گزارش هفتگی اندیشه مهر؛

یوسف اباذری سراغ مایکل جکسون رفت

یوسف اباذری سراغ مایکل جکسون رفت

به گزارش پرسی بلاگ در هفته گذشته نشست های علمی- اندیشه ای مختلف و بسیاری برگزار شد در یکی از این نشست ها، اباذری، جامعه شناس کشورمان اظهار داشت: امروز مایکل جکسون یک ایده دینی سکولار شده است.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: آبان ماه همیشه یکی از ماه های شلوغ و پرهیاهوی سال بوده است. خصوصاً که سال جاری بعد از دوسال رکود به واسطه کرونا مراکز و نهادهای آموزشی باردیگر رونق گرفتند و کار خویش را آغاز کردند و مناسبت های فرهنگی این ماه توسط مراکز و مؤسسات مختلف برگزار می شود؛ از برگزاری هفته کتاب تا روز جهانی فلسفه و بزرگداشت علامه طباطبایی.
البته سال جاری در روزهای آبان ماه مراسم بزرگداشت و یادبود چهلمین روز درگذشت علامه حسن زاده آملی را هم داشتیم و مراسم های متنوع و گوناگونی برای این عالم فقید توسط خانه اندیشمندان و چند نهاد علمی- آموزشی دیگر برگزار شد.
اما در هفته ای که گذشت نشست های مهمی با حضور افراد مهم در حوزه اندیشه برگزار شد که در ادامه هم مروری بر نشست هایی که برگزار شد خواهیم داشت و هم مروری بر نشست و اتفاقاتی که در هفته های آتی مقرر است بیفتد.
سرنوشت تلخ جامعه شناسان کلاسیک در ایران
در سومین همایش خوانش انتقادی جامعه شناسان کلاسیک و مسائل اجتماعی ایران: جورج زیمل که توسط انجمن جامعه شناسی با همکاری گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی روز گذشته برگزار شد و بخش دوم آن هم امروز به صورت مجازی برگزار می شود، یوسف اباذری که مدتها بود خبری از آن نبود سخنرانی کرد. وی در این همایش اظهار داشت: معرفی جامعه شناسان کلاسیک در ایران سرنوشت تلخی پیدا کرده و محدود به کتاب های درسی مانند ریتزر شده است.
اباذری در بخش دیگری از این سخنرانی بیان نمود: امروز مایکل جکسون یک ایده دینی سکولار شده است. این مفهوم از آن جهت اهمیت دارد که برخی بین امر قدسی و سکولار تمایز قائلند در صورتی که اینها می توانند به سادگی از هم گذرکنند. به صورت مثال خواننده راک یا پاپ می تواند به سادگی به یک امر دینی تبدیل گردد.
این استاد جامعه شناسی همینطور در جایی دیگر از سخنان خود افزود: در ایران تحقیقات به راه خودش می رود و نظرات جامعه شناسان بزرگ هم به راه دیگر.
حضور بیشتر زنان در کلاب هاوس
نشست دیگری که در خبرگزاری ایبنا برگزار شد، جلسه نقد و بررسی کتاب «تحول معرفت شناختی فضای مجازی» اثر عبدالله صلواتی بود. علی گرانمایه پور و رضا ماحوزی بعنوان ناقد در این نشست حضور داشتند و گرانمایه پور در انتها ین جلسه اظهار داشت: نگاه معرفت شناسی راهی برای ما باز می کند که به جای نگاه هراسناک، سلبی و نظریه توطئه دریابیم خانواده ایرانی چه نگاهی در فضای مجازی دارد؟ فضای مجازی سال هاست بخشی از فضای واقعی ماست و انسان آنچه را که به علت مقاومت های فرهنگی، سیاسی و … نمی تواند درباره اش صحبت کند در فضای مجازی می گوید. ازاین رو جنبش فمنیستی در فضای مجازی با قدرت درحال گسترش است و در این فضا تضادها، آمال و آرزوها، رویاها و.... می بینیم. کلاب هاوس را ببینید! متوجه می شوید که چه قشری در این فضا حضور دارند؟ مثلا زن ها در این فضا بیشتر حضور دارند. در مطالعه معرفت شناسی ما با رویکرد پدیدارشناسی هم مواجه می شویم تا نادیده ها را ببینیم.
قرآن یک کتاب ضد استکبار است
حسن رحیم پور ازغدی، عضو حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی که در این دوره به خاطر درگذشت پدرش کمتر در جلسات و سخنرانی ها حاضر می شد، روز گذشته چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در سازمان دارالقرآن الکریم قرآن، به مناسبت سیزدهم آبان، سالروز مبارزه با استکبار جهانی سخنرانی کرد.
وی اظهار داشت: قرآن اساساً یک کتاب ضد استکبار است. سوال می شود که قرآن با استکبار چه کاری دارد. پاسخ این است که کل قرآن ضد استکبار است؛ شما حتی یک آیه از قرآن نمی توانید پیدا کنید که برای مهار استکبار انسان نباشد؛ حتی آیه ای که از غسل و وضو می گوید. انبیا آمدند به جهت اینکه این روح استکباری را در انسان مهار کنند و عدالت نظام تکلیفی جامعه شود و فلسفه دین هم این است. وقتی می گویند برای تعلیم کتاب و حکمت آمده ایم، می خواهید انسان را از استکبار در مقابل خدا و استکبار در مقابل دیگر موجودات دور کند. وقتی می گوید هدف خلقت عبودیت است، عبودیت در واقع همان نفی استکبار است. نمی گردد که هم عبد و هم مستکبر و تسلیم آن باشیم.
کانون اندیشه جوان هم در ایام دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه دهم، یازدهم و دوازدهم آبان سه نشست با مبحث هویت ایرانی به صورت مجازی برگزار کرد. این نهاد اندیشه ای در مورد چرایی برگزاری این سلسله نشست ها توضیح داد که جامعه ایرانی در دو قرن گذشته تحت تاثیر اندیشه های ناسیونالیسم و شاهد بروز گفتمان های هویتی گوناگونی بوده که در هر مقطع زمانی به اشکال مختلف اجرا شده است و به مرور زمان به بحران هویتی سوق پیدا کرده است. بنابراین شناخت جامع و دقیق ابعاد مختلف هویت ایرانی از اهمیت اساسی برخوردار می باشد. سیدجواد میری، سیدحسین شهرستانی و محسن صبوریان سخنرانان این نشست ها بودند.
خاطره جمشیدیها از این که چرا رشته جامعه شناسی را انتخاب کرد
اما غلامرضا جمشیدیها، استادتمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نشست رونمایی از کتاب تازه خود با عنوان «حقوق بشر آمریکایی از منظر اندیشه امام خمینی» اظهار داشت: به خاطر علاقه به اندیشه های دکتر شریعتی پا در رشته جامعه شناسی گذاشتم و در راه مطالعات جامعه شناسی به دنبال یک نظریه بودم که جواب سوالاتم را بدهد، ولی درس های جامعه شناسی هم بازخوانی تاریخ غرب است، نه چیز دیگر و این درس ها جواب سوالات مرا نداد تا این که در مقطع دکترا به نظریه ای رسیدم که با نظر امام خمینی هم تطابق داشت و آن هم نظریه «دولت و تمدن» بود؛ به این مفهوم که هر جا دولتی باشد، تمدن هم هست و برای اصلاح جامعه باید دولت ها اصلاح شوند.
هفته آینده چه خبر است؟
در آخر هم این که ششمین دوره طرح ملی «گفتمان نخبگان علوم انسانی» عصر روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و حداد عادل، ئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افتتاح و از شش اثر در حوزه علوم انسانی هم رونمایی گردید. در این مراسم پیام هایی از آیت الله جوادی آملی و وزیر علوم هم قرائت شد. دوره های آموزشی این طرح از روز شنبه ۱۵ آبان ماه به صورت مجازی با حضور اساتید برجسته حوزه علوم انسانی برگزار می گردد که برای اطلاع از برنامه های این دوره می توانید به خبر مشروحی که پیش از این انتشار یافته است رجوع کنید.
اما همانطور که اشاره کردیم ماه پیش رو، ماه شلوغ و پرمناسبتی است و در هفته های آتی چندین مناسبت اندیشه ای مثل روز جهانی فلسفه و روز بزرگداشت علامه طباطبایی را خواهیم داشت که برنامه هایی هم با این مورد مقرر است برگزار گردد.
به عنوان نمونه گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری همایش برخط «آینده فلسفه در ایران» را روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ با حضور اساتیدی چون آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد فلسفه و حکمت اسلامی حوزه علمیه قم، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، سیدمصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، سیدحمید طالب زاده استاد فلسفه دانشگاه تهران و دبیر شورای تحول علوم انسانی و علی پایا، استاد فلسفه کالج اسلامی لندن و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می نماید.
خانه اندیشمندان هم برای روز ۲۷ آبان ماه برنامه ای را با حضور اساتید فلسفه تدارک دیده است که جزئیات آن متعاقباً اعلام می شود.
همچنین مقرر است سلسله نشست های میان رشته ای با مبحث «قرآن و علوم انسانی» به همت دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردد که اولین جلسه از این سلسله نشست ها روز سه شنبه ۱۸ آبان ماه ساعت ۱۳ الی ۱۵ با حضور دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران برگزار می شود. جلسه دیگر این نشست با عنوان «قرآن و علوم شناختی» سه شنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۷: ۳۰ الی ۱۹ با سخنرانی حجج الاسلام علیرضا فاطمی نیا و محمد سادات منصوری برگزار می گردد. برگزاری جلسه «قرآن و اقتصاد» هم با حضور عادل پیغامی ساعت ۱۷: ۳۰ الی ۱۹ است. یکی دیگر از این نشست ها با عنوان «اسلوب قرآن در بیان تاریخ» است که یکشنبه ۱۶ آذرماه ساعت ۱۷: ۳۰ الی ۱۹ برگزار می گردد. جلسه «زیبایی شناسی و قرآن» سه شنبه ۳۰ آذرماه با حضور قاسم مرزی برگزار می شود. نشست «قرآن و فلسفه» هم سه شنبه هفتم دیماه ساعت ۱۷: ۳۰ الی ۱۹ با حضور احد فرامرز قراملکی برگزار می گردد. علاقمندان می توانند جهت شرکت در این نشست به آدرس اینترنتی www.sbu.ac.ir/webinar رجوع نمایند.
همایش بین المللی «الهیات عملی» هم که به همت دانشگاه امام صادق (ع) و با مشارکت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اسفند ماه سالجاری برگزار می گردد فراخوان مقاله داد. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سامانه کنفرانس به نشانی www.practicaltheologyfa.isu.ac.ir رجوع کنند.
تازه های بازار نشر
طبق روال همیشه در بخش پایانی گزارش مروری به تازه های نشر و کتابهای جدید در حوزه نشر خواهیم داشت.
همانطور که چندین بار نام علامه طباطبایی در این گزارش آمد خوب است که کتابی هم در رابطه با این عالم فقید معرفی نماییم. کتاب «علم النفس فلسفی علامه طباطبایی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن غفاری از جانب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر گردید. علم النفس فلسفی درباره نفس و عوارض آن گفتگو می کند.
اثر دیگری که اخیراً انتشار یافت، کتاب «هانا آرنت؛ آخرین مصاحبه و دیگر گفت وگوها» ترجمه هوشنگ جیرانی بود که از جانب نشر خزه منتشر گردید. این کتاب، مجموعه ای است از چهار گفتگو با این نویسنده و نظریه پرداز برجسته آلمانیِ قرن بیستم که در سالهای ۱۹۶۴، ۱۹۷۰ و آخرین آن قبل از مرگ وی در سال ۱۹۷۳ انجام شده اند.
و در انتها این که کتاب «فارابی و بنیان گذاری فلسفه سیاسی اسلامی» نوشته محسن مهدی، فیلسوف پرآوازه عراقی ایرانی با ترجمه محمداحسان مصحفی به همت انتشارات حکمت منتشر گردید. مهدی در این کتاب نشان داده است که فارابی با بهره جستن از سنت یونانیِ فلسفه سیاسیِ بازمانده از افلاطون و ارسطو و جای دادن این سنت در بستر فکری و اجتماعی اسلامی، چگونه فلسفه سیاسی اسلامی را بنیان گذاشت و اساساً چگونه خط سیر اندیشه سیاسی در اجتماع مسلمانان را دگرگون کرد.


منبع:

1400/08/13
20:32:38
5.0 / 5
577
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , انسانی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ