مثلث امید، ازدواج و افزایش جمعیت

مثلث امید، ازدواج و افزایش جمعیت

به گزارش پرسی بلاگ چهارمحال و بختیاری یک جامعه شناس در چهارمحال و بختیاری درباب ارتباط امید به زندگی و تمایل برای فرزندآوری، اظهار داشت: آموزش های فردی در نظام های آموزشی باید متمرکز بر موضوع چگونگی ایجاد انگیزه جهت زندگی، افزایش روحیه کار و تلاش و ایجاد امید در افراد باشد، این آموزش ها مقوله های متفاوتی را تحت تاثیر خود قرار می دهد که یکی از آنها بحث ازدواج و فرزندآوری است.


عزیزالله آقابابایی در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه مقوله فرزندآوری از علت های مختلف و انگیزه های مختلف تبعیت می کند، اظهار نمود: یکی از دلیلهای تمایل افراد برای بحث فرزندآوری، در رابطه با مسائل اقتصادی می باشد، شاهدیم که تعدادی از خانواده ها وضعیت رفاهی مطلوبی دارند، اما تمایل چندانی به داشتن چند فرزند ندارند، بدین سبب مسئولان و سازمان های مرتبط باید بعد از دادن اطمینان خاطر به این افراد در حوزه امنیت اقتصادی و اجتماعی، نسبت به ارتقای انگیزه شهروندان در بحث فرزندآوری اقدام نمایند.
این جامعه شناس با اشاره به این که لازمه فرزندآوری، ازدواج است، اشاره کرد: از مهم ترین روش های تشویق جوانان به ازدواج کم کردن توقعات دو طرف و آسان گرفتن ازدواج است، قسمتی از این وظایف، برگردن خانواده و بخش دیگر از این وظیفه باید بر عهده جوان گذاشته شود، اما در ابتدا خانواده باید بکوشد تا زمینه های اصلی ازدواج فرزندش را فراهم آورد که مهم ترین زمینه در بحث اقتصادیست. در این راستا خانواده ها می توانند برای جوانان خود پس انداز خوبی را فراهم آورند تا در ابتدا برای بحث ازدواج با مشکل مواجه نشود.
وی با اعلان اینکه صحبت از فواید ازدواج از راه های تشویق جوانان به ازدواج است، اشاره کرد: باید به جوان آموخت که سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به آرامش جنسی، فکری و معنوی، ازدواج است. باید به جوان توضیح داد که ازدواج موجب تقویت ایمان در فرد شده و او را از خیلی از آلودگی ها و بیماریهای جنسی حفظ می نماید، در حقیقت ازدواج راه مطمئنی برای تقسیم شادی و روزهای خوش جوانی با همسر است.
آقابابایی درباب ارتباط امید به زندگی و تمایل برای فرزندآوری، اظهار داشت: آموزش های فردی و جمعی، نقش مهمی در بدنه اجتماعی جامعه دارد، این آموزش ها مقوله های متفاوتی را تحت تاثیر خود قرار می دهد که یکی از آنها بحث ازدواج و فرزندآوری است.
این دکترای جامعه شناسی افزود: آموزش های فردی در نظام های آموزشی باید متمرکز بر موضوع چگونگی ایجاد انگیزه جهت زندگی، افزایش روحیه کار و تلاش و ایجاد امید در افراد باشد، همین انتظار از مدیران جامعه می رود که قانون مداری و توجه به حقوق شهروندی، شفافیت، سلامت و مسئولیت پذیری را در کار و مسئولیت خود وارد کنند، این موضوعات امید را بیشتر می کند.
وی افزود: ترویج واقع گرایی، حفظ همبستگی ملی، آگاهی و بیداری در جامعه خصوصاً در نسل جوان، تبیین ظرفیت ها، امکانات و منابع کشور و باورمندی به قدرت خدا و هدایت حضرت حق، اتکا و امید به خداوند و داشتن تقوا از دیگر راهکارهای امیدآفرینی در جامعه است.
آقابابایی با اشاره به این که یک نوع بی میلی نسبت به ازدواج در بین قشر جوان وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی که فکر جوانان را به خود درگیر کرده است، ترسی عجیب و همگانی در دل تمام جوانان برای ازدواج وجود دارد که آنها را با مشکل مواجه می کند، متاسفانه به سبب نداشتن ثبات روحی و روانی جامعه و نبود اعتماد به نفس و افسردگی در جوانان، عموما هم اکنون جوان به لحاظ روحی و روانی آمادگی ازدواج را ندارد، نیاز است ترس و وحشت از ازدواج از آنها دور شود، برای فاصله گرفتن از این ترس ها، جوانان می توانند به یک روانشناس یا مشاور در حوزه جوانان مراجعه کنند.
این دکترای جامعه شناسی درباب نیازمندی های برنامه جمعیتی پایدار، اظهار نمود: تشکیل کمیته ملی راهبردی جمعیت برای تحقق این هدف ضروری می باشد، باتوجه به پیچیدگی و چند بعدی بودن موضوع جمعیت، موفقیت و پایدار بودن برنامه های جمعیتی، نیازمند یک نگاه سیستمی، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، همکاری و هماهنگی بین بخشی و ارزیابی و ارزشیابی مستمر برنامه ها هستیم.
وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات اجرائی، ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به وضعیت جمعیت، آینده پژوهی روند جمعیت و نیازهای او و سیاست های در رابطه با جمعیت می تواند در تدوین برنامه های کارشناسی شده در زمینه جمعیت موثر واقع شود، همین طور پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه جمعیت بمنظور رصد تحولات جمعیتی و ارائه تحلیل های کارشناسی برای شناخت عمیق تر این تحولات نیز بسیار راهگشا خواهد بود.
آقابابایی با اعلان اینکه نباید نقش جمعیت شناسان و متخصصان رشته های در رابطه با موضوع جمعیت را در این عرصه نادیده گرفت، توضیح داد: سیاست ها و برنامه های جمعیتی در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسند، بدین سبب انعطاف پذیری، بازبینی و تداوم اجرای برنامه ها در موفقیت آنها موثر خواهد بود و این امر با همکاری بین بخشی، تعهد حرفه ای، وفاق ملی توام با شناخت تحولات جمعیتی و ارائه برنامه های حمایتی پایدار برای رسیدن به اهداف سیاست های کلی جمعیت در کشور محقق خواهد شد.
سیاست های تشویقی افزایش جمعیت
این جامعه شناس در ادامه بیان کرد: معین نیست که اگر زوج های جوانی که فرزند ندارند و برای فرزندآوری اقدام می کند، این مسئله می تواند مشکل کمبود جمعیت را در سال های آتی جبران کند یا خیر، اما در هر حال سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت در این میان نقشی تعیین کننده دارند.
وی درباب سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت، اشاره کرد: تدوین الگوی سبک زندگی و ترویج آن خصوصاً کارهای اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی و هماهنگ با مصالح خانواده بمنظور ایفای هرچه کامل تر نقش مادری و همسری و تبیین نظریه جمعیتی اسلام و ترویج آن توسط روحانیت برای اصلاح نگرش مسئولان و مردم نسبت به فواید باروری و افزایش نرخ آن همچون این سیاست ها است.
آقابابایی اشاره کرد: تدوین و اجرای برنامه های ترویجی، آموزشی، پژوهشی و خدمات پزشکی توسط وزارت بهداشت، در امتداد اصلاح نگرش عمومی و برنامه ریزی، فرهنگ سازی در امور تسهیل ازدواج، کاهش سن ازدواج و استواری خانواده، تدوین و تصویب برنامه های هوشمند برای ارتقای باروری و پوشش بیمه الزامی درمان رایگان مادر و کودک از شروع حاملگی تا اختتام دو سالگی کودک برای کسانی که فاقد پوشش بیمه درمانی هستند، از دیگر سیاست های تشویقی افزایش جمعیت بشمار می رود.




منبع:

1400/02/30
21:47:02
5.0 / 5
998
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بیماری , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ