اسماعیلی مطرح كرد؛

کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند

کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند

به گزارش پرسی بلاگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار داشت: کتابخانه ها و کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار قبل از ظهر امروز دوشنبه ۲۴ آبان با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار گردید.
اسماعیلی در این مراسم با تبریک فرا رسیدن هفته کتاب در سخنانی اظهار داشت: آغاز هفته کتاب را به همه عزیزان فعال در مبحث کتاب؛ ناشران، مولفان، نویسندگان، کتابداران، مدیران و دست اندرکاران مدیریت مبحث کتاب در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی و دبیرکل اندیشمند نهاد تبریک می گویم.
وی همینطور با تقدیر از حضور علی نیکزاد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در این آیین اظهار داشت: ایشان همواره منشاء خیر و برکت بوده اند و در مجلس شورای اسلامی حمایت های خوبی از حوزه فرهنگ دارند. به همین خاطر خواهش می کنم با عنایت به مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، همین حمایت و پشتیبانی را از مجموعه فرهنگ داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد دولت جدید نسبت به مبحث فرهنگ کاملاً ایجابی است و مجموعه دولت جدید تمام تلاش خویش را به کار می بندد تا به نهضت تولید فرهنگی دامن بزند. این نهضت تولید فرهنگی در حوزه کتاب، نشر، رسانه ها و همینطور حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی اصیل ایرانی و سایر بخش های فرهنگ و هنر مورد توجه ما قرار دارد. این نهضت اجزا و اضلاعی دارد که باید توأمان در یک فرآیند منطقی و به صورت هم افزا کار کنند تا خروجی آن به حصول این هدف گذاری منجر شود.
گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود
اسماعیلی با تکیه بر توجه به گفتمان فرهنگی در حوزه های مختلف مدیریتی اظهار داشت: ما در حوزه سیاستگذاری، مدیریت و نظارت باید فضای کار فرهنگی را در کشور به وجود بیاوریم. گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور باید به گفتمان فرهنگی تبدیل گردد و این میسر نخواهد شد مگر با یک کار جمعی و همه جانبه در حوزه های مختلف حاکمیت. درست است که امروز مبحث معیشت و اقتصاد مبحث مهم و اصلی است، اما همه باید به این مورد اذعان داشته باشیم که حتی حل مسائل معیشتی و اقتصادی، جز از دریچه حوزه فرهنگ امکان پذیر نخواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، اظهار داشت: روز گذشته در حکمی که رهبر فرزانه انقلاب برای دوره جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی صادر کردند، به صراحت به این نکته اشاره کردند که مبحث فرهنگ سازی و فرهنگ عمومی نه بعنوان یک کار تزیینی و حاشیه ای، بلکه بعنوان متن و اصل کار باید مورد توجه قرار گیرد؛ چون که انقلاب ما و نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی بنا شده است.
اسماعیلی درباره فرصت های پیش رو در حوزه فرهنگ در دولت جدید اظهار داشت: امروز حضور رئیس جمهور انقلابی در راس دولت این فرصت را پدید آورده که از اولویت حوزه فرهنگ در مسائل اقتصادی با صراحت صحبت شود و برنامه های کشور در حوزه های مختلف بر این اساس استوار شده است.
با ملی شدن صنعت نشر به دنبال خودکفایی در این صنعت هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز ما در حوزه کتاب و نشر با مسئله مهم «کاغذ» مواجه هستیم. روز گذشته در جلسه هیات دولت در جمعبندی سخنان رئیس جمهور محترم و صحبت های قبل از دستور بنده هم به این نکته اشاره شد که برنامه ریزی اصلی ما این است که در حوزه کاغذ در یک دورنمای دو ساله بتوانیم به نقطه ای مطلوب برسیم.
وی اظهار داشت: هدف گذاری ما این است که بتوانیم حداقل در حوزه تأمین کاغذ کتاب به خودکفایی برسیم. ما با ظرفیت هایی که امروز در اختیار داریم مطمئن هستیم که با یک مدیریت قوی و هماهنگی میان وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانیم این مشکل را در یک بازه یک و نیم تا دو ساله برطرف نماییم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره تعاملات خود با مجلس شورای اسلامی در حوزه تأمین کاغذ اظهار داشت: در برنامه هایی که به مجلس شورای اسلامی عرضه شد، شعار «ملی کردن صنعت نشر» را مطرح کردم تا به خودکفایی در این بخش برسیم و این مورد را تکلیف خود می دانم؛ چون که اگر این کار را انجام ندهیم و همچنان صنعت نشر ما به نرخ ارز وابسته باشد، کتاب گران از سبد مصرفی مردم حذف خواهد شد. ما با مبحث ملی شدن صنعت نشر هم به دنبال خودکفایی در بخشی از صنایع خود هستیم و هم به دنبال این هستیم که فضای خرید کتاب و کتابخوانی را در جامعه خود تسهیل نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: از کتابداران عزیز تشکر می کنم که با فعالیتهای خود مبادرت به جلب مردم به فعالیتهای کتاب و کتابخوانی می کنند. در بازدیدهایی که از کتابخانه های سطح شهر داشتم، از نزدیک این مورد را مشاهده کردم و از آقای مختارپور تشکر می کنم که نگاه عمیقی به حل مسائل ویژه کتابداران دارند.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: کتابخانه ها و کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند و ما باید تلاش نماییم که از راه این ظرفیت بعنوان نیروهای فرهنگی در صف نهضت کتاب خوانی را محقق نماییم.
وی اضافه کرد: در این میان کار تسهیل، نظارت و حمایت بر عهده ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ترویج فضای کتابخوانی و کتابخوان شدن مردم نیازمند فعالیتهای ترویجی و رسانه ای و بخصوص بر عهده کتابداران عزیز ما است که در بطن مبحث تلاش می کنند.
شاهد ارتقاء کیفی در حوزه عرضه خدمات و فعالیتهای کتاب و کتابخوانی هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فعالیتهای کتابخانه های عمومی اظهار داشت: کاری که در حوزه کتابخانه های عمومی ما صورت گرفته، کیفی سازی خدمات بوده است. در بازدیدی که هفته های اخیر در شهرهای سنندج و تهران از کتابخانه های عمومی داشتم و با گزارش ها و مستنداتی که به صورت مکتوب به دست ما می رسد، شاهد ارتقاء کیفی در حوزه عرضه خدمات و فعالیتهای کتاب و کتابخوانی هستیم. این کیفی سازی از مسائل مورد توجه در عرضه خدمات کتابخانه ای است.
اسماعیلی در انتها اظهار داشت: تلاش می نماییم تا محدودیت های موجود را تا حد امکان برطرف نماییم و از نیروهای فرهنگی و کتابداران عزیز که کار ترویج امر کتابخوانی را برعهده دارند، تقاضا می کنم که این نهضت را ادامه دهند تا به یاری خداوند در دولت مردمی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری رخ بدهد.
در این آیین انجمن های برتر استانی و شهرستانی و خیرین برگزیده و کتابخانه های برتر نهادی و کتابداران برگزیده معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.


منبع:

1400/08/24
23:51:25
5.0 / 5
524
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ