چرا در دوران قرنطینه مبتلا به اختلال حافظه می شویم؟

چرا در دوران قرنطینه مبتلا به اختلال حافظه می شویم؟

پرسی بلاگ: خراسان رضوی ۳۰ درصد از افراد، تغییرات در شناخت، حافظه و مشکلات پردازش اطلاعات را به علت انزوای اجتماعی ناشی از قرنطینه همه گیری گزارش کردند. نتایج مطالعه ای بر روی ایتالیایی هایی که سال قبل حدود دو ماه در قرنطینه بودند، نشان داد که افزایش حواس پرتی ها و سرگردانی ذهنی رایج شده است.


به نقل از نوروساینس نیوز، پروفسور برت هیز از دانشکده روان شناسی دانشگاه نیو ساوت ولز، استرالیا می گوید: نتایج یک تحقیق روی ۴۰۰۰ پاسخ دهنده نشان داد که ۳۰ درصد از آنان تاحدودی تغییراتی در شناخت روزمره خود تجربه کرده اند. بعضی از مشکلات رایج روزمره مشکلات حافظه بودند مانند جایی که تلفن همراه خویش را رها کردند و یا مشکل در تمرکز حواس و از دست دادن تمرکز هنگام کوشش برای خواندن کتاب یا تماشای چیزی به صورت آنلاین.
این روان شناس شناختی اظهار داشت: «در واقع شروع یک کار بدون فکر کردن در مورد آن، ترک آن کار و آغاز به کار دوم بدون اتمام کار اول شایع شد. این موارد برای افرادی که مشکلات عاطفی، احساس افسردگی، یا استرس و اضطراب داشتند، بدتر بود، آنان این علایم را بیشتر داشتند اما حتی افرادی که مشکلات عاطفی نداشتند، این مسائل شناختی را تجربه کردند.»
چگونه مغز خاطرات را حفظ می کند
نتایج این مطالعه بدتر شدن حافظه روزمره ما را در دوران قرنطینه نشان داده است. دلیل این است که ما درحال گذراندن نوعی روز گراندهاگ (روز تکراری) هستیم که به نوبه خود ذخیره و بازیابی خاطرات را بعدها برای مغز دشوار می کند.
پروفسور هیز اضافه کرد: آنچه ما در مورد حافظه انسان می دانیم این است که زمینه به راستی مهم می باشد. شما امکان دارد در خانه کار کنید، با یک دوست صحبت کنید یا فیلم تماشا کنید. وقتی ما این تجربیات را داریم، امکان دارد بر بخش اصلی تجربه متمرکز شویم اما مغز ما در واقع خیلی از موارد دیگر را به صورت اتفاقی رمزگذاری می کند، مانند جایی که این تجربه اتفاق می افتد و زمانی که این تجربه درحال وقوع است.
وی افزود: مغز، به این سوابق که به ما کمک می نماید تا خاطرات خویش را بگونه ای ذخیره نماییم که بازیابی این تجربیات بعدها برای ما آسان باشد، حساس است.
هیز توضیح می دهد: وقتی زمینه تغییر می کند که به صورت معمول در زندگی روزمره هنگامی که درحال حرکت و بازدید از مکان های مختلف در ساعات مختلف روز هستیم، تغییر می کند، به سادگی میتوان خاطرات را ذخیره کرد و آنها را به یاد آورد اما هنگامی که شما در قرنطینه هستید، فرصت های شما برای حرکت در محیط و مشغول شدن به فعالیتهای مختلف بسیار محدود است و هنگامی که وارد چرخه روز گراندهاگ می شوید، آن زمان است که روزها در یکدیگر محو می شوند چونکه ما برای هر روز زمینه یکسانی داریم.
هیز بیان نمود: این امر تفکیک تجربیات را برای مغز ما دشوار می کند و این یکی از دلایلی است که در هنگام قرنطینه مبتلا به اختلال حافظه می شویم.


بازیابی سریع است
سال گذشته، محققان جهت بررسی تأثیر قرنطینه دو ماهه در اسکاتلند، شرکت کنندگان تحقیق را موظف به انجام کار آنلاین کردند تا حافظه، تصمیم گیری و توجه آنان را آزمایش نمایند. نتایج نشان داد که در طول قرنطینه عملکرد ضعیف تر است اما با آزاد شدن محدودیت ها، بخصوص انزوای اجتماعی، آنان به سرعت بهبود یافتند. البته سطوح تعامل اجتماعی در طول قرنطینه هم با عملکرد شناختی مرتبط بود.
وی ابراز کرد: افرادی که توانستند تعاملات آنلاین خویش را در زمان قرنطینه بیشتر حفظ کنند، در این وظایف بهتر عمل کردند. بنابراین، انزوای کامل به راستی برای عملکرد شناختی ما بسیار مضر است اما اگر بتوانیم این سطح از تعامل را تا حدی با افرادی که در خانه ما یا به صورت آنلاین با آنان ارتباط داریم، حفظ نماییم، به نظر می آید برای عملکرد شناختی ما خوب باشد.
محققان همینطور دریافتند، افرادی که در سه روز طی قرنطینه طولانی مدت مکالمه داشتند، بیشتر در مقابل مسائل شناختی محافظت می شوند.
تحقیقات دیگر درحال بررسی این هستند که چگونه گزینه های افراد در دوران کووید محدود می شود و به اهمیت تنوع و ورزش روزانه اشاره کرده اند.
هیز می گوید: از نقطه نظر حافظه، اگر می توانید در خارج از خانه ورزش کنید، شیوه این تمرینات را روزبه روز تغییر دهید تا زمینه متفاوتی برای مغز شما فراهم گردد تا آن روزهای مختلف را رمزگذاری کند.
برنامه ورزشی خویش را تغییر دهید
تنوع تمرینات و فعالیت ها در خانه یا آپارتمان شما هم به شما در پیشگیری از اختلال حافظه کمک می نماید. پروفسور هیز تصریح کرد: بین توانایی شناختی خوب و فعالیت بدنی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ازاین رو حفظ ورزش منظم خوب است تا تلاش نماییم حافظه و تصمیم گیری خویش را تا آنجایی که می توانیم در زمان قرنطینه حفظ نماییم.




منبع:

1400/05/22
12:26:02
5.0 / 5
941
تگهای خبر: آنلاین , اجتماعی , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ