در رونمایی از خانه عموحسین مطرح شد؛

روایت ماجراهای حفر یک تونل مهم در ایام دفاع مقدس

روایت ماجراهای حفر یک تونل مهم در ایام دفاع مقدس

به گزارش پرسی بلاگ نویسنده کتاب خانه عموحسین در نشست رونمایی از این کتاب گفت یکی از مباحثی که در این اثر به آن پرداخته حفر تونلی در منطقه پاسگاه زید در ایام دفاع مقدس است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نشست رونمایی از کتاب «خانه عموحسین» با محوریت زندگی شهید حسین علی فخری نوشته مصطفی زمانی فر که بتازگی توسط انتشارات سوره مهر پخش شده، در محل خبرگزاری دانشجو اجرا شد.
داستان خانه عمو حسین، روایت واقعه رزمندگان یزدی در خط پدافندی کوشک یا منطقه پاسگاه زید است، که در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ مورد حمله و تک غیرمنتظره رژیم بعثی قرار می گیرد و یزدی ها با دفاع جانانه و ابتکارات خود، مقابل تک رژیم بعثی و عراق ایستادند و اجازه پیشروی به آنان را ندادند.
در این جلسه، زمانی فر درباره سوژه ای که در کتاب به آن پرداخته، اظهار داشت: دفاع مقدس در دل خود یک سری وقایع و حوادثی دارد که شاید کسی به آن نپرداخته، چونکه این حوادث و وقایع در تاریخ دفاع مقدس استانها مخفی بودند. وقایع مربوط به استانها، تیپ و لشگرهای استانها که در دفاع مقدس نقش داشته اند مخفی مانده و افراد از آنها باخبر نیستند. بهتر دیدم به سراغ موضوعات دفاع مقدسی در استان یزد بروم و ببینم کدام یک از آنها مهم تر است و کدام اثرگزاری بیشتری دارند. واقعه پاتک زید، یک مقطع جذاب و جالب بود و من از قبل با آن آشنا بودم و تصمیم گرفتم این واقعه را بازخوانی و روایت کنم. یک مقطع قابل توجه و برجسته کتاب موضوع تونلی است که در آن منطقه کنده می شود و در این واقعه مورد استفاده قرار می گیرد، ان شاالله توانسته باشم خوب به آن پرداخته باشم.
به گفته نویسنده کتاب پژوهش های اولیه این کتاب چهار سال به طول انجامیده است تا در نهایت به روایتی روان، دلنشین، ساده و همه فهم از واقعه پاتک زید درآمده است. واقعه ای که محسن رفیق دوست، وزیر وقت سپاه آن زمان نیز، لقب پیروز را به افراد تیپ ۱۸ الغدیر که این رشادت را رقم زده اند، داده است.
زمانی فر درباره چرایی انتخاب نام «خانه عمو حسین» برای کتاب خود اظهار داشت: «در اردکان یزد پیرمردی به نام حسین میرجهانی زندگی می کرد که البته وی در سال ۹۷ به رحمت خدا رفت. در جبهه بچه های یزد به او عمو حسین می گفتند. آقای میرجهانی در این منطقه نقش اصلی را در کندن تونل داشتند، که مزیت های آن و اینکه چرا آنجا کنده شده است را خواننده در کتاب می تواند بخواند. عمو حسین در خانه خودش کار می کند و خانه او همان تونل است! بنا بر این این نام را برای کتاب انتخاب کردم.»
این نویسنده دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: باتوجه به موضوع کلیشه شدن کتاب های دفاع مقدس، با در نظر گرفتن محور اصلی روایت ها که استقرار تیپ ۱۸ الغدیر در منطقه و پاتک زید بوده است، دیگر روایت ها را حول همین محور اصلی با حفظ سادگی و اصالت آنها تنظیم کرده و با اندکی پرداخت برای خارج شدن روایت از حالت خام آنرا عرضه نموده است، تا روایت را از فضای کلیشه و مباحثی که می بینیم گاهی در کتاب های دفاع مقدس تکرار می شوند و آنها را خیلی خواندنی هم نمی کند، دور کند.
زمانی فر درباره مخاطب «خانه عمو حسین» اظهار داشت: درکارهای دفاع مقدس اگر بخواهیم نگاه جناحی داشته باشیم، کتاب به دست قشر خاصی می رسد، کمااینکه الان همچنین است؛ مگر اندک کتاب هایی که اسم و رسم پیدا می کنند و روی آنها تبلیغ انجام می شود و به دست افراد زیادی می رسند و واقعا بغیر از قشر ارزشی مان که افراد معتقدی هستند، آن هایی که غیر از این قشر به سراغ کتاب های دفاع مقدسی می روند و آنها را می خوانند، اکثرا راضی هستند. به نظرم خانه عمو حسین نیز اگرچه حالت تاریخی دارد، ولی از روایت خشک و خسته کننده فاصله گرفته است، مخاطبش عام است. قشر جوان و بزرگسال بصورت عام، می توانند این کتاب را بخوانند.
این نویسنده اظهار داشت: دوستان در زمینه هنری و انتشارات سوره مهر برای خاص شدن طراحی جلد و ترکیب رنگی و نوع کاغذ و تایپوگرافی روی جلد که در ظاهر کتاب می توان به آن اشاره نمود، بسیار زحمت کشیدند؛ و این جز محاسن کار است، اگر یک مجموعه دست به دست هم ندهند هیچ گاه یک کتاب خوب تولید نمی گردد.
زمانی فر درباره پرداختن به سوژه های پشت جبهه و اتفاقاتی که در شهرها در دوران جنگ می افتاده و سوژه های کمتر دیده شده در حاشیه جنگ، فارغ از عملیات ها و رزمندگان و فرماندهان در میدان نبرد، نیز اظهار داشت: پرداختن به این موضوع ها باید در اولویت باشد، به نظرم سیاست تعریف شده ای که یک کار جامع و گسترده ای درباره این موضوع ها صورت گیرد، نداریم و نمونه هایی هم که می بینید چاپ می شوند کم و حداقلی هستند. بی تعارف آن چیزهایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده و به کتاب و مستند تبدیل گشته اند شاید به ده درصد هم نرسند. باید برای ما دغدغه شود که این کار را انجام دهیم.


منبع:

1400/07/09
21:52:52
5.0 / 5
935
تگهای خبر: تولید , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ