گوش ها هم احتیاج به تنفس دارند

گوش ها هم احتیاج به تنفس دارند

به گزارش پرسی بلاگ افرادی که مدت های زیادی در طول روز هندزفری بی سیم یا ایرفون استفاده می نمایند احیانا متوجه شده اند که گوش های آنها بیشتر از گذشته حالت چسبناک دارند یا به اصطلاح گوششان «واکس گوش» بیشتری ترشح می کند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، این روزها فروش ایرفون های بی سیم رونق بسیاری دارد اما این هدفون های نُقلی که به راحتی داخل گوش قرار می گیرند، چندان هم بی ضرر نیستند.
وصل نبودن آنها به تلفن یا دیگر دستگاههای ما سبب شده برای مدت زمانی طولانی تر از پیش از ایرفون ها استفاده می نماییم و گاهی حتی یادمان می رود که این «لوبیاهای کوچک» را توی گوشمان داریم.
هنگام استفاده از ایرفون چه اتفاقی برای گوش های ما می افتد؟
باآنکه ایرفون های بی سیم هنوز در بازار محصولی بسیار جدید هستند اما تابحال تحقیقات زیادی در مورد استفاده طولانی مدت از سمعک ها انجام شده که در خیلی از موارد، مکانیسم مشابهی با ایرفون ها دارند. طبق این تحقیقات به نظر می آید که استفاده طولانی مدت از دستگاه هایی که در داخل گوش قرار می گیرند می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در جرم گوش شود.
جرم گوش چه می کند؟
بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، تولید جرم گوش یک روند طبیعی در انسان و خیلی از پستانداران دیگر است. جرم گوش در قسمت خارجی مجرای گوش تولید می شود. این ماده با ترشح غدد چربی و غدد عرق که توسط فولیکول های مو آزاد می شوند، بوجود آمده و سپس گردوغبار، باکتری ها، قارچ ها، موها و سلول های مرده پوست را به دام می اندازد و موم را تشکیل می دهد.
کانال گوش خارجی را میتوان بعنوان یک سیستم پله برقی در نظر گرفت که در آن، موم همیشه به سمت خارج حرکت کرده و از پر شدن گوش ها با سلول های مرده پوست جلوگیری می کند. این حرکت جرم گوش هم با حرکات طبیعی فک انجام می شود. هنگامی که جرم گوش به انتهای گوش می رسد، به آسانی بیرون می افتد.
حال ببینیم ایرفون ها چگونه امکان دارد روی این سیستم تاثیر بگذارند. گوش عضوی است که خویش را تمیز می کند و وقتی مزاحمت و دخالتی در کارش صورت نگیرد، عملکرد خویش را به بهترین نحو انجام می دهد. با این وجود هر چیزی که مانع از حرکت طبیعی جرم گوش به سمت بیرون برود، می تواند باعث بروز مشکلاتی گردد.
استفاده عادی از دستگاه هایی که داخل گوش قرار می گیرند اغلب مشکلی ایجاد نمی کند اما استفاده طولانی مدت از ایرفون ها می تواند منجر به مشکلات زیر شود:
- این لوازم جرم گوش را فشرده کرده و سبب می شود تا از حالت سیال خارج شده و دفع طبیعی آن برای بدن سخت تر شود.
- استفاده زیاد از این لوازم جرم گوش را تا حدی که بدن را گرفتار التهاب کند فشرده می کند. این امر منجر به مهاجرت گلبول های سفید به ناحیه و افزایش تعداد سلول ها در منطقه انسداد می شود.
- مسدود شدن طولانی مدت این مسیر بر جریان هوا در کانال گوش تاثیر گذاشته و مانع از خشک شدن جرم مرطوب گوش می شود. زمانی که جرم گوش بیشتر از معمول چسبندگی خویش را حفظ کند، این امر باعث ایجاد تجمع و در نهایت انسداد می شود.
- این تغییرات عرق و رطوبت را در گوش ها به دام می اندازد و گوش را بیشتر مستعد آلودگی به عفونت های باکتریایی و قارچی می کند.
- استفاده طولانی از این لوازم مانع از دفع طبیعی جرم گوش می شود که در نهایت سبب تحریک غدد ترشحی و افزایش تولید جرم گوش خواهد شد.
- درصورتی که بالشتک های ایرباد به درستی تمیز نشوند یا آلوده به باکتری یا عوامل عفونی باشند، بهداشت عمومی گوش را می کاهد.
- همینطور اگر میزان صدا خیلی زیاد باشد به شنوایی شما صدمه می رساند.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، گوش فرایند فوق العاده ای برای تمیز کردن خود دارد و ما باید تمام تلاش خویش را بکنیم تا این امر به صورت طبیعی رخ دهد. در بیشتر موارد استفاده از ایرفون ها مشکلی ندارد اما بهتر است که به مدت زمانی که از آنها استفاده می کنید، آگاه باشید و حواستان باشد که همیشه صدا را در سطوح ایمن برای گوش ها نگه دارید.




منبع:

1400/08/03
10:08:37
5.0 / 5
952
تگهای خبر: بازار , تولید , سلول , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ