رایزنی فرهنگی ایران خبر داد؛

رئیس مجمع ادبی صربستان درگذشت

رئیس مجمع ادبی صربستان درگذشت

پرسی بلاگ: استوان تونتیچ نویسنده و رییس مجمع انجمن ادبی صربستان از دنیا رفت.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در صربستان، استوان تونتیچ در سارایوو در رشته فلسفه و جامعه شناسی تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۸ در اعتراضات دانشجویی فعال بود و نخستین مجموعه شعر خودرا در سال ۱۹۷۰ منتشر کرد، سپس جایزه ای را برای بهترین کتاب اول دریافت کرد. در ادامه در بخش فرهنگی تلویزیون سارایوو به کار پرداخت و همین طور دبیر انجمن نویسندگانBiH (بوسنی و هرزگوین ) بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰، او بعنوان ویراستار ادبیات در انتشارات Svjetlost آغاز به کار کرد، جایی که بعداً مجله Život را ویرایش کرد.
در اختتام دهه هشتاد و شروع دهه نود، تونتیچ مقابل شتابزدگی در جنگ داخلی صحبت کرد و اشعاری درباره وحشت جنگ نوشت که در مجموعه «دستنوشته سارایوو» (بلگراد ۱۹۹۳، ۱۹۹۸) منتشر و به چندین زبان ترجمه شد. او از خدمت در ارتش مسلمانان بوسنی امتناع کرد، بدین سبب از عضویت انجمن نویسندگان BiH اخراج شد و هیچ گاه به آن بازنگشت. در اواسط ژانویه ۱۹۹۳، موفق شد بطور غیرقانونی شهر را ترک کند و به بلگراد رسید و از آنجا در آخر آوریل ۱۹۹۳، به دعوت نویسندگان و مترجمان آلمانی، به برلین رفت و بعنوان پناهنده بیکار ماند. نزدیک به ۹ سال بعد نخستین حمایت قابل توجه توسط بنیاد برنده جایزه نوبل، هاینریش بل، که نه ماه را در خانه او گذراند به او داده شد.
در ادامه چندین ترجمه از آثار تونتیچ در آلمان منتشر می شود و وی در خیلی از شهرها به اجرای برنامه می پردازد. تعداد زیادی نقد و مقاله مثبت درباره او منتشر و چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی نیز درباره او ضبط شد. در سال ۲۰۰۰ در یک تور ۶ هفته ای نویسندگان اروپایی در اروپا، از لیسبون تا مادرید، پاریس و بروکسل تا سن پترزبورگ، مسکو، مینسک، ورشو و برلین شرکت کرد. همسر وی در دوران تبعید شاعر در آلمان به همراه مادرش در وضعیت پناهندگی در بلگراد زندگی می کرد. او شعر، نثر، مقاله، نقد نوشت و از آلمانی ترجمه کرد.
تونتیچ عضو مرکز قلم صربستان و آلمان، انجمن نویسندگان صربستان، انجمن ادبی صربستان و انجمن مترجمان ادبی صربستان و دارنده معتبرترین جوایز صربستان بود.


منبع:

1400/11/30
11:24:22
5.0 / 5
494
تگهای خبر: آثار , ترجمه , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ