قائم مقام مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مطرح كرد؛

اگر نتوانیم دانش را مبدا تولید ثروت قرار دهیم هیچ کاری نمی توانیم

اگر نتوانیم دانش را مبدا تولید ثروت قرار دهیم هیچ کاری نمی توانیم

به گزارش پرسی بلاگ رفیعی آتانی اظهار داشت: اگر نتوانیم دانش را مبدا تولید ثروت قرار دهیم هیچ کاری نمی توانیم بکنیم لازمه این کار این است که نظام سیاسی خودمان را بر مبنای معیارها و ضوابط نظام علمی سامان بدهیم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، عطاءالله رفیعی آتانی، قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با اشاره به موضوع استعاره های حکمرانی اظهار داشت: حکمرانی به مدلول نحوه جریان یافتن حکومت و دولت در سایر نهادهای اجتماعی است. وی افزود: یکی از زبان هایی که می تواند این عرصه را به خوبی توضیح دهد، زبان استعاره است که یک مفهوم را با بهره گیری از مفاهیم دیگر تعریف می کند. بطور مثال می توان نظام حکمرانی را مانند یک بنگاه اقتصادی تعریف کرد. رفیعی آتانی افزود: بدون تعارف می گویم که اگر نتوانیم دانش را مبدا تولید ثروت قرار دهیم هیچ کاری نمی توانیم بکنیم چون اساساً راه دومی وجود ندارد و لازمه این کار این است که نظام سیاسی خودمان را برمبنای معیارها و ضوابط نظام علمی سامان بدهیم. به اعتقاد وی، با اهمیت ترین و بزرگترین اشتباه نظام پهلوی این بود که اجازه داد حوزه علمیه قم تاسیس شود چون بمحض تاسیس این نهاد علمی، علم دینی تولید شد و آن علم دینی به تربیت انسانهایی منجر گردید که در نهایت ضد نظام شاهنشاهی قیام کردند و آنرا برانداختند. در ادامه این جلسه مهدی حسین زاده مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: حکمرانی فرآیندی است که سیاستگذاری، تقنین، ارزیابی و اجرا را شامل می شود و دولت، NGo و جامعه در آن مشغول هستند. وی با اعلان اینکه در حیطه اجتماعی حکمرانی به مسائل اجتماعی از سیاستگذاری تا مرحله اجرا، تعلق می گیرد، اظهار داشت: پذیرش این نگاه لوازمی دارد که در تعریف لطمه های اجتماعی، مسائل اجتماعی، اولویت بندی ها و تبیین پروسه ها، نیازمند نظریه هستیم. حسین زاده افزود: اگر بخواهیم در حکمرانی اجتماعی از وضعیت موجود به وضع مطلوب برسیم، باید وضعیت موجود را به تصویر بکشیم. در تبیین وضعیت موجود با نظریات مختلفی چون نظریه کارکردی، کنش متقابل نمادین، مواجه هستیم اما سوالی که وجود دارد این است که کدام یک از نظریات را باید بپذیریم؟ مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: ما در علوم اجتماعی اسلامی در مبانی خوب وارد شدیم، یعنی نمره قابل قبولی می گیریم به طوریکه در مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی حرفی برای گفتن داریم. اما این مبانی روی زمین مانده است و دلیل آن عدم توجه به مبانی کف میدان است. حسین نژاد اظهار داشت: طبق جلسه ای که هیئت وزیران در سال ۹۱ برگزار کرد، ۵۶۳ منطقه را بعنوان منطقه محروم اعلام کردند، یعنی ۲۸ استان منطقه محروم محسوب می شوند و حدود ۵۷ درصد منطقه کشور ما جز مناطق محروم و کم برخوردار به حساب می آیند. مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حیطه آموزش تعدادی از مناطق ما حدود ۲۰ درصد دانش آموز محروم از تحصیل هستند. در مناطق آزاد این میانگین ۱۷ درصد است. در مورد بهداشت نیز آمار این چنینی وجود دارد. بدین سبب وضعیت موجود خلاهای زیادی دارد. حسین نژاد با اعلان اینکه معیار و ادبیات مشخصی برای ترسیم وضعیت مطلوب وجود ندارد، افزود: همه مفاهیم ما وارداتی هستند. بعنوان مثال اصطلاح ازدواج سفید یکی از این مفاهیم است این در حالیست که ازدواج سفید وجود ندارد. مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: اصحاب علوم اجتماعی اسلامی، اصحابی هستند که این دغدغه را دارند و حکمرانی اسلامی را دنبال می کنند و باید به این مباحث وارد شوند. باید این مفاهیم به یک گفتمان توسط کسانی که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، تبدیل گردد.


منبع:

1400/09/29
18:58:29
5.0 / 5
356
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , تولید , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ