راه اندازی دو پارک جنگلی بین ایران و عراق

راه اندازی دو پارک جنگلی بین ایران و عراق

پرسی بلاگ: رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ایجاد دو پارک در مرز ایران و عراق در راه زایران اربعین بمنظور کنترل ریزگردها آگاهی داد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از ایجاد دو پارک جنگلی بزرگ در راه اربعین بین ایران و عراق آگاهی داد و اظهار داشت: این پارک ها برای ایجاد رفاه زائران و کنترل ریزگردها راه اندازی می شوند.
مسعود منصور در گفت و گو با ایسنا درباره پروژه سیدالشهدا اظهار نمود: قسمتی از این طرح در عراق و در راه زوار اربعین و بخش دیگر از ان در ایران قرار دارد. طبق پیش بینی های انجام شده ۱۵هزار هکتار جنگلکاری درون ایران و ۱۵ هزار هکتار جنگلکاری در عراق انجام می شود که ۸۲ کیلومتر از طول آن در داخل عراق طراحی شده است و در دو طرف جاده و در ۲ ستون ۵ ردیفه نهالکاری صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۵ کیلومتر از این طرح اجرا شد اما در دو سال اخیر به خاطر شرایط کرونائی کار جدیدی انجام نشده است. امیدواریم که دستگاه های ذیربط همچون وزارت کشور برای تکمیل این پروژه همکاری کنند. چونکه فقط محیط زیست دراین زمینه مسئول نیست و خیلی از سازمان های دیگر هم مسئولیت دارند.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: راه اندازی دو پارک ۱۹۰۰ هکتاری در عراق طراحی شده است و امیدواریم امسال وارد فاز اجرائی شود البته شروع این اقدام بسیار بستگی به توافقات و رایزنی های دو کشور دارد.
وی با اعلان اینکه این اقدام دو هدف را دنبال می کند، اظهار نمود: هدف اول توسعه فضای سبز و کنترل ریزگردها است و هدف دوم که ارزش بسیار زیادی دارد این است که این پارک در راه زوار امام حسین (ع) است و امیدواریم که وزارت کشور و سایر دستگاهها و وزارت امورخارجه کشور عراق هم همکاری کنند تا برنامه تدوین شده اجرا شود.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه گونه هایی در این پارک ها کاشته خواهد شد؟گفت: برپایه فنی تصمیم گیری می شود که چه نهالی برای چه محیطی مناسب می باشد بدین سبب در قسمتی از این اراضی اکالیپتوس، در بخشی گیاه آکاسیا و در بخش دیگر یک گونه کهور - که در عرصه های بیابانی و مایل به خشک کاشته می شود و با شرایط کم آبی سازگار است - کاشته خواهد شد.
منصور در آخر اشاره کرد: وظیفه تامین و تولید نهال ها را ما تقبل کرده ایم و در نهالستان شهرستان مهران تولید می شوند و چاله کنی و کاشت و مراقبت هم با مشارکت عراق صورت خواهد گرفت و بطور کلی در هر هکتار ۱۵۰ اصله نهال کاشته می شود.




منبع:

1401/02/04
09:50:41
5.0 / 5
720
تگهای خبر: تولید , طراحی , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ