مناسب سازی یكی از مهم ترین موضوعات در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت است

مناسب سازی یكی از مهم ترین موضوعات در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت است

به گزارش پرسی بلاگ رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه موضوع مناسب سازی یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت است، اظهار داشت: امروزه بجای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت،  تاکید بر حضور آنها در جامعه است و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت، یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی را در بستر جامعه و در درون خانواده تجربه کند و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، وحید قبادی دانا در هجدهمین جلسه ستاد مناسب سازی کشور که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اعلان اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در سازمان بهزیستی مستقر است و رییس سازمان بهزیستی بعنوان دبیر ستاد انجام وظیفه می کند، اظهار داشت: تا حالا ۱۸ جلسه برگزار شده است که در دو سال و نیم اخیر، ۱۲ جلسه از این ۱۸ جلسه برگزار شده و همین طور تلاش شده است که با حضور وزرا این جلسات اجرا شود.
وی با اعلان اینکه تلاش شده مصوبات جلسه به شکلی تنظیم شود که در امر مناسب سازی راه گشا باشد، اظهار داشت: در تمامی جلسات نماینده تشکلهای جانبازان و همین طور نماینده تشکلهای افراد دارای معلولیت حضور دارند و نقش موثری را ایفا می کنند. از وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه هایی که در قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت تکلیف شده، در جلسات نماینده دارند و بطور مرتب شرکت می کنند و مصوبات جلسات نیز پیگیری می شود.
قبادی دانا با اعلان اینکه موضوع مناسب سازی یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت است، اظهار داشت: امروزه بجای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت، حضور آنها در جامعه است که در تمام دنیا تاکید می شود و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در بستر جامعه و در درون خانواده را تجربه کند و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشد.
رییس سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد: دسترس پذیری و مناسب سازی حکم می کند که شرایط به شکلی در سطح جامعه فراهم گردد که یک فرد دارای معلولیت بتواند بطور مستقل به کارهای جاری و حقوق شهروندی خود برسد؛ بتواند در جامعه حضور پیدا کند. از مبلمان شهری استفاده نماید. در ادارات و بانک ها و دستگاهها حضور پیدا کند و بتواند در دانشگاه به آسانی تحصیل کند. به شغل مناسبی بپردازد و خود و خانواده اش را از مواهب جامعه بهره مند کند. بدین سبب یک پله ۵ سانتی در ورودی یک مغازه می تواند او را از ورود به آن مغازه محروم کند یا وسیله حمل و نقل عمومی که بصورت گویا ایستگاه را بیان نمی کند می تواند برای یک فرد نابینا نامناسب باشد.
وی تصریح کرد: مناسب سازی علاوه بر این که به لحاظ فیزیکی برای معلولینی که جسمی و حرکتی هستند باید صورت گیرد، برای افرادی که دارای مشکلات بینایی یا شنوایی هستند و سایر گروههای افراد دارای معلولیت نیز باید در نظر گرفته شود و دسترس پذیری برای آنها برقرار باشد که بتوانند به حقوق خود در حوزه های مختلف برسند. باتوجه به این که خیلی از ساختمانها و تاسیسات و وسایل حمل و نقل در گذشته به وجود آمده به این امر فکر نشده است و علت آن این است که در ذهن آحاد جامعه حضور این افراد به رسمیت شناخته نشده است.
قبادی دانا در بخش دیگری بیان کرد: در قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح شده است که اگر سازمان یا دستگاهی یا مدیری به وظایف قانونی خود عمل نکند طبق قانون مجازات اسلامی مشمول پیگرد قرار خواهد گرفت و مجازات لازم برای او پیش بینی شده و این الزامی را برای همه دستگاهها به وجود آورده است.




منبع:

1400/04/22
20:33:32
5.0 / 5
1047
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , حمل و نقل , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ