فوریت کنترل پشه آئدس در هرمزگان

فوریت کنترل پشه آئدس در هرمزگان

پرسی بلاگ: بمنظور بررسی راهکارهای کنترل پشه آئدس ناقل بیماریهای ویروسی تب دانگ و زیکا و چیکون گونیا نشستی با حضور مدیران ارشد ونمایندگان دستگاه های ذی ربط اجرا شد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، در این جلسه که باتوجه به فوریت و حساسیت موضوع کنترل پشه آئدس انجام شد در مورد راه های انتقال پشه از مبادی ورودی زمینی، هوایی و خصوصا دریایی بوسیله کشتی های تجاری مباحثی عنوان شد. همین طور درباب مشکلات و معضلات مربوط به ماندگاری لاستیک های فرسوده در گمرک، بعنوان یک پتانسیل بالقوه و خطر برای اشاعه بیماری ائدس و معضلات و خسارات اقتصادی که در منطقه و کشور در این خصوص وجود دارد نکات مهمی عنوان شد.

در ابتدای نشست، دکتر کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم توجه و آمادگی برای مقابله با همه گیری ها تاکید و به برخی از اقدامات انجام شده دراین زمینه اشاره نمود.

در ادامه دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی بر لزوم انجام هماهنگی های بیشتر در حوزه سیاست گذاری و انسجام بین دستگاهها برای جلوگیری و مقابله با تهدیدها و اثرات سوء بر سلامت و سایر ابعاد آن اصرار کرد.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز بیان کرد: باتوجه به حضور بیماریهای منتقله از پشه آئدس در کشورهای همجوار و مناطق مرزی لازم است در اسرع وقت و با همکاری کلیه ذی نقشان و گروههای مردمی اقدامات کنترلی برای جلوگیری و انتشار بیماری به همراه آموزش های لازم به گروههای مختلف مردم انجام گیرد.

وی اشاره کرد: برخی اقدامات نیاز به سیاست گذاری در سطح کلان دارد که امید است با همکاری تمام دستگاه های ذیربط بخشی و فرابخشی بتوان به اهداف این برنامه برای جلوگیری از ورود و انتشار پشه ناقل دست یافت.

همین طور دکتر حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن برشمردن تجارب موفق در کنترل و ریشه کنی مالاریا، با اشاره به نقش کلیدی و مهم استان در تولید و صادرات فراورده های نفتی به اهمیت کنترل پشه و پیش گیری از شیوع بیماریهای در رابطه با آن برای جلوگیری از زیان های اقتصادی دراین زمینه اصرار کرد.

در ادامه نشست، انتظارات از دستگاه های مختلف برای همکاری جهت کنترل پشه آئدس در استانهای جنوبی و سایر نقاط در معرض خطر عنوان شد و نمایندگان دستگاهها دیدگاه ها و نظرات خودرا در این خصوص بیان نمودند و قرار شد در اسرع وقت هماهنگی های لازم با استانداران استانهای در معرض خطر برای جلب هماهنگی های بین بخشی در استان انجام شده و اقدامات لازم از طرف دستگاه های مرتبط پیگیری شود.

بنابر اعلام وبدا، گفتنی است، در این جلسه، دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، دکتر کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، دکتر حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نمایندگانی از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند.




منبع:

1400/12/21
12:09:50
5.0 / 5
714
تگهای خبر: آموزش , بیماری , تولید , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ