یك متخصص فارماكوویجیلنس مطرح كرد؛

باید و نبایدهای تزریق واکسن کرونا برای سنین زیر 18 سال

باید و نبایدهای تزریق واکسن کرونا برای سنین زیر 18 سال

اصفهان انتشار ویروس جهش یافته کرونا معروف به واریانت دلتا، میزان مبتلا شدن و بستری کودکان را به میزان قابل توجهی افزایش داد. این مورد سبب شد کشورهای مختلف دنیا واکسیناسیون را در گروههای سنی زیر ۱۸ سال با واکسن های معتبر مانند فایزر و مدرنا و یا واکسن های تحت مطالعه مثل سینوفارم آغاز کنند.



در حال حاضر بنای سیاست های بهداشتی کشورها بر این است که ترجیحاً گروه سنی بالای ۱۲ سال واکسینه شوند، به این علت که مطالعات واکسن ها در گروههای سنی زیر ۱۲ سال کامل نیست و از سوی دیگر این گروه مانوریتی و از لحاظ سیستم ایمنی حساس هستند، برای تصمیم گیری بر پایه علم و مستندات باید تا تکمیل نتایج تحقیقات و اطمینان از کارایی و عوارض واکسن ها در مورد واکسیناسیون گسترده در این گروه صبر کرد.

دکتر سارا میرانی- داروساز و متخصص فارماکوویجیلنس دارویی، مدرس دانشگاه و محقق درزمینهٔ کووید در مجارستان در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، در مورد باید و نبایدهای تزریق واکسن کرونا در گروههای سنی زیر ۱۸ سال و انواع واکسن های مورد استفاده در این گروه سنی توضیح می دهد.

دکتر میرانی در مورد ابتلای کودکان به کرونا، اظهار نمود: از آغاز پاندمی کرونا تابحال باتوجه به داده هایی که در گروههای سنی زیر ۱۸ سال جمع آوری شده، میتوان اظهار داشت که این گروه سنی معمولا بیماری خفیف تری از کووید را تجربه می کنند، البته کودکان و نوجوانان می توانند بعنوان کانون های اساسی انتقال ویروس کرونا عمل کنند و عفونت کووید را مانند بزرگ سالان و با همان میزان به دیگران منتقل کنند، ضمن این که با میزان مشابه بزرگ سالان به این عفونت مبتلا می شوند.

وی با اشاره به بروز جهش جدیدی از ویروس کرونا به نام واریانت دلتا از حدود ۴ ماه پیش، اظهار داشت: سازمان پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، داده های جدیدی منتشر نمود در خصوص این که میزان بستری هفتگی ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کودکان زیر چهار سال در آمریکا ۱۰ برابر نسبت به هفته های قبل از آن، یعنی قبل از فراگیر شدن واریانت دلتا افزایش پیدا کرد، این مورد نشان میدهد واریانت دلتا میزان مبتلا شدن و بستری کودکان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

جهش دلتا و افزایش ابتلای کودکان به کرونا

داروساز و متخصص فارماکوویجیلنس دارویی با اعلان اینکه در بعضی از کشورها گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال واکسینه شده بودند، اضافه کرد: داده های جدیدی که در اواسط ماه آگوست و بعد از شیوع واریانت دلتا منتشرشده نشان داد میزان بستری در بین نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال در گروه واکسینه نشده، نسبت به گروه واکسینه شده ۱۰ برابر بیشتر بوده است. درواقع با بروز جهش دلتا، شاهد افزایش میزان بیماری زایی و عفونت شدید و بستری در گروه سنی زیر ۱۸ سال هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون گروه سنی کودکان و نوجوانان، بر اساس گزارش آکادمی کودکان آمریکا در این کشور از آغاز پاندمی کرونا تاکنون، ۱۶.۵ درصد از کل مبتلایان به کووید_۱۹ را جمعیت کودکان تشکیل داده اند، همینطور گزارش های هفتگی نشان میدهد بعنوان مثال در هفته پیش (هفته پایانی ماه اکتبر) کودکان ۲۵.۱ درصد از مبتلایان به کووید را تشکیل دادند که بسیار قابل توجه است و نشان میدهد واکسیناسیون تا چه اندازه در این گروه سنی می تواند مؤثر باشد.

دکتر میرانی با اشاره به این که در ایران هم بر مبنای داده های آماری سال ۲۰۲۰ جمعیت زیر ۱۴ سال حدود ۲۴.۷۴ درصد از کل جمعیت کشور را می سازند، خاطرنشان کرد: با افزودن حدود ۶ درصد برای گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال می توانیم بگوییم گروه سنی زیر ۱۸ سال در ایران تقریباً ۳۰ درصد از کل جمعیت کشور را می سازند. این مورد نشان میدهد واکسیناسیون این گروه سنی تا چه اندازه در ایمن سازی جامعه در برابر کرونا مؤثر است.

واکسیناسیون کودکان برای شکستن زنجیره انتقال کرونا

این مدرس دانشگاه افزود: مطالعات بسیاری نشان داده محصلین و کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه ناقلین مؤثری از بیماری کووید به اعضای خانواده هستند و در خیلی از موارد بعنوان ناقلین خاموش یا بی علامت بیماری کووید، سبب ابتلای منجر به بستری بزرگ سالان شده اند. این مورد هم لزوم واکسیناسیون در این گروه سنی را برای شکست زنجیره انتقال ویروس و کنترل پاندمی نشان میدهد.

مطالعات واکسن های کووید-۱۹ در گروههای سنی زیر ۱۸ سال

این محقق در زمینه کووید در مجارستان با اعلان اینکه باتوجه به اهمیت چشم گیر واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کنترل همه گیری، مطالعات گسترده ای در مورد اثربخشی واکسن های کووید-۱۹ موجود در این گروه ها انجام شده و یا در حال انجام می باشد، اظهار داشت: از بین واکسن هایی که هم اکنون موجود است، فایزر و مدرنا در جمعیت چندمیلیونی در نوجوانان مورد مطالعه قرار گرفته و مطالعات کارآزمایی بالینی، حاکی از بی خطری و اثربخشی مناسب این دو واکسن در نشریات معتبر علمی منتشرشده است. از ماه می ۲۰۲۱ (۵ ماه پیش) واکسن فایزر-بیون تک که قبل از آن مجوز تزریق در افراد بالای ۱۶ سال را داشت برای سنین ۱۲ تا ۱۵ سال تأییدیه اورژانسی گرفته و در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکا در واکسیناسیون نوجوانان درحال استفاده است. واکسن مدرنا هم بعد از فایزر با تکمیل مطالعات فاز دو و سه بالینی در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال از آژانس دارویی اروپا تأییدیه مصرف اضطراری گرفت. هم اکنون خیلی از کشورهای دنیا همچون کانادا، استرالیا، فرانسه، دانمارک، آلمان، ایرلند، اسپانیا، نروژ، اتریش، مجارستان و لهستان از یک یا هر دو واکسن فایزر و مدرنا برای تزریق در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال استفاده می نمایند.

وی با اشاره به این که تحقیقات و مطالعات در مورد تزریق واکسن های mRNA در گروههای سنی زیر ۱۱ سال ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شرکت فایزر-بیون تک نتایج کارآزمایی بالینی فاز دو و سه این واکسن در خصوص بی خطری، ایمنی زایی مناسب و اثربخشی بیشتر از ۹۰ درصد در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال را در چارچوب یک گزارش خبری منتشر نمود و امروز ۲۹ اکتبر سازمان غذا و داروی آمریکا به واکسن فایزر-بیون تک جهت استفاده در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال تأییدیه مصرف اضطراری داد و این در حالیست که کشورهایی همچون کانادا از شروع واکسیناسیون این گروه سنی با واکسن فایزر خبر می دهند. در عین حال مطالعات فاز اول و دوم واکسن فایزر در گروه سنی ۶ ماه تا ۵ سال ادامه دارد و احتمالاً تا آخر سال ۲۰۲۱ نتایج منتشر می شود.

دکتر میرانی در مورد واکسن سینوفارم توضیح داد: به جز واکسن های پلت فرم mRNA که مطالعات گسترده ای در گروه سنی زیر ۱۸ سال داشته اند، واکسن سینوفارم با پلت فرم ویروس غیرفعال یا Inactivated، متفاوت از گروههای سنی بالای ۱۸ سال، در گروههای سنی زیر ۱۷ سال هم درحال انجام مطالعاتی است. اواسط ماه میلادی گذشته، نتایج فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن در گروههای سنی ۳ تا ۱۷ سال در ژورنال علمی و معتبر لنست منتشر گردید.

نتایج مطالعات واکسن سینوفارم در افراد زیر ۱۸ سال چه می گوید؟

میرانی با اشاره به این که در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم که در کشور چین انجام شده ۲۸۸ نفر و در فاز دوم ۷۲۰ نفر شرکت داشته اند، اضافه کرد: این واکسن در سه دوز متفاوت ۲، ۴ و ۸ میکروگرم در مقایسه با یک گروه کنترل و در سه گروه سنی ۳ تا ۵ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۷ سال بدون سابقه ابتلای قبلی به کووید، مورد بررسی قرار گرفت. دوزها در ایام صفر، ۲۸ و ۵۶ مطالعه، تزریق و چهار هفته بعد از هر مرحله تزریق، تیتر آنتی بادی خنثی کننده اندازه گیری شد. نتیجه این مطالعه نشان داد در تمام دوزها و همه رده های سنی پاسخ مناسب آنتی بادی بوجود آمد و این واکسن در گروههای سنی ۳ تا ۱۷ سال که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، مؤثر و ایمن بوده و بعد از گذشت ۲۸ روز از تزریق دو دوز واکسن سینوفارم در ۱۰۰ درصد این افراد پاسخ ایمنی همورال قوی به وجود آمد. نتایج کارآزمایی واکسن سینوفارم حاکی از این است که عوارض جانبی این واکسن در گروه سنی کودکان و نوجوانان به طور عمده با شدت خفیف تا متوسط بوده و شایع ترین عوارض تب و درد در محل تزریق گزارش شده است.

این متخصص فارماکوویجیلنس دارویی اشاره کرد: بر مبنای نتایج این مطالعه، فاز سوم مطالعات بالینی واکسن سینوفارم در کودکان ۳ تا ۱۷ سال با دوز ۴ میکروگرم در کشور امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد که منتظر انتشار رسمی نتایج نهایی واکسن در این گروه سنی هستیم. پیشتر از این هم مطالعه مشابهی از فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووید-۱۹ سینووک (کروناوک) در گروههای سنی زیر ۱۸ سال در ژورنال علمی لنست منتشرشده است.

کشورهایی که واکسن سینوفارم را در گروه سنی زیر ۱۸سال تزریق می کنند

به گفته وی، برخی کشورها با وجود این که هنوز مطالعات بالینی واکسن سینوفارم در گروه سنی کودکان و نوجوانان به پایان نرسیده، تصمیم گرفتند مجوز تزریق اضطراری این واکسن در افراد زیر ۱۸ سال را صادر کنند. سیستم بهداشت و درمان کشورهای چین، امارات، ایران، بحرین و آرژانتین به استفاده از واکسن سینوفارم در گروههای سنی زیر ۱۸ سال تأییدیه ی اورژانسی داده اند.

دکتر میرانی با یادآوری این که به صورت معمول به جهت اینکه یک واکسن مورد تایید نهایی ملی و بین المللی قرار گیرد باید نتایج فاز سوم مطالعات بالینی آن منتشر شود، خاطرنشان کرد: اما بنظر می رسد با توجه به شرایط اضطراری پاندمی کرونا و این که واکسن سینوفارم در فاز یک و دو مطالعات بالینی موفق بوده و همینطور نتایج نامطلوبی از تزریق آن به کودکان در کشورهای دیگر گزارش نشده، سازمان غذا و داروی ایران هم تصمیم گرفت برای واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۷ سال از واکسن سینوفارم استفاده کند.

این محقق درزمینهٔ کووید به وضعیت واکسیناسیون گروههای سنی زیر ۱۸ سال در کشورهای دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: شیلی، چین، السالوادور و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که واکسیناسیون در گروه سنی زیر ۱۷ سال را انجام می دهند. در شیلی واکسن سینووک برای ۶ سال به بالا، در چین دو واکسن سینوفارم و سینووک، در السالوادور واکسن سینوفارم برای ۶ سال به بالا و در امارات سینوفارم برای ۳ سال به بالا مجوز استفاده گرفته است که البته واکسن فایزر هم در این کشور برای ۱۲ تا ۱۵ سال مجوز دارد.

واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با واکسن سوبرانا۰۲

داروساز و متخصص فارماکوویجیلنس دارویی، اشاره کرد: موسسه فینلای کشور کوبا با همکاری انستیتو پاستور، واکسنی به نام سوبرانا۰۲ که در ایران به نام پاستورکووک شناخته می شود با مکانیسم پروتئین نوترکیب طراحی و ساخته، کارآزمایی بالینی فاز اول و دوم این واکسن در ۳۵۰ کودک و نوجوان در گروههای سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و ۳ تا ۱۱ سال انجام شد: طبق گزارش نتایج مطالعات داوری نشده موسسه فینلای، الگوی ایمنی در این گروههای سنی بعد از دریافت دو دوز واکسن مشابه بزرگ سالان ۱۹ تا ۲۹ سال بوده، عارضه جدی در رابطه با واکسن به وجود نیامد و شایع ترین عوارض درد، قرمزی و تورم محل تزریق و بی حالی عمومی بود. پاسخ ایمنی مناسب در بیشتر از ۹۰ درصد کودکان و نوجوانان مورد مطالعه ارزیابی شد.

وی با اشاره به این که واکسن کونژوگه پاستورکووک از ماه سپتامبر در کشور کوبا برای افراد ۲ تا ۱۸ سال و در ایران ۱۲ تا ۱۸ سال مجوز مصرف اضطراری گرفته است، اظهار داشت: این مجوز بر مبنای ترایال یا کارآزمایی بالینی در گروههای سنی ۳ تا ۱۸ سال در خصوص تایید بی خطری و ایمنی زایی واکسن صادر شده، همان گونه که پیشتر عنوان شد نتایج در ارتباط با ایمنی زایی واکسن پاستورکووک در کودکان و نوجوانان در مقایسه با ترایال مشابهی در کل گروههای سنی ۱۹ تا ۸۰ سال بالاتر بوده و از نظر بی خطری و ایمن بودن هم نتایج دو کارآزمایی مشابه بوده است. همچنان لازم است فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در گروه سنی کودکان و نوجوانان کامل شود، ضمن این که تابحال نتایج به شکل گزارش خبری انتشار یافته و نیاز است مستندات این مطالعات در ژورنال های علمی معتبر منتشر شود.

تعویق در بازگشایی مدارس، واکسیناسیون دانش آموزان در کنار آموزش پروتکلهای بهداشتی

دکتر میرانی با اعلان اینکه هم اکنون بنای سیاست های بهداشتی کشورها بر این است که ترجیحاً گروه سنی بالای ۱۲ سال واکسینه شوند، اضافه کرد: به این علت که مطالعات واکسن ها در گروههای سنی زیر ۱۲ سال کامل نیست و از سوی دیگر این گروه مانوریتی و از لحاظ سیستم ایمنی حساس هستند، برای تصمیم گیری بر پایه علم و مستندات باید تا تکمیل نتایج تحقیقات و اطمینان از کارایی و عوارض واکسن ها در مورد واکسیناسیون گسترده در این گروه صبر کرد.

وی با اشاره به این که در کشور ما هم سازمان غذا و دارو برای گروههای سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به واکسن های سینوفارم و پاستورکووک مجوز مصرف اضطراری داده، اظهار داشت: واکسیناسیون این گروه سنی باهدف قطع زنجیره انتقال به بزرگ سالان و همینطور جلوگیری از مبتلا شدن و عوارض شدید بیماری کووید در این رده سنی بسیار مؤثر است.

دکتر میرانی با ابراز نگرانی از بازگشایی زودهنگام مدارس و با اشاره به پژوهش های مرتبط به این گروه سنی در سایر کشورها، اشاره کرد: شروع آموزش حضوری در مدارس درحالی که پوشش واکسیناسیون در جمعیت دانش آموزان کافی نیست و امکانات کافی در تمامی مدارس برای انجام پروتکلهای موردنیاز برای پیشگیری از انتقال ویروس و انجام تست های روتین کرونا و همینطور جداسازی بموقع کودکان مبتلابه کووید وجود ندارد، می تواند به تکثیر و گردش بیشتر ویروس، افزایش آمار مبتلا شدن و بستری ناشی از کووید در جامعه بینجامد.

این متخصص فارماکوویجیلنس دارویی همینطور با تاکید بر اهمیت و لزوم آموزش به گروههای سنی زیر ۱۸ سال برای رعایت پروتکلهای بهداشتی مثل شست و شوی دست ها و استفاده صحیح از ماسک، اظهار داشت: حضور کودکان در مدارس می تواند عامل مؤثری در انتقال بیماری باشد، چونکه حتی با واکسیناسیون کامل کودکان و نوجوانان همچنان خطر ابتلای آنها به بیماری کووید وجود دارد، می دانیم که واکسن ها از نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می کنند، اما همچنان خطر مبتلا شدن به ویروس وجود دارد. ازاین رو علاوه بر واکسیناسیون لزوم آموزش به کودکان بسیار جدی است و این آموزش باید از راه رسانه های جمعی و برنامه آنلاین مدارس صورت گیرد.

این محقق در زمینه کووید با اشاره به اینکه با سرعت خوب واکسیناسیون در ۲ ماه گذشته و استقبال مردم آگاه کشورمان، زمان کوتاهی تا رسیدن به پوشش ۸۰ درصد واکسیناسیون کامل در جمعیت ایران باقی مانده، اشاره کرد: تا آن زمان همه وظیفه داریم واکسن بزنیم و اطرافیان رو به تزریق واکسن تشویق نماییم، پروتکلهای بهداشتی، فاصله فیزیکی، تهویه مناسب محیط و استفاده صحیح از ماسک رو به صورت دقیق و جدی رعایت نماییم و به کودکان و نوجوانان آموزش بدهیم تا احتمال چرخش ویروس در جامعه کاهش پیدا کند و به پایان پاندمی کرونا نزدیک شویم.





منبع:

1400/08/15
11:51:41
5.0 / 5
634
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ