وزیر بهداشت خبر داد

واکسن های ایرانی کرونا در انتظار تایید WHO

واکسن های ایرانی کرونا در انتظار تایید WHO

به گزارش پرسی بلاگ وزیربهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تامین دارو در کشور، در عین حال درباره واکسن های ایرانی کرونا اظهار داشت: منتظر هستیم که واکسن های تولید داخل از طرف سازمان جهانی بهداشت تایید شوند تا فقط نیاز به تزریق استرازنکا برای مسافرت کردن به سایر کشورها نباشد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی، در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی سپاه و شروع فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نورا " و در جمع خبرنگاران، درباب واکسن نورا، اظهار داشت: واکسن نورا یکی از واکسن های جدید است که با واکسن های قبلی متفاوت می باشد و در ساخت آن، از پروتئین نوترکیب استفاده شده و تجربه جدیدی برای کشورمان رقم زده و با بررسی هایی که انجام شده، یکی از بهترین واکسن ها شناخته شده است.
وی ادامه داد: این واکسن تا یک ماه آتی وارد عرصه خدمت می شود و امیدواریم با ورود این واکسن آسودگی خاطر مردم از حیث واکسیناسیون بیش از پیش فراهم گردد.
عین اللهی درباب ادامه واردات واکسن های خارجی، بیان کرد: ما تا حالا ۴ نوع واکسن را تولید و تایید کردیم و و نورا پنجمین واکسن است با توجه به این که انواع واکسن با پلت فرم های مختلف داریم تصور می شود که در آینده ای نزدیک نیاز به واردات نباشد.
وی در پاسخ به سوالی درباب استقبال از واکسن داخلی از طرف مسئولین، اظهار داشت: خیلی از مسولین مان از واکسن داخلی استفاده می نمایند، برای مثال حضرت آقا از واکسن برکت استفاده کردند، بنده و خیلی از اعضای هیات دولت نیز همین طور.
وزیر بهداشت درباب پشتیبانی از واکسن های داخلی، عنوان کرد: پشتیبانی از واکسن های داخلی ادامه دارد، برای اینکه این مساله یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا است.
وی اظهار داشت: تا حالا حدودا ۳۰ میلیون دُز واکسن ایرانی وارد عرصه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یکماه آینده وارد بازار می شود.
تامین ۱۸۰میلیون دز واکسن کرونا تا کنون
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباب ارز دارو و احتمال گرانی دارو نیز اظهار داشت: همانطور که در مورد واکسن نشان دادیم که کمبودی در کشور وجود ندارد و تا حالا ۱۸۰ میلیون دُز واکسن تامین کرده و ذخایر واکسن مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی دراین زمینه ندارند، در مورد دارو نیز همین اتفاق خواهد افتاد. البته یکسری مشکلات از قبل وجود داشته، بطورمثال از حدود سال ۹۷ گرانی دارو شروع شد و از آن زمان ۲۵۰۰ قلم دارو گران گردید و دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم و افزایش تولیدات داخلی منجر می شود که دارو ارزانتر شود.
وی اظهار داشت: برخی همکاران پزشک مان مردم را تشویق به استفاده از برندهای خارجی می کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد. از مردم می خواهم که به تولیدات داخلی اعتماد کنند و پزشکان نیز داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند، پزشکانی که این کار را می کنند، از نظر ما امتیاز کمتری خواهد داشت، به ویژه اعضای هیات علمی.
افزایش کیفیت داروهای داخلی در دستور کار
کمبود برخی داروهای برند، برطرف می شود
وی اظهار داشت: درصدد هستیم کیفیت داروهای داخلی را بیش از پیش افزایش دهیم و طبیعی است که هرچه به سمت داروهای داخلی برویم می توانیم داروها را ارزان تر به مردم ارائه دهیم. خوشبختانه رئیس جمهور محترم نیز ارز ترجیحی کافی در اختیارمان قرار داده و چنانچه در مورد برخی داروها که عمدتاً برندها هستند، کمبودی وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی تامین خواهد شد.
داروهای اساسی کمبود ندارد
وزیر بهداشت افزود: در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد و مردم دراین زمینه نگرانی نداشته باشند، برای اینکه برخی مردم به سبب نگرانی از کمبود احتمالی دارو، به مقدار زیادتر دارو را تهیه می کنند و در منزل ذخیره می کنند، پس از مردم می خواهیم که صرفه جویی کرده و کمی هم مراعات بقیه بیماران را کنند، ما در مقابل یکدیگر مسئول هستیم. این قول را می دهیم که همه نوع داروی ژنریک را به میزان فراوان در دسترس مردم قرار دهیم و نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد.
تلاش برای پرداخت فوق العاده خاص کادر بهداشت و درمان کشور پیش از سال ۱۴۰۱
وزیر بهداشت درباب پرداخت فوق العاده خاص به کادر بهداشت و درمان کشور، اظهار نمود: ما این مساله را با نظرات موافق به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم و امیدواریم پیش از شروع سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.
اُمیکرون در کشور افزایش نداشته است
عین اللهی در پاسخ به سوالی درباب وضعیت شیوع اُمیکرون در کشور اشاره کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ روز از شناسایی نخستین موارد اُمیکرون در کشور گذشته و در طول این مدت افزایش نداشته است، اما همچنان آمادگی کامل داریم و ۲۰ هزار کیت در سراسر کشور نیز توزیع شده، تمام بیمارستان ها هم آماده هستند تا وضعیتی که در کشورهای دیگر ایجاد شده، در کشور ما به وجود نیاید. از مردم می خواهیم با ادامه رعایت پروتکلهای بهداشتی، کمک کنند تا شرایط خوبی که حالا در کشور داریم حفظ شود.
وضعیت واکسیناسیون مقابل کرونا در کشور
وی با اعلان اینکه واکسیناسیون با روند خوبی پیش رفته است، اظهار داشت: تا حالا در کشور، ۸۸ درصد و در تهران که بیشترین جمعیت را دارد نیز ۹۱ درصد دُز اول تزریق شده است. روند مطلوب واکسیناسیون منجر شده که سلامت مردم حفظ شود و وضعیت غم انگیزی که در دوران کرونا در کشور مستولی شده، به شرایط خوبی برسند و مردم بتوانند به برنامه های مفرح شان برسند.
واکسن های ایرانی در انتظار تایید سازمان جهانی بهداشت
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عین اللهی در پاسخ به سوالی درباب کمبود واکسن آسترازنکا در بعضی مراکز واکسیناسیون، اظهار داشت: واکسن آسترازنکا حالا در وضعیت استثماری قرار گرفته و مردم به سبب این که بتوانند با تزریق این واکسن به کشورهای دیگر سفر کنند، به دنبال تزریق آن هستند. ما هم اکنون به دنبال تایید واکسن های ایرانی هستیم، واکسن برکت نیز مراحل اساسی را طی کرده است. از نظر تاثیرگذاری نیز تفاوتی بین آسترازنکا و سایر واکسن ها وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت باید در این زمنیه مداخله کند تا اسم واکسن ها مبنا قرار نگیرد و فقط چند واکسن، منحصربفرد معرفی نشود. پس منتظر هستیم که واکسن های داخلی مان تایید گردد تا فقط نیاز به تزریق استرازنکا برای مسافرت کردن نباشد.




منبع:

1400/10/12
13:37:33
5.0 / 5
858
تگهای خبر: بازار , بیمارستان , تولید , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ