انجمن نسخه های خطی فارسی دانشگاه پرینستون برگزار می كند؛

گرامیداشت ششصدمین سالگرد تولید اولین کتاب در کتابخانه بایسنغر

گرامیداشت ششصدمین سالگرد تولید اولین کتاب در کتابخانه بایسنغر

به گزارش پرسی بلاگ همایش تجلیل از ششصدمین سالگرد تولید نخستین نسخه خطی در کتابخانه شاهزاده تیموری بایسنغر میرزا واقع در هرات، در انجمن نسخه های خطی فارسی دانشگاه پرینستون (PMA) برگزار می گردد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، همایش تجلیل از ششصدمین سالگرد تولید نخستین نسخه خطی در کتابخانه شاهزاده تیموری «بایسنغر میرزا» واقع در هرات، در انجمن نسخه های خطی فارسی دانشگاه پرینستون (PMA) برگزار می گردد.
شرکت در این همایش بین المللی در تاریخ ۵-۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴-۱۵ آبان ۱۴۰۰) به صورت مجازی و از راه برنامه zoom امکان پذیر است.
علاقه مندان می توانند برای ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر به این نشانی رجوع کنند.
غیاث الدین بایسنغر با نام کامل میرزا غیاث الدین بن شاهرخ بن امیر تیمور درگذشته به سال ۸۳۷ هجری قمری، از شاهزادگان تیموری، پسر شاهرخ و نوه امیر تیمور گورکانی بود. او شاهزاده و امیری هنرمند و هنرپرور بود و از سیاست مداران، حامیان بزرگ هنر، معماری و فرهنگ و از خوشنویسان طراز اول عهد خود به شمار می رفت.
بایسنغر میرزا به زبان های فارسی، عربی و ترکی مشرقی، که زبان مادریش بود، کاملاً تسلط داشت. او معرف برجسته فرهنگ اسلامی از نسلی ترک و ایرانی بود که به اهمیت و ارزش او تنها در دهه های اخیر و در تحقیقات جدید توجه شده است. در بررسی برنامه ریزی مکتب هرات که بیشتر از همه به همت او و پدرش شاهرخ شکل گرفت، دیده می شود که این مکتب همان گونه که برای هویت بخشی به هنر اسلامی قدم پیش گذاشت، برای شکل گیری شاهنامه بایسنغری هم اقدام نمود. برای شروع این پروژه عظیم کاغذ سازان سمرقندی دعوت شدند تا کاغذ سمرقندی را تولید کنند.
این شاهزاده را مؤسس و بانی زیباترین شکل کتاب آرایی در ایران می دانند. تحت حمایت او چهل نفر کاتب و خطاط به راهنمایی جعفر تبریزی معروف به جعفر بایسنغری که خود او هم شاگرد عبدالله بن میر علی است به نسخه برداری و تکثیر کتاب های مختلف و تولید آثار هنری مشغول بودند. وی بوسیله پرداخت دستمزدهای گزاف و اعطای انعام فراوان و شاهانه، هنرمندترین استادان خوشنویسی و تذهیب را نزد خود نگاه می داشت و آنان برای وی ظریف ترین آثار هنری را در خط، تذهیب، جلدسازی و صحافی به وجود می آوردند. کتاب های کتابخانه وسیع این شاهزاده الان در تمام جهان پراکنده است. کانون هنری بایسنغر در هرات به نام دارالصنایع کتاب سازی معروف بود و کتاب های پدیدآمده در دوره بایسنغری شامل نفیس ترین مینیاتورها و استادانه ترین خوشنویسی ها هستند که به زیبایی تمام صحافی و جلدآرایی شده اند.


منبع:

1400/07/19
10:37:24
5.0 / 5
927
تگهای خبر: آثار , بین المللی , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ