در تازه ترین كتاب نشر ذكر مطرح شده است

FATF را بهتر بشناسیم

FATF را بهتر بشناسیم

پرسی بلاگ: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بهتر بشناسیم نوشته محمدمهدی سیدناصری توسط نشر ذکر منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بهتر بشناسیم: ۴۸ پرسش و پاسخ درباره گروه ویژه اقدام مالی به زبان ساده» در 192 صفحه توسط کتاب های متمم واحد حقوق و روابط بین الملل انتشارات ذکر منتشر گردید.
مقابله با تأمین مالی تروریسم در حقوق بین الملل و حقوق داخلی کشورها از مهم ترین و بحث برانگیزترین مباحث است. برای مقابله با تأمین مالی تروریسم باید به پیشگیری از دسترسی تروریست ها به منابع و امکاناتی که توسط آنها عملیات تروریستی خویش را انجام می دهند، پرداخت.
جهت مبارزه با تأمین مالی تروریسم، قوانین و هنجارهای بین المللی مختلفی در مقابل کشورها وجود دارد. این قواعد و مقررات طیف گسترده ای دارند. برخی مانند قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم کنوانسیون های بین المللی متضمن قواعد آمره اجبار آورند و برخی دیگر الزامات اختیاری است که به صورت هماهنگ توسط گروه های مختلفی از کشورها بوجود آمده اند مانند سفارش های گروه ویژه اقدام مالی در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم.
پدیده تروریسم همچنان تهدید بزرگی برای صلح و ثبات امنیت در کشورها به حساب می آید. همینطور غلبه بر این پدیده مجرمانه نیازمند نگاهی پایدار از طرف همه کشورها و سازمان های ملی، بین المللی و منطقه ای است، تا با اتخاذ تدابیری جدی و عملی گام بزرگی در جهت تضعیف، انزوا و فلج کردن توانایی ها و فعالیتهای تروریستی برداشته شود.
مدتی است بحث از یک سازمان بین دولتی به نام گروه ویژه اقدام مالی یا (FATF) و عضویت جمهوری اسلامی ایران در آن بر سر زبان ها افتاده است. این میان عده ایی از طرفداران این طرح به مزیت های عضویت ایران پرداخته و بیان می کنند که فعالیتهای اقتصادی ما در دنیای پیش رو نیازمند زیرساخت های جهانی است که این زیر ساخت ها هم با همکاریهای بین المللی مانند عضویت در گروه ویژه اقدام مالی به دست می آید. همینطور آنان می گویند راه خروج ایران از مشکلات اقتصادی حرکت به سمت اقتصاد جهانی و به عضویت در آمدن در این گونه سازمان های سیاسی - اقتصادی می باشد.
از طرفی دیگر شاهد آن هستیم که بعضی از منتقدان و مخالفان، گروه ویژه اقدام مالی را ابزار بیگانگان و دسیسه ای دیگر و ترکمانچای دوم می خوانند. مخالفان همینطور عضویت در این گروه را مخالف اصول 152 و 153 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1358 ه. ش می دانند که از تحت سلطه قرار گرفتن کشور توسط بیگانگان جلوگیری می کند.
به منظور مبارزه با تأمین مالی تروریسم، هنجارهای بین المللی گوناگونی پیش روی کشورها است. این قواعد و قوانین بین المللی طیف وسیعی دارند، برخی (مانند قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم کنوانسیون های بین المللی متضمن قواعد آمره) اجبار آورند و برخی دیگر هنجارهای اختیاری هستند که به صورت هماهنگ توسط گروه های مختلفی از کشورها بوجود آمده اند (به طور مثال سفارش های ویژه چهل گانه گروه اقدام مالی در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم.) باآنکه که در این هنجارهای بین المللی، مقررات مشترکی هم وجود دارد ولی دامنه شمول و قدرت اجبار آور هر یک با دیگری متفاوت می باشد. اجرای بعضی از آنها مستلزم تصویب قانونگذار است ولی در سایر موارد، چنین الزامی وجود ندارد و از طریق های دیگر میتوان آنها را به اجرا گذاشت.
هرکشوری برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم لازم است سه هدف اولیه را در نظر داشته باشد. اولاً ترساندن و برحذر داشتن پولشویان و تأمین کنندگان مالی تروریسم از به کارگیری سیستم مالی کشور برای اهداف غیرقانونی، دوما کشف پولشویی و تأمین مالی تروریسم در هرزمان و هرجایی که اتفاق می افتد و سوم مجازات افرادی که مرتکب چنین اعمالی می شوند.
برای هر کشوری در جهان داشتن یک نظام مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به علل بسیاری مهم می باشد. البته احتمالاً اولویت های مسؤلان دربخش دولتی هر کشوری تا حدودی متفاوت می باشد، چونکه دست اندرکاران شامل افراد و نهادهای مختلفی هستند. از آن جمله: سیاست گذاران، مقامات دولتی و قانونگذاری، قوه قضاییه، قوه مجریه، واحد اطلاعات مالی و مقام های نظارتی و تنظیم مالی.
از جمله علل لزوم وجود یک برنامه داخلی پیشرفته در مورد مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در هر کشوری عبارت است از افزایش امنیت و ثبات عملیات بانکی در آن کشور و دوری یا به حداقل رساندن آثار بین المللی منفی پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.
با توجه به این که تلاشهای حقوقی اعضای جامعه بین المللی برای مبارزه با این پدیده ستودنی است، اقدامات مجدانه ایران در مبارزه قانونی با تروریسم هم قابل تأمل است. این درحالی است که حمایت مالی برخی دولت های منطقه از القاعده با بی توجهی ایالات متحده آمریکا مواجه می شود. به صورتی که درهیچ یک از اسناد ملی ایالات متحده نامی از این تأمین کنندگان منابع مالی نمی آید.
به طور کلی میتوان گفت مبارزه با تأمین مالی تروریسم، هدف بزرگی است و موفقیت در این امر بستگی به توانایی کشورها دارد که با به تصویب مقررات منطبق با استانداردها و بایسته های جهانی و همینطور برقراری سازوکارهایی برای اجرای کامل این مقررات.
کشورهایی که پیش تر مقررات در ارتباط با مبارزه با پول شویی را به تصویب رسانده و به اجرا درآورده اند، برای تصویب مقررات اضافی ناظر بر مبارزه با تأمین مالی تروریسم، کمتر گرفتار اشکال می شوند ولی در مورد انجام اقدام های اجراییِ اضافی شامل ردگیری و تعقیب مرتکبین تأمین مالی تروریسم، لازم است تدابیر جدید اندیشیده شود. ولی آن دسته از کشورها که در هر دو مبحث مبارزه با پول شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم فاقد زیرساخت های حقوقی و اداری لازم هستند، حصول نتیجه به مراتب دشوارتر خواهد بود.


منبع:

1400/03/02
21:31:09
5.0 / 5
1137
تگهای خبر: آثار , بین المللی , سیستم , قوانین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ