یك هفته با كتاب؛

درگذشت دو ناشر و نویسنده و انتشار فراخوان دو جایزه ادبی

درگذشت دو ناشر و نویسنده و انتشار فراخوان دو جایزه ادبی

درگذشت حجت الاسلام صادق رزاقی و صادق سمیعی و انتشار فراخوان جایزه های ابوالحسن نجفی و خودنویس در کنار آغاز دو پویش کتابخوانی ازجمله مهم ترین خبرهای کتاب و نشر در این هفته بودند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش اخبار برگزیده کتاب و نشر در این هفته دربرگیرنده ۱۳ خبر است و همه اخبارش هم در ارتباط با رویدادهای داخلی هستند. گزارش این هفته متاسفانه دو خبر از درگذشت اهالی نشر و فرهنگ کشور را شامل می شود؛ همینطور دو خبر از انتشار فراخوان های جوایز ادبی و دو خبر از آغاز پویش های کتابخوانی.
گزارش با خبری درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز می شود و سپس با خبر معرفی برگزیدگان جشنواره قلم زرین ادامه پیدا می کند. اعطای گواهینامه درجه یک هنری به یکی از شاعران کشور، درگذشت حجت الاسلام شیخ صادق رزاقی و همینطور درگذشت صادق سمیعی مدیر انتشارات کتابسرا هم دیگر اخباری هستند که در این گزارش مرور می نماییم. در ادامه گزارش خبر رونمایی از کتاب جدید گلعلی بابایی، انتشار فراخوان جایزه های ابوالحسن نجفی و خودنویس، انتصاب دبیر علمی وبینار ادبیات در روزگار کرونا، آغاز مسابقه های کتابخوانی پویا برای کودکان و خردسالان، اهدای یک محموله کتاب به مناطق محروم کشور و معرفی نامزدهای انتخابات انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی هم خبرهای بعدی مرورشده در این گزارش اند.
در ادامه مشروح این گزارش را می خوانیم؛
انتشار جدول هزینه های نمایشگاه مجازی کتاب تهران
با انتشار جدول هزینه ها و اطلاعات اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این هفته، مشخص شد هزینه های اجرایی این رویداد نسبت به نمایشگاه فیزیکی ۷۷ درصد کاهش داشته است.
معرفی برگزیدگان نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین
برگزیدگان نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر دوشنبه این هفته به مناسبت روز قلم، در مراسم اختتامیه این رویداد در کتابخانه مرکزی پارک شهر معرفی گشتند. برگزیدگان این جایزه در ۵ بخش معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
اعطای گواهینامه درجه یک هنری به عباس خوش عمل
خبر دیگر از گرامیداشت روز قلم در این هفته این بود که ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، به این مناسبت به منزل عباس خوش عمل کاشانی رفته و با وی دیدار نمود. در این دیدار گواهینامه درجه یک هنری در رشته شعر به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شاعر و نویسنده اعطا شد.
درگذشت حجت الاسلام رزاقی
حجت الاسلام والمسلمین شیخ صادق رزاقی نویسنده و پژوهشگر بامداد سه شنبه این هفته بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. وی علاوه بر عضویت در هیات علمی دانشگاه خوارزمی در سالهای اخیر عهده دار مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز بود.
درگذشت مدیر انتشارات کتابسرا
صادق سمیعی مدیر انتشارات کتابسرا هم سه شنبه شب دارفانی را وداع گفت.
رونمایی از کتاب جدید گلعلی بابایی
مراسم رونمایی از کتاب «صبح روز نهم» شامل زندگینامه سردار شهید علیرضا نوری نوشته گلعلی بابایی که اخیرا توسط نشر ۲۷ بعثت انتشار یافته، سه شنبه ۱۵ تیر در ساختمان شهدای راه آهن برگزار گردید.
انتشار فراخوان پنجمین دوره جایزه ابوالحسن نجفی
فراخوان پنجمین دوره جایزه ابوالحسن نجفی برای تقدیر از بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که سال۱۳۹۹ انتشار یافته، روز چهارشنبه این هفته توسط مرکز فرهنگی شهر کتاب منتشر گردید.
انتشار فراخوان مسابقه خودنویس ۳
فراخوان مسابقه خودنویس ۳ که با هدف کشف استعداد نویسندگی برای نوقلم های ایرانی و اتباع خارجی برگزار می شود، این هفته منتشر گردید. برگزاری این مسابقه ادبی تا ۳۱ تیر توسط نشرسرای خودنویس ادامه دارد.
انتصاب دبیر علمی وبینار بین المللی ادبیات در روزگار کرونا
ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سه شنبه این هفته طی حکمی حمیدرضا نمازی نویسنده، پژوهشگر و رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی ایران را بعنوان دبیر علمی وبینار بین المللی ادبیات در روزگار کرونا منصوب نمود.
آغاز پنجمین دوره مسابقه کتاب خوانی پویا برای کودکان
پنجمین دوره مسابقه کتاب خوانی «پویا» برای کودکان، با محوریت «کتاب های نارنجی» و همکاری مرکز رسانه ای شیرازه، شبکه پویا، شبکه نهال و انتشارات قدیانی از روز پنجشنبه ۱۰ تیر آغاز به کار کرد و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد.
آغاز دور ششم پویش کتابخوانی پویا برای خردسالان
ششمین دوره مسابقه کتاب خوانی «پویا» هم که برای خردسالان است با همکاری انتشارات «کتاب نبات» و محوریت مجموعه کتاب «ببعی و ببعو» از ۱۲ تیر شروع به کار کرد و تا ۱۲ مرداد ادامه دارد.
اهدای محموله جدید کتاب به کودکان محروم شرق کشور
طبق خبری که روز یکشنبه این هفته انتشار یافت، گروه جهادی شهدا طی روزهای گذشته و ابتدای تابستان، با حضور در مناطق محروم شرق کشور علاوه بر توزیع اقلام غذایی، ۷۰۰ عنوان کتاب کودک هم در این مناطق توزیع کرد.
معرفی نامزدهای انتخابات انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی
اسامی نهایی کاندیداهای دومین دوره انتخابات هیأت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران، روز سه شنبه این هفته با معرفی ۳۵ نفر اعلام گردید.


منبع:

1400/04/19
11:30:45
5.0 / 5
1025
تگهای خبر: بین المللی , ترجمه , جشنواره , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ