یك هفته با كتاب؛

اختتامیه فجر، معرفی نامزدهای جوایز ادبی و ادامه درگذشت نویسنده ها

اختتامیه فجر، معرفی نامزدهای جوایز ادبی و ادامه درگذشت نویسنده ها

پرسی بلاگ: برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر، معرفی نامزدهای جوایز مختلف ادبی کشور و ادامه درگذشت نویسنده ها در چهارمین هفته متوالی ازجمله مهم ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: در چهارمین هفته متوالی از هفته های زمستانی درگذشت اهالی قلم، این هفته یعقوب یادعلی نویسنده ایرانی در آمریکا از دنیا رفت. طی سه هفته گذشته، به ترتیب جهانگیر خسروشاهی، سعیدی تشکری و محمدرحیم اخوت هرکدام در یک هفته درگذشتند و این هفته نیز محمدحسین مهرنوش و یعقوب یادعلی از دنیا رفتند. اما گزارش «یک هفته با کتاب» نخستین هفته اسفندماه ۱۴۰۰، دوشنبه پرماجرایی داشت و خیلی از اخبار مهم آن مربوط به روز دوشنبه ۲ اسفند هستند.
به خلاف هفته پیش که گزارش «یک هفته با کتاب» ۷ خبر برگزیده داشت، گزارش این هفته ۱۲ خبر را در خود جا داده است.
جشنواره شعر فجر، بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رویداد ادبی داستان بیست وپنج، جایزه کتاب سال دفاع مقدس، جایزه شهید غنی پور، عهدواره چله مهدویت، جایزه مهرگان، جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران و درگذشت دو نویسنده ایرانی و صرب و ابتلای یک نویسنده ایرانی به کرونا ازجمله خبرهای تشکیل دهنده این گزارش هستند.
در ادامه مشروح گزارش «یک هفته با کتاب» نخستین هفته اسفند امسال را می خوانیم؛
برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر
اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر عصر چهارشنبه این هفته ۴ اسفند در تالار وحدت اجرا شد. قبل از این مراسم نیز داوران و نامزدهای پنج گروه اصلی در روز دوشنبه دوم اسفند معرفی گشتند.
برگزاری نشست خبری بزرگداشت نظامی گنجوی
نشست خبری محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی بامداد سه شنبه سوم اسفند در محل موزه هنرهای معاصر اجرا شد.
پرداخت مرحله دوم مطالبات ناشران از نمایشگاه مجازی کتاب
مرحله دوم پرداخت مطالبات ناشران شرکت کننده در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برمبنای بسته هایی که به خریداران تحویل داده شد، این هفته به شماره حساب اعلامی ناشر در زمان ثبت نام، واریز شد.
معرفی برگزیدگان نهایی رویداد «داستان بیست وپنج»
برگزیدگان نهایی «داستان بیست وپنج» با رویکرد انتخاب آثار برتر داستانی بیست و پنج سال اخیر ایران دوشنبه ۲ اسفند توسط دبیرخانه این رویداد مشخص شدند.
معرفی نامزدهای کتاب سال دفاع مقدس
این هفته طبق سه خبری که در سه روز مختلف منتشر شدند، نامزدهای بخش های «پژوهش نظامی سیاسی»، «مستند»، «خاطره»، «پژوهش هنری» و «هنرهای تجسمی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی گشتند.
معرفی نامزدهای بخش رمان بزرگسال جایزه غنی پور
محمد ناصری دبیر بیست و یکمین جشنواره ادبی شهید غنی پور، هم روز دوشنبه این هفته با معرفی نامزدهای بخش رمان بزرگسال این جشنواره اظهار داشت: از میان ۱۶۴۵ اثر چاپ اول منتشره در سال ۱۳۹۹ در این بخش، ۳۱ عنوان پس از چند مرحله ریزش به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
انتشار فراخوان عهدواره سراسری چله مهدویت
فراخوان اولین عهدواره سراسری «چله مهدویت» با محوریت داستان (کوتاه و بلند) که توسط تشکل های فرهنگی، هنری، مردمی با پشتیبانی نهادهای حاکمیتی برگزار می شود، این هفته منتشر گردید.
انتشار فراخوان جایزه مهرگان درباره داستان های زبان مادری
دبیرخانه جایزه مهرگان و ادبیات زبان مادری این هفته همزمان با روز جهانی زبان مادری، فراخوانی منتشر و اعلام نمود داستان هایی که ابتدا به زبان غیرفارسی انتشار یافته و سپس به فارسی برگردانده شده مورد ارزیابی هیات داورانش قرار می گیرند.
تمدید مهلت شرکت در جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران
طبق خبری که دوشنبه این هفته انتشار یافت، دبیرخانه جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» مهلت شرکت در شانزدهمین دوره این جایزه را تا اختتام امروز جمعه ششم اسفند تمدید کرد.
درگذشت محمدحسین مهرنوش
محمدحسین مهرنوش نویسنده کتاب هایی مانند «آقا نیلو»؛ «چه کسی در می زند» و «مینا» که روز یکشنبه این هفته اول اسفند، خبر ابتلایش به کرونا در مهر انتشار یافت، روز پنجشنبه 5 اسفند از دنیا رفت.
درگذشت یعقوب یادعلی
یعقوب یادعلی نویسنده ایرانی مقیم آمریکا هم روز چهارشنبه این هفته ۴ اسفند در شهر بوستون از دنیا رفت.
درگذشت رییس مجمع ادبی صربستان
تنها خبر بین المللی و خارجی این گزارش، بعد از چندهفته که عنوانی از خبرهای خارجی در گزارش مرور نمی شد، مربوط به درگذشت رییس مجمع ادبی صربستان است. بدین سان طبق خبری که روز شنبه این هفته انتشار یافت، استوان تونتیچ نویسنده صرب و رییس مجمع ادبی صربستان از دنیا رفت.


منبع:

1400/12/06
13:15:23
5.0 / 5
428
تگهای خبر: آثار , بین المللی , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ