توسط خانه كتاب؛

نخستین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی چاپ شد

نخستین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی چاپ شد

پرسی بلاگ: نخستین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی توسط مؤسسه خانه كتاب، منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نخستین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی به صاحب امتیازی مؤسسه خانه كتاب و مدیر مسئولی نیكنام حسینی پور ویژه بهار و تابستان ۹۷ اخیرا منتشر و عرضه شده است.
در بخش «نقد آزاد» این فصلنامه مقاله های وقتی ژرژ باتای از فاشیسم می گوید، بازخوانی فلسفه سیاسی با كیملیكا، معضلی به نام قدرت مؤسس وحال خاورمیانه چاپ شده اند. همچنین، مقاله های تضارب عقل و سنت؛ كدام عقل و كدام سنت؟، در ستایش پرچم داران عقل گرایی، كثرت گرایی یا مواجهه با تعدد دیگری، وهابیت به روایت یك انگلیسی، ترجمان فاجعه در پژوهش، یك همدلی مومنانه همچون مقاله هایی هستند كه در بخش «پرونده ویژه: اندیشه و اندیشمندان عرب» پیش روی مخاطب قرار گرفته اند.
مقاله در لزوم یك گفت وگوی ایرانی- عربی میان اندیشمندان جهان اسلام و مصائب جست وجوی معنا در عصر سكولار در بخش های «نقد شفاهی» و «نقد پیشین» درج شده اند.
نیكنام حسینی پور در سرسخن نخستین شماره فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی نوشته است:
«فصلنامه نقد كتاب در طول عمر خود به دنبال دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و حتی مدیریتی شاهد فراز و فرود فراوان بوده و بارها در روش، محتوا، زمان انتشار و یا عنوان آن تغییراتی به وجود آمده اما بنای مسئولان فرهنگی خصوصاً مدیران خانه كتاب، هیچ گاه بر عدم انتشار این نشریه نبوده چونكه از اهداف بنیانگذاری آن اطلاع رسانی و نقد و معرفی كتاب و كمك به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ كشور است كه خود از سنگ بناهای فعالیت خانه كتاب است.
نشریات خانه كتاب باز به دلیلهای گوناگون همچون دیگر نشریات گاه در معرض تغییر و تحول بوده است. وقفه های كوتاه چند ماهه در انتشار فصلنامه، تغییراتی كه در نام نشریه رخ داده، همگامی آن با موضوعات دیگر، تغییر سردبیران گرانقدر، تحول در خط مشی نشریه و چاپ آن به شكل ماهنامه یا فصلنامه، به لزوم و در موقعیت های خاص پیش آمده اما انتشار آن هیچ گاه متوقف نشده است.»
در قسمتی از سخن سردبیر فصلنامه به قلم محمد توحید فام باز آمده است:
«این شماره از فصلنامه نقد كتاب علوم انسانی با محوریت نقد و بررسی آثار متفكران جهان عرب اهتمام در بازخوانی مجدد گفتمان سنت و مدرنیته دارد. هرچند كه در كنار آثار بخش ویژه، مجموعه آثاری ظاهراً متفاوت در بخش آزاد قرار داده شده است ولی تلاش شده تا ارتباطی شایسته بین نقدهای مختلف برقرار گردد تا خواننده در اختتام خودرا در مقابل مجموعه ای هماهنگ یابد كه ره به سمت سوالات جاری پیرامون رویارویی سنت و مدرنیته دارد.
گذشت یك قرن از جنبش مشروطه خواهی كه سرآغاز ورود رسمی تجددخواهی در این سرزمین هاست تابحال نتوانسته مامن مناسبی در روح و روان وجدان متلاطم اذهان بیدار این سرزمین ها بیابد و پروژه های بومی سازی تجدد نتوانسته التیام بخش زخم های آن باشد. هر چند كه در ظاهر نمی توان تجلیات جهان مدرن را در این سرزمین ها نادیده گرفت؛ ولی گذشت زمان فاصله درونی این دو جهان را عمیق تر ساخته و روز به روز بر عمق شكاف ها افزوده شده است. شاید در این میانه، نقد ابزار مناسبی در رویارویی با این تحولات باشد. اینكه فراتر از دو سویه زوال یا پیشرفت، اندیشه ای ققنوس وار از تل این خاكستر برون خواهد تراوید؛ تنها در پایداری و تداوم گفتمان سنت و تجدد می توان كورسویی به سمت آن داشت. اینكه كدامین طریق سر منزل اهالی این سرزمین ها خواهد بود، تنها عزم فرد فرد ساكنان آن، ترسیم كننده نقشه راه آن خواهد بود.»
اولین شماره این فصلنامه با قیمت ۱۰ هزار تومان انتشار یافته است.

1397/12/16
13:11:04
5.0 / 5
4619
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , اطلاع رسانی , انسانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ