یادداشت مهمان؛

یک انقلابی بدفرجام

یک انقلابی بدفرجام

پرسی بلاگ: بوتفلیقه مصداق بارز یک انقلابی بد فرجام بود. کسی که در راه آزادی مردمش از استیلای خارجی کوشش کرد و برای حفظ آن به استبداد و حفظ قدرت خود و حذف رقیبان روی آورد.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: عبدالعزیز بوتفلیقه هفتمین رییس جمهور الجزایر بعد از استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۲ میلادی بود و در سال ۱۹۹۹ این منصب را عهده دار شد. وی در سال ۲۰۰۴ با شکست «علی بن فلیس» و کسب ۸۴.۹۹ درصد آرای رأی دهندگان برای بار دوم به سمت ریاست جمهوری الجزایر انتخاب گردید. بوتفلیقه در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ برای سومین و چهارمین بار مجدداً سمت ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده گرفت. وی در ماه آوریل ۲۰۱۹ و چند ماه بعد از در اختیار گرفتن ریاست جمهوری برای پنجمین بار، بعد از اعتراضات گسترده از سمت خود استعفا داد. بوتفلیقه همچون انقلابیون الجزایر بود. حمید قزوینی مورخ و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی و صاحب آثاری چون «یاران موفق: خاطرات آیت الله سیدمرتضی مستجابی»، «حدیث روزگار: خاطرات استاد سیدهادی خسروشاهی»، «خاطرات محمدرضا حافظ نیا» و «من و آقاموسی: خاطرات آیت الله عبدالجلیل جلیلی از امام موسی صدر» در یادداشتی به شخصیت بوتفلیقه پرداخته است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:
عبدالعزیز بوتفلیقه، (۱۹۳۷-۲۰۲۱) انقلابی سرشناس و رییس جمهور سابق الجزایر بعد از یک دوره بیماری در انزوا از دنیا رفت. او هفتمین رییس جمهور این کشور بود که سال ۱۹۹۹ با اقبال گسترده مردم، به قدرت رسید و بعد از چهار دوره انتخابات فرمایشی و بیست سال ریاست جمهوری در صورتیکه توان راه رفتن نداشت، در سال ۲۰۱۹ با اعتراضات گسترده مردم، مجبور به کناره گیری از قدرت شد.
او مصداق بارز یک انقلابی بدفرجام بود. کسی که در راه آزادی مردمش از استیلای خارجی کوشش کرد و برای حفظ ارزش های همان انقلاب، به استبداد و حفظ قدرت خود و حذف رقیبان روی آورد. همان راهی که معمر قذافی در لیبی و رابرت موگابه در زیمبابوه و جعفر نمیری در سودان و علی عبدالله صالح در یمن و خیلی های دیگر در سایر نقاط دنیا رفتند.
او از انقلابیونی بود که موفق شد طعم شیرین پیروزی را بعد از ۱۳۲ سال مبارزه و ۱۰ میلیون کشته و خسارت های مادی و معنوی فراوان، همراه مردم کشورش تجربه کند. نهضتی که منجر به سقوط جمهوری چهارم فرانسه شد و تا سالهای طولانی الهام بخش خیلی از انقلابیون دنیا و همچون مبارزین ایرانی بود؛ اما همین انقلابی سخت کوش به نماد حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و کوشش برای بقای جریان فاسد تبدیل شد.
مشکل بوتفلیقه و انقلابیون شبیه او این است که در فهم و تعریف آرمان های انقلاب و دستاوردهای آن، با فهم و تعریف مردم گرفتار تعارض شده و در تطبیق آنها با تحولات جامعه و شرایط جدید ناتوان هستند و چون فهم خود و نزدیکان شان را درست می دانند، برای حفظ وضعیت موجود و ادامه راه در همان مسیری که تداوم انقلاب می خوانند، به هر تلاشی ولو حذف دیگران و حضور در قدرت به هر قیمتی دست می زنند.


منبع:

1400/07/04
20:11:11
5.0 / 5
696
تگهای خبر: آثار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ