به بهانه یادروز سعدی؛

سعدی معرف شیراز و مفرح جان

سعدی معرف شیراز و مفرح جان

پرسی بلاگ: اول اردیبهشت جلالی به نام حکیم و شاعری است که نام او معرف شیراز و اشعارش مفرح جان است.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: با نام خدا دفتر را شروع می کرد و در کوشش برای صنع پروردگار بود تا بتواند به کمال رسد جان را از آنچه هست فزونی داده و در راه حق گام بردارد چنانچه خود گوید «سعدی از آنجائیکه فهم اوست سخن گفت / ور نه کمال تو وهم کی رسد آن جا». سعدی اهتمام و تلاش مردمی است که برای رضایت خداوند در تلاش اند و می کوشند تا از دنیای فانی دست کشیده و به سمت معبودی حرکت کنند که «بار خدایا مهیمنی و مدبر / وز همه عیبی مقدسی و مبرا»
سعدی را می توان جریانی از ادبیات دانست که منحصر به فرد است و هیچ آنتی تزی نمی تواند این عصاره ادبیات را به تلخ کامی بکشاند پس به قدری شیرین و سخندان است که هر جنبه ای مدهوش این سیر و سلوک در واژگان می کند.
بوستان او همچون گلستانی از منحصرترین ابیاتی است که شیوایی و عاشقی در آن نهفته و گلستان او نیز همچون بوستان ی مملو از رازها است. سعدی را می توان در ادبیات عامه جست سعدی را می توان در کلام فرهنگواران جست سعدی در هر محفلی و هر جایگاهی که باشد روشنگر و نو چراغی برای ادبیات است سعدی منحصر به قافیه، ردیف و وزن نیست سعدی فراشاعری است فرا درک بشری که با زبانی سهل اما ممتنع می کوشد تا جهان را برای انسان زیبا تر کند.سعدی شاعر نیست سعدی ادبیات استندا هنرمندی پژوهشگر ادبیات و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سعدی شاعر نیست سعدی معنای واقعی ادبیات و عامل معراج انسان در شعر است. وی افزود: سعدی همچون شاعرانی است که هیچگاه دارای محدودیت نیست و در هر زمان و مکانی دارای اشعاری است که جامعه را متأثر از کلامش می کند و نمی توان انتظار داشت سعدی در پس صفحه های روزگار گرفتار زنگار شود. هنرمندی اضافه کرد: این شاعر نام آشنای جهان که از اهالی فارس است به شکلی خودرا در جهان ادبیات جهان به اثبات رسانده که گویی او شاعری معاصر است و علت این امر آنست که تازگی از هر مصرع اشعار وی چکیده و برای هر زمانی سعدی پندهایی آموزنده دارد. وی افزود: همان گونه که از اشعار سعدی می توان دریافت سعدی برای هر مسئله جامعه امروزی شعری داشته و نشان دهنده جهان بینی منحصر به فرد این شاعر است کما این که در یکی از غزلیات وی آمده است که «دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشکل ست / هر که ما را این نصیحت می کند بی حاصل ست»این پژوهشگر در ادامه درباب خاصیت های اخلاقی سعدی نیز متذکر شد: سعدی استاد اخلاق است و در تمامی اشعارش کوشیده تا انسانی را به جامعه معرفی نماید که دارای خصایص عرفانی و اخلاقی است و اصلاً نمی توان به جز این مسئله را برای سعدی متصور شد چون آنچه از اشعارش برمی آید مبین این است که سعدی اهتمام خودرا به کار بسته تا جامعه را اصلاح نماید. هنرمندی در ادامه اشاره کرد: سعدی معبود را همچون دوستی راستین معرفی می کند و علت آن نیز این است که سعدی معبود خودرا بهترین یار و بهترین همراه دانسته و هرچه داشته و نداشته را فدای دوست می کند آنچنان که خود گفته «گر زر فدای دوست کنند اهل روزگار / ما سر فدای پای رسالت رسان دوست» که این مسئله نیز بیان کننده آنست که معبود چه جایگاه مهمی در نزد سعدی دارد. این پژوهشگر معتقد است: سعدی با آرایه های ادبی که در کلامش به کار بسته است اهتمام در جذب حداکثری افراد داشته و توانسته است به خوبی به این مساله برسد چون هر آن کس که حتی به ادبیات علاقمند نباشد اما همیشه بوستان و گلستان سعدی را بعنوان نمونه منحصر به فردی از ادبیات دنبال نموده و حتی در زندگی روزمره نیز بهره برده است.


منبع:

1401/02/01
16:18:51
5.0 / 5
662
تگهای خبر: انسانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ