیت سالمندی دوبرابر شد اما دو برابر شدن بعدی جمعیت سالمندی از ۱۰ به ۲۰ درصد کمتر از ۲۰ سال طول خواهد کشید. کشورهای توسعه یافته این سرعت رشد را طی ۸۰ تا ۱۰۰ سال طی کرده اند.
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران با تکیه بر این که در سال ۲۰۵۰ بیشتر از ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند می شوند، اظهار داشت: ما تجربه بیش زایی دهه ۶۰ را به خوبی به یاد داریم که میتوان به مدارس دو شیفته و سه شیفته و مسکن مهر و سازمان ملی جوانان و.... اشاره نمود اما واقعا آیا ما از نیروی جوان بعنوان شاخص نیروی توسعه استفاده کردیم؟ در صورتیکه گفته می شود مشکلات حوزه سالمندان ۵ تا ۶ برابر است.
وی ضمن اشاره به این که از سال ۱۳۸۳ که به دولت دستور شده، تا سال گذشته، یک سند نوشته و چند بار رونمایی شده است و هنوز تقسیم کار ملی انجام نشده است، اضافه کرد: بطور قطع ما در حوزه سالمندی ابر بحران خواهیم داشت.
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی افزود: ما آمادگی مدیریت همین ۱۰ میلیون سالمند را نداریم. ۶۰ درصد منابع بیمه ای برای این ۱۰ درصد هزینه می شود در صورتیکه آینده شرایط فرق می کند. در آینده سالمندانی پیرتر و صدمه پذیرتر خواهیم داشت. منابع بیمه ای برای کسی باقی نمی ماند در صورتیکه در دنیا بحث سالمندی بعنوان صنعت سرمایه گذاری است.
به قول دلبری بیشترین کارآفرینی و اشتغال در اروپا در حوزه سالمندی است. یعنی در ایران حدودا یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل پنهان داریم اما در حوزه سالمندی دولتها توجهی به آن نکرده اند.
دلبری ضمن اشاره به شاخص دیده بانی سالمندی در ایران اظهار داشت: در مورد شاخص دیده بان سالمندی در ایران در میان ۹۷ کشور ما عدد ۶۷ را داشتیم که در وضعیت بهداشتی وضع خوبی داشتیم.
وی ادامه داد: مبحث سالمندی همچون موضوع هایی است که از دنیا عقب هستیم.




1401/02/31
22:20:55
5.0 / 5
419
تگهای خبر: اجتماعی , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ