انسان ها چه مقدار از سطح زمین را تغییر داده اند؟

انسان ها چه مقدار از سطح زمین را تغییر داده اند؟

پرسی بلاگ: خراسان رضوی برمبنای نتایج تحقیقات 14.6درصد (18.5 میلیون کیلومترمربع) از مساحت زمین توسط انسان تغییر یافته که مساحتی بزرگتر از کشور روسیه و حاکی از این است که تاثیر انسان بر سطح زمین می تواند به اشکال مختلفی باشد.


به نقل از ویفروم، با نزدیک شدن به جمعیت ۸ میلیارد نفری انسان روی زمین که احیانا تا سال ۲۰۲۳ به این میزان خواهیم رسید، تاثیر انسان بر روی سیاره زمین هر سال جدی تر می شود برای اینکه شهرها، زیرساخت ها، کشاورزی و آلودگی از با اهمیت ترین اشکال تاثیر انسان بر دنیای طبیعی هستند.
نقشه دیوید اِم. ثیوبالد و همکاران وی نشان میدهد که انسان هم اکنون چه مقدار از سطح زمین را تغییر داده است.
تاثیر انسان بر روی سطح زمین می تواند به اشکال مختلفی ازجمله شهرها، مناطق زراعی برای کشاورزی، انرژی و منابع استخراجی (نفت و گاز)، معادن (استخراج منابع طبیعی زمین به جز نفت و گاز)، نیروگاه ها (مناطقی که در آن انرژی تجدیدپذیر و غیر قابل تجدید تولید می شود)، جاده ها و راه آهن، قطع درختان به استثنای عواملی مانند آتش سوزی و شهرنشینی، نفوذ انسان، اصلاح سیستم های طبیعی (تغییرات در جریان آب، همچون ایجاد مخزن)، آلودگی (پدیده هایی مانند باران اسیدی و مه ناشی از آلودگی هوا) باشد که بعنوان عامل تنش زا برای ایجاد این نقشه به وجود آمده است.




نقشه تغییرات انسان برمبنای رنگ ها؛ از رنگ روشن به تیره میزان تغییر نشان داده شده است


تاثیر انسان بر سطح زمین را می توان در مناطقی مانند مصر (تضادهای کاربری زمین)، هلند (اصلاح شدید) و ویرجینیای غربی (استخراج منابع) به روشنی مشاهده کرد که چگونه سطوح و انواع مختلف اصلاحات بر مساحت زمین تاثیر گذاشته است.
تضادهای کاربری زمین در مصر
حدودا تمام جمعیت مصر در امتداد رود نیل و دلتای رودخانه زندگی می کنند که آنرا به مکانی جالب جهت بررسی کاربری زمین و تاثیرات انسانی تبدیل می کند. شهرها و زمینهای کشاورزی با شدت بالا به دنبال رودخانه در نقشه تغییرات انسانی خودنمایی می کنند در صورتیکه بیابان های مجاور تاثیر بسیار کمتری را نشان می دهند.
اصلاحات در هلند
هلند، نمونه بارز تعدادی از مناظر به شدت تغییر یافته روی زمین است، بدین سبب ظاهر آن در این نقشه جای تعجب نخواهد داشت.
استخراج منابع در ویرجینیای غربی
این فقط شهرها و شهرک ها نیستند که به وضوح در این نقشه نشان داده می شوند بلکه مناطقی هستند که مواد خام را نیز از آن استخراج می نماییم. این منطقه کوهستانی ویرجینیای غربی در ایالات متحده یک مثال بصری بسیار واضح ارائه می دهد.



1400/08/06
12:43:15
5.0 / 5
538
تگهای خبر: انسانی , تولید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ