توسط شركت چاپ و نشر بین الملل؛

شرح متن، ارزیابی سندی و مقایسه نقل های امام سجاد(ع) چاپ رسید

شرح متن، ارزیابی سندی و مقایسه نقل های امام سجاد(ع) چاپ رسید

پرسی بلاگ: کتاب رساله حقوق امام سجاد (ع)؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه ها و شرح متن که تالیف آنرا کاوس(محمد) روحی برندق برعهده داشته، توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر و روانه بازار شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه ها و شرح متن» نوشته کاوس (محمد) روحی برندق، اخیرا توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر و راهی بازار نشر شده است.
آثار مکتوب به جامانده از امام سجّاد ضد السلام در صحیفه خلاصه نمی گردد، بلکه احادیث فراوان از ایشان به یادگار مانده است و در بین این احادیث نام «رساله حقوق» درخشش ویژه دارد. رساله حقوق امام سجّاد ضد السلام از این نظر که حقوق، تکالیف و وظایف اصلی انسان را یکجا و در کنار هم گرد آورده است، روایتی منحصربه فرد است، چونکه حقوقی که در این رساله مطرح شده، محدود به حقوق اجتماعی نیست، بلکه گستره حقوق در اخلاق اسلامی بسیار وسیع است و شامل چهار قلمرو می باشد: ۱) حق خدا و ماورا طبیعت بر انسان؛ ۲) حق انسان بر خود؛ ۳) حق دیگران بر انسان؛ و ۴) حق طبیعت بر انسان.
با وجود این که شرح های فراوانی بر «رساله حقوق» نوشته شده، عمده این شرح ها افزون بر درازدامن و مفصّل بودن، بدون توجّه به نکات موشکافانه که در سخن امام سجّاد ضد السلام نهفته، نگارش یافته است. از این رو، کتاب «رساله حقوق امام سجاد (ع)؛ ارزیابی سندی، تحلیل انتقادی نسخه ها و شرح متن» درصدد است اولاً: از نظر سبک و روش کار، با تمرکز بر متن رساله حقوق و ژرف اندیشی در ظرایف کلام زین العابدین ضد السلام، در حدّ توان، پرده از زوایای پنهان سخنان آن حضرت بردارد و ثانیاً: اشاره های توحیدی امام سجّاد ضد السلام را در حدّ فهم نویسنده نشان دهد. بدین ترتیب، توجّه اصلی نگارنده در این شرح، به استخراج نکات و ظرایف سخن امام سجّاد ضد السلام بخصوص نکات توحیدی معطوف خواهد بود.
این کتاب در دو فصل سامان یافته است؛ در فصل نخست، به شرح متن رساله حقوق و در فصل دوم، به روش شناسی بررسی سند و متن روایات به صورت عام و ارزیابی سند و تحلیل تطبیقی انتقادی نسخه های رساله حقوق پرداخته است.
مؤلف این کتاب از شاگردان حضرت آیت الله بهجت و آیت الله سعادت پرور پهلوانی تهرانی بوده و الان دانشیار دانشگاه تربیت مدرس است.
این کتاب با ۳۲۷ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۸ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1401/02/11
11:54:06
5.0 / 5
440
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , بازار , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ