رمضانی خبر داد؛

تجهیز كتابخانه های مركزی كشور به دستگاه ضدعفونی كننده كتاب

تجهیز كتابخانه های مركزی كشور به دستگاه ضدعفونی كننده كتاب

پرسی بلاگ: معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از خرید 10 دستگاه ضدعفونی کننده کتاب (Book Sterilizer) برای 10 کتابخانه مرکزی کشور آگاهی داد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد از خرید ۱۰ دستگاه ضدعفونی کننده کتاب (Book Sterilizer) برای ۱۰ کتابخانه مرکزی کشور آگاهی داد و اظهار داشت: ایده خرید Book Sterilizer به قبل از شیوع ویروس کرونا برمی گردد. از آنجاکه مکان های عمومی نظیر کتابخانه ها بطور معمول و روزانه محل تردد کاربران جهت بهره مندی از خدمات آن و همچون دریافت کتاب است و نیز در فضاهای بخش خردسال و کودک کتابخانه و بطور ویژه در کتابخانه های مرکزی، امکان مبتلاشدن به بیماری بوسیله لمس کتاب و اسباب بازی بیشتر است، در نظر داشتیم این دستگاهها را برای اطمینان بخشی به افراد کتابخوان، اعضای کتابخانه و والدین درباب ایمن و پاکیزه بودن کتب و وسایل بازی موجود در بخش خردسال و کودک و در حقیقت حفاظت از سلامت اعضا، خریداری نماییم.
وی اضافه کرد: با بررسی های انجام شده، این دستگاه را در اندازه کوچک (تقریباَ ماشین لباس شویی) در بعضی کشورها چون کره جنوبی، چین و... شناسایی کردیم که در بازه زمانی متغیر از ۳۰ ثانیه الی ۳۰ دقیقه کتاب و وسایل بازی را ضدعفونی و درواقع اسئتریل (که بنا به قول کارشناسان امر، مرحله ای بالاتر از ضدعفونی است) می کرد. چنین دستگاهی در ایران تولید و تجاری سازی نمی شد، فلذا امکان تامین آن وجود نداشت، البته تنها یک شرکت داخلی، مشابه چینی این دستگاه را وارد می کرد که فاقد خدمات بعد از فروش بود و یا این که اطمینان از گواهی نامه های ایمنی و سلامت دستگاه قابل احصا و پیگیری نبود.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه ها در ادامه اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا نیاز کتابخانه ها به چنین دستگاهی بیش از پیش احساس شد؛ در ابتدای سال ۱۳۹۹ نمایشگاه دستاوردهای داخلی مبارزه با شیوع بیماری کرونا در دانشگاه شهید بهشتی برپا شد. در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان، دستگاه های مشابهی ویژه مراکز عمدتاَ پزشکی نظیر دندان پزشکی ها، کلینیک های بهداشتی و درمانی و امثالهم تولید می کردند؛ بعد از مذاکره با چند شرکت، دستگاه هایی متناسب با نیازهای کتابخانه تولید شد و در نهایت با بررسی محصولات و انجام روال اداری و مناقصه، ۱۰ دستگاه ضدعفونی کننده کتاب از یک شرکت معتبر دانش بنیان خریداری شد.
رمضانی اظهار داشت: دستگاه ضدعفونی کننده کتاب، اندازه های مختلفی دارد که مدل تهیه شده دارای ۵۰۰ لیتر حجم (معادل یک قفسه کتاب) است که افزون بر کتاب، امکان ضدعفونی کردن اسباب بازی و سایر لوازم اداری را نیز دارد. ظرفیت این دستگاه ۱۰۰ الی ۱۵۰ جلد کتاب است که طی ۳۰ دقیقه الی یک ساعت، کتاب ها را بطور کامل ضدعفونی و استریل می کند. فضای داخلی دستگاه دارای چندین طبقه است که امکان ضدعفونی کردن لوازم اداری و اسباب بازی را نیز فراهم می آورد.
وی در ادامه اظهار داشت: این دستگاه مبتنی بر ضدعفونی به کمک اشعه UV و دارای تأییدیه عملکرد از دانشگاه علوم پزشکی، تاییدیه تست عدم نشت و ایمنی و تاییدیه تست الکترونیک است. برمبنای تست های انجام شده در مراکز علمی و آزمایشگاهی، دستگاه ضدعفونی کننده کتاب در جلوگیری از مبتلاشدن به بیماریهای ویروسی همچون کووید ۱۹ اثرگذار می باشد و تا ۹۰ درصد انواع ویروس و باکتری را از سطوح پاکسازی می کند. همین طور این دستگاه با فشار باد و فیلتر هپا قابلیت زدودن گرد و غبار، مایت و عوامل آلرژی زا را دارد. همین طور ضدعفونی تمام قسمت های انواع کتاب (جلد و صفحات داخلی) و در قطع های مختلف، طول زمان کار قابل تنظیم، فاقد آلودگی شیمیایی بودن و مصرف برق پایین از دیگر خاصیت های این دستگاه است.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه ها با اشاره به خرید این دستگاهها از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، درباره زمان ارسال به کتابخانه های مرکزی کشور، اظهار داشت: تا حالا دو دستگاه برای تجهیز کتابخانه های در دست افتتاح مرکزی سنندج و قم ارسال شده است و سایر کتابخانه های مرکزی نیز در خردادماه به دستگاه ضدعفونی کننده کتاب تجهیز خواهد شد. در صورت وجود اعتبار، خرید این دستگاه برای سایر کتابخانه های پرمراجعه در دستور کار قرار خواهد گرفت.


منبع:

1400/02/27
22:25:17
5.0 / 5
1107
تگهای خبر: بیماری , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ