نگرانی از افزایش چشم گیر جانباختگان مرگ خاموش

نگرانی از افزایش چشم گیر جانباختگان مرگ خاموش

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از افزایش چشم گیر آمار جانباختن بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در سال 99 آگاهی داد.


سید جلال ملکی در گفت و گو با ایسنا، درباره برنامه آتش نشانی تهران برای نیمه دوم سال درباب مقابله با گازگرفتگی با مونوکسید کربن اظهار داشت: تجربه نشان داده که در شش ماهه دوم سال آتش نشانی با حوادث متنوع تری رو به روست و تعداد آن نیز کمی افزایش می یابد.
وی افزود: آتش سوزی ها به ویژه در ایام ابتدایی شش ماهه دوم سال افزایش می یابد. شهروندان وسایل گرمایشی راه اندازی می کنند و چه بسا احتیاط لازم را دراین زمینه ندارند. به دلیلهای متفاوت و سهل انگاری در راه اندازی وسایل گرمایشی، نشت گاز صورت می گیرد و در مواردی هم سبب آتش سوزی و انفجار می شود.
وی اظهار داشت: حادثه ای که در شش ماهه دوم سال با آن بیشتر از سایر مواقع سال سر و کار داریم، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، گازی خطرناک و کشنده است. اگر حجم فشردگی و انباشت این گاز در محلی زیاد باشد، با چند تنفس، حتی کمتر از سه دقیقه می تواند افراد را از پا در بیاورد. باید فکر چاره ای برای این حادثه کرد. نقص در عملکرد دستگاهها همچون نقص دودکش، نبود دودکش، بسته بودن راه دودکش، دودکش نامناسب، نداشتن کلاهک H و... منجر به گازگرفتگی می شود.
ملکی درباب آمار مسمومیت با مونوکسید کربن اظهار داشت: متاسفیم که باید اعلام نماییم در سال ۹۹ در استان تهران، افزایش نسبتا شایان توجهی را شاهد بودیم. در سال ۹۸ حدود ۱۳۰ نفر در استان تهران گرفتار گازگرفتگی شدند و جان خودرا از دست دادند. این تعداد در سال قبل به بالای ۱۸۰ نفر رسیده که شاهد افزایش حدودا ۳۵ درصدی هستیم. این آمار نگران کننده است.
وی با اعلان اینکه به همت سازمان آتش نشانی تهران کارگروهی برای مقابله با مسمومیت با مونوکسید کربن به وجود آمده است اظهار داشت: از سازمان هایی که دراین زمینه حضور داشتند تشکر می کنم. صدا و سیما، شرکت گاز، سازمان اورژانس کشور، اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران و... حضور بسیار خوبی داشتند و امیدواریم رسانه ها نیز حمایت لازم را داشته باشند.
ملکی افزود: البته اقدامات سازمان آتش نشانی تهران به همین مورد محدود نمی شود؛ آتش نشانی تهران سال قبل نیز، بصورت نمادین در بعضی مناطق که بافت قدیمی و فرسوده داشتند حسگرهای گاز منوکسید کربن را توزیع کرد که نشان بدهد وجود این دستگاهها می تواند جان شما را حفظ کند. همین طور کارشناسان ما هر ساله در این مواقع می کوشند آموزش های شهروندی را از طرق مختلف ارایه کنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار نمود: زمانی که می بینیم خانواده ای به سبب افتادن یک پلاستیک روی دهانه دودکش جان خودرا از دست داده، بسیار دردآور است. دلیل وقوع قسمتی از این حوادث کم کاری و کم توجهی است، چونکه باید در سالهای قبل اقدامات کلان تری در امتداد اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان در این زمینه صورت می گرفت. هم اکنون چند سالی است که آموزش ها اینطور رقم می خورد اما ای کاش زودتر شروع شده بود.
ملکی اضافه کرد: اگر ۲۰ سال قبل این اطلاع رسانی ها صورت می گرفت، حالا شاهد فوت سالانه بیش از ۱۰۰ نفر در رابطه با گازگرفتگی نبودیم. این آمار بسیار بد است. به جرات می توان گفت صدها هزار نفر گرفتار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شوند که ممکنست برخی به سبب شدید نبودن مسمومیت خودشان هم متوجه نشوند.
ملکی اظهار نمود: همه این اقداماتی که سازمان آتش نشانی و سازمان های موازی انجام می دهند تنها قسمتی از کار است. پیشنهاد و گلایه ای دارم؛ این مشکل باید بصورت ریشه ای حل شود. هم اکنون در خیلی از کشورهای دنیا شاید خنده دار باشد که سالانه بیش از ۱۰۰ نفر جان خودرا به سبب مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از دست بدهند؛ توقع داریم وزارتخانه هایی که دراین زمینه دخیل هستند پای کار بیایند. در خیلی از کشور ها سوخت عوض شده و به سمت این می روند که از برق استفاده کنند آن هم برق با ولتاژ پایین که خطر آتش سوزی را هم به صفر می رساند. هم اکنون از آفتاب، باد، آب، پسماند و... برق تولید می کنند و فکر می کنم برق منبع تجدیدپذیر و بسیار پاک است که وقتی به تولید انبوه برسد، کم هزینه می شود. هم اکنون باید دستگاه های بزرگتر به سمت جایگزینی سوخت ها بیایند هرچند کار سختی است اما باید در نگاهی 10 ساله به فکر آن باشیم.
وی ادامه داد: کارگروه هایی که در این رابطه تشکیل می شود هم مسکن های مقطعی است، اما اگر بصورت ریشه ای حل شود می توانیم به هدف عالی خود برسیم.



1400/08/08
09:19:45
5.0 / 5
556
تگهای خبر: آموزش , اطلاع رسانی , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ