عضو سابق شورای شهر تهران عنوان كرد

ضرورت توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان

ضرورت توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان

به گزارش پرسی بلاگ عضو سابق شورای شهر تهران اعتماد سازی میان مردم را مهم ترین وظیفه شورای شهر خواند و اظهار داشت: اصلی ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همینطور امیدوارم شورای شهر ششم پروژه هایی که توسط شورای قبلی آغاز شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند. نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود. شهر ما زمانی توسعه می یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد.


زهرا نژاد بهرام در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اولویت های شورای شهر تهران در دوره ششم اشاره کرد: شورای شهر از دو زاویه به مشکلات شهر نگاه می کند. وقتی از زاویه کلان و استراتژیک به موضوعات توجه می نماییم، رفع مشکل فساد و مبارزه با تخلفات و تقویت مشارکت مردم مساله ای است که در دستور کار شورا قرار می گیرد که این اقدامات، هم با یکدیگر رابطه طولی دارند و هم به شکل عرضی با هم مرتبط اند. بطور قطع زمانی که یکی از این اتفاقات رخ دهد هدف دیگر هم بالطبع محقق خواهد شد. ضمن این که اهمیت اعتمادسازی میان شهروندان جایی بروز پیدا می کند که بدانیم یک شهر دوازده میلیونی با یک شورا اداره نخواهد شد و اداره شهر مستلزم همکاری تک تک شهروندان است. از طرفی زمانی که مردم بیشتر در امور شهر مشارکت کنند نسبت به آن حس مسئولیت بیشتری خواهند داشت و در حفظ و نگهداشت آن تلاش بیشتر از پیشی خواهند کرد.
جلب اعتماد مردم را مأموریت شورای شهر
تهران سالهاست که با آلودگی هوا و ترافیک درگیر است
وی جلب اعتماد مردم را مأموریت شورای شهر خواند و اضافه کرد: با عنایت به نظرسنجی های صورت گرفته، سطح اعتماد مردم تهران به شهرداری کاهش یافته است. ما تلاش کردیم در دوره مدیریت خود برای ریشه کن کردن فساد اقداماتی را به انجام برسانیم. فساد در شهرداری یکی از عواملی بود که سبب بی اعتمادی مردم نسبت به شهرداری تهران می شد. دو مبحث دیگر هم وجود داشته و دارد که سبب نگرانی و سختی شهروندان تهران در این سالها شده است. این دو مبحث آلودگی هوا و ترافیک هستند که شهر تهران سالهاست با آنها درگیر است.
اعلام خطرات بالقوه موجود در شهر تهران
نژاد بهرام با تکیه بر خطرات بالقوه موجود در شهر تهران افزود: وقتی به صورت مساله محور به مشکلات پرداخته می شود، شورای شهر اقدامات بسیار زیادی در جهت عرضه خدمات و جلب اعتماد شهروندان صورت داده است. شهر ما روی سه گسل ساخته شده است و به صورت بالقوه در خطر بروز زلزله قرار دارد. همینطور به سبب مصرف بیش از اندازه آبهای زیرزمینی گرفتار فرونشست در نقاط مختلف می شود. شهر ما در دامنه کوه واقع شده است و شش مسیل رودخانه اصلی در شهر ما قرار دارد. این مسیل ها به سبب لایروبی نشدن، کاهش عرض و همینطور عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز خطر بروز سیل را به شدت بالا برده اند. در فروردین ۹۷ و ۹۸ تهران با سیلاب مواجه گردید که خوشبختانه توانستیم با تدبیر مناسب شهری، از این خطر فرار نماییم اما تا آن زمان که این مورد از ریشه حل نشود خطر سیل پابرجا خواهد بود. غلی رغم این که دو دغدغه اصلی مردم آلودگی هوا و ترافیک است، نمی توان از پرداختن به موضوعات این چنینی که اهمیت بالایی هم دارند، غافل شد.
اهمیت خدمت رسانی به اقشار صدمه پذیر جامعه

این کارشناس شهری ضمن اشاره به اهمیت خدمت رسانی به اقشار صدمه پذیر جامعه اظهار داشت: از اقدامات مهم شورای شهر تهران در ۴ سال گذشته، تصویب طرح مناسب سازی شهر تهران بود که در جهت خدمت به معلولین، سالمندان و اقشار ضعیف انجام گرفت و در این راستا هم ۵۰۰ کیلومتر از معابر شهر تهران و ۱۰۰ پارک و ۵۰ ساختمان اداری مناسب سازی شدند. مناسب سازی به معنای امکان تردد راحت در سطح شهر است، در حالیکه خیلی از معابر و ساختمان ها در سطح شهر برای سالمندان، معلولین و زنان آبستن مناسب نیستند و در شواری پنجم تلاش شد تا این مشکل برطرف شود.
به گفته وی، تهران چهارمین یا پنجمین شهر در دنیاست که این طرح را اجرا کرده است. همینطور سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با فراهم کردن گرمخانه ها برای افراد بی خانمان سبب شد که این افراد در دوران کرونا و فصول سرد از این خطرات ایمن بمانند. همینطور سعی کردیم فضای سبز موجود در شهر تهران را حفظ نماییم و گسترش دهیم. ۲۱ باغ توسط شهرداری تهران خریداری شد و به فضای سبز تهران اضافه گردید. تمام ۳۵۲ محله ما به جز هشت یا ۹ محله از فضای سبز بهره مند هستند.
شهرداری تهران طلایه دار مبارزه با کرونا
نژادبهرام خدمات شهرداری در مبارزه با کووید ۱۹ را پرارزش تلقی نمود و اضافه کرد: در ارتباط با کرونا میتوان ادعا کرد شهرداری تهران طلایه دار مبارزه با این ویروس بود. از آغاز انتشار ویروس شهرداری کوشش کرد تا همه کابین های مترو، ایستگاه ها و اتوبوس ها را ضد عفونی کند و بر مبنای پروتکلهای بهداشتی عمل کند. همینطور شهرداری از زمانی که واکسن کرونا تولید شد آغاز به واکسینه کردن افراد شاغل در بهشت زهرا کرد؛ چون که این افراد در کنار پزشکان در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند. خدماتی که در بهشت زهرا به سبب شیوع ویروس کرونا عرضه شده است، در ۵۰ سال قبل بی سابقه بوده است. در شهر تهران به سبب تلفات زیاد کووید ۱۹، بهشت زهرا به صورت سه شیفته فعال بود. همینطور ما سعی کردیم برخلاف سالهای قبل با عنایت به توافق ما با سازمان مدیریت برای شهرداری تهران نیروی جدیدی جذب نکنیم و درواقع خروجی داشتیم اما ورودی نداشتیم. در این چهار سال شهرداری تهران از نظر اندازه کوچکتر شده و نیروی جدیدی به ما اضافه نشده است.
تعارض منافع میان نهادهای مسئول، چالشی بزرگ بر سر اداره پایتخت
امکان مدیریت واحد شهری در شهر تهران وجود ندارد
وی تعارض منافع میان نهادهای مسئول را چالشی بزرگ بر سر اداره پایتخت خواند و افزود: به سبب وجود نهادهای مسئول مختلف و عدم وجود مدیریت واحد، تعارض منافع به شدت در شهر تهران مشاهده می شود. شهرداری، استانداری و فرمانداری تهران سه نهاد مسئول مختلف هستند. تعارض منافع منجر به پایین آمدن سرعت و سهولت اداره شهر می شود. علیرغم تلاش ما برای رسیدن به مدیریت واحد، نتوانستیم در دوره پنجم شورای شهر تهران به این هدف نزدیک شویم. علت اصلی این مورد این است که ساختار سیاسی کشور ما این سازمان ها را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام از این نهادها قدرت خویش را دارند و نظر خویش را می دهند. بنابراین امکان مدیریت واحد شهری در شهر تهران وجود ندارد و این لایحه مدتهاست در راهروهای بهارستان دست به دست می شود. بنظر می رسد شهرداری مسئول اداره شهر است اما در واقع این طور نیست و تعارض منافع سبب مشکل بودن هماهنگی می شود.

عضو سابق شورای شهر تهران اضافه کرد: سازمان هایی هم مانند سازمان آب و فاضلاب وجود دارند که همکاری مناسبی با شهرداری دارند و توسعه ۸۰ درصدی سیستم فاضلاب شهر تهران مرهون این همکاری است. از دیگر نهادهایی که همکاری ثمربخشی با شهرداری دارند میتوان به بنیاد مستضعفان اشاره نمود که با اختصاص مبلغی به شهرداری تهران کمک کرد تا به زنان سرپرست خانوار و دست فروشانی که از پاندمی کووید ۱۹ متضرر شده بودند نفری یک میلیون تومان کمک نماید. همینطور نیروی انتظامی و پلیس راهور همکاری خوبی با شهرداری تهران داشتند.
توقع حل مشکل آلودگی هوا توسط شهرداری انتظاری بی جاست

وی با عنایت به اهمیت مبحث آلودگی هوا اظهار داشت: مسئولیت مقابله با مشکل آلودگی هوا با عنایت به قانون هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است و توقع حل این مشکل توسط شهرداری انتظاری بی جاست. اما شهرداری تهران در حل این مشکل با سازمان محیط زیست همکاری می کند. افزایش ظرفیت فضای سبز، توسعه طرح ترافیک، تعامل لازم با وزارت نفت در ارتباط با نوع سوخت، افزایش اتوبوس ها در جهت توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به معاینه فنی خودرو ها، توسعه شبکه مترو با عنایت به کلنگ خوردن پروژه راه اندازی خط ۱۰ متروی تهران و ضرورت رعایت استانداردهای خودروسازی راهکارهایی هستند که شورا برای مقابله با مشکل آلودگی هوا عرضه کرده است.
نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود
شورای شهر ششم پروژه های نیمه کاره شورای پنجم را رها نکند
نژادبهرام اعتماد سازی میان مردم را مهم ترین وظیفه شورای شهر خواند و اظهار داشت: اصلی ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همینطور امیدوارم شورای شهر ششم پروژه هایی که توسط شورای قبلی آغاز شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند. نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود. شهر ما زمانی توسعه می یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد.




منبع:

1400/06/08
09:44:38
5.0 / 5
1016
تگهای خبر: اجتماعی , بیماری , پلیس , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ