ریزگردهای خارجی به پایتخت هم رسیده بود

ریزگردهای خارجی به پایتخت هم رسیده بود

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: شهر تهران ساعات پایانی جمعه (۱۳ اسفندماه) شاهد افزایش شاخص برخط کیفیت هوا تا مقادیر بالای ۳۰۰ بود به صورتی که برای ساعاتی وضعیت کیفیت هوا در حالت بسیار ناسالم قرار گرفت و بررسی ها نشان داد که منشا این آلودگی خارج از کشور ایران است.



سید محمد میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: برخی ساعات روز جمعه (۱۳ اسفندماه) برای برخی ایستگاه ها بخصوص در مناطق غربی شهر، مقادیر نزدیک به ۵۰۰ هم گزارش شد. بر مبنای داده های اندازه گیری شده در ایستگاه های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، آلاینده معیار در این بازه زمانی ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون( PM۱۰ ) بوده است.

وی با اشاره به اینکه با عنایت به اهمیت مبحث و ضرورت اطلاع رسانی در این حوزه تحلیل داده ها در شرکت کنترل کیفیت هوا از همان ساعات ابتدایی در دستور کار قرار گرفت، اظهارکرد: با بررسی داده های هواشناسی مشخص شد سرعت باد در ساعات مذکور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۳ متر بر ثانیه رسیده بود. جهت باد هم از غرب به شرق گزارش شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: با بررسی تصاویر ماهواره ای و دنبال کردن بسته های هوایی محتوی غلظت بالای ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون، مشخص شد منشا اصلی ذرات مذکور که در روز جمعه به تهران رسیدند، خارج از کشور بود.

وی اضافه کرد: بر مبنای بررسی های مذکور و تحلیل تصاویر ماهواره ای، کانون اصلی ریزگردها دشت های عراق و سوریه بود. دشت های اردن هم از دیگر کانون های ریزگردهای رسیده به شهر تهران گزارش شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: ذرات مذکور پیش از رسیدن به تهران، از بعضی از شهرهای غربی کشور هم عبور کرده بودند که افزایش شاخص کیفیت هوا و کاهش میدان دید در آن شهرها را هم به همراه داشتند ازاین رو ماهیت ذرات معلق رسیده به شهر تهران در روز جمعه از نوع ریزگردها و غیراحتراقی و منشا اصلی آن دشت ها و بیابان های خارج از کشور بود که به علت سرعت بالای باد، این ذرات به داخل کشور وارد شده بودند.

میرزایی قمی در انتها اظهارکرد: با عنایت به روند تغییرات اقلیم و گسترش بیابان ها که از آن متاثر هستند، امکان وقوع بیشتر چنین پدیده هایی در آینده و بر اثر تشدید تغییرات اقلیمی وجود خواهد داشت.

به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا با ورود توده گرد و غبار به کشور و درگیر شدن استانهای جنوب غرب کشور، ادارات چهار شهرستان استان خوزستان توسط کارگروه اظطرار آلودگی هوای این استان شنبه (۱۴ اسفند ماه)تعطیل اعلام گردید.

مسعود منصور - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور - هم ضمن اشاره به کاهش کیفیت هوا در جنوب غرب کشور اظهار داشته بود: عربستان، عراق و کویت کانون گرد و غبار فعلی در استانهای جنوب غرب کشور هستند. گرد و غباری که در استانهای کرمانشاه و خوزستان مشاهده می شود، منشا خارجی دارد و باید با دیپلماسی فعال به این مورد ورود شود.




1400/12/16
10:12:09
5.0 / 5
585
تگهای خبر: اطلاع رسانی , شركت , كیفیت , هواشناسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ