سامانه دیده بان چیست؟ بعلاوه نحوه تماس و خدمات رسانی

سامانه دیده بان چیست؟ بعلاوه نحوه تماس و خدمات رسانی

پرسی بلاگ: مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور درباب نحوه فعالیت سامانه ملی دیده بان توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، کاظم نظم ده در مورد بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکلهای بهداشتی جهت کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در مراکز سازمان بهزیستی اظهار نمود: برپایه رهنمودهایی که دفتر مدیریت عملکرد از ریاست سازمان گرفت و برپایه منشور حقوق شهروندی و تصویب نامه حقوق شهروندی، در نظام اداری به منظور میل به اهداف سازمانی مبادرت به طراحی و راه اندازی سامانه جامع ارتباطی بین سازمان و مردم کرد.
وی ادامه داد: با نام گذاری این سامانه تحت عنوان سامانه جامع دیده بان نه تنها تلاش در ایجاد ارتباط دو سویه و اثربخش با مردم و جامعه هدف انجام شد، بلکه با استفاده از ظرفیت های موجود این سامانه حوزه نظارت بر مراکز و عملکرد واحدهای اجرایی را هم که از مباحث و اهداف اصلی سازمان است، بعنوان پیشگام اصلی واگذاری تکالیف و وظایف بخش خصوصی انجام داده و در نظر گرفته است.
به گفته نظم ده، یکی از مزایای اصلی سامانه ملی دیده بان سهولت دسترسی است. آمد و شد برای خیلی از گروه های هدف ما باتوجه به وضعیت فعلی ترافیک در کلان شهرها و هزینه هایی که برای گروه های هدف دارد و همینطور مشکلاتی که گروه هدف در بحث مناسب سازی و دسترسی دارند، خط ۱۴۸۲ می تواند خیلی از مسائل و مشکلات را رفع کند و به شکلی سهولت دسترسی را برای گروه های هدف ما افزایش دهد.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تشریح دیگر مزایای سامانه ملی دیده بان پرداخت و اظهار داشت: از دیگر مزایا صرفه جویی است. هزینه هایی که برای گروه هدف ما در آمد و شد ها و صرف زمان ها ایجاد می شود گاها قابل مقایسه با وضعیتی که بتواند به شکل الکترونیک مسائل؛ مشکلات و درخواست ها را مطرح کند، نیست.
وی افزود: این سامانه بر مبنای دقت، سرعت و صحت کار می کند و در هر مرحله ای از زمان که فرد شکایت یا پیشنهادی دارد می تواند از این خط تماس گیرد و آنرا به ثبت برساند و با کد پیگیری که داده می شود آنرا پیگیری کند.
نظم ده ضمن اشاره به این که خط ۱۴۸۲ با همه خطوط تلفن (چه ثابت و همراه از اقصی نقاط کشور) بدون کد پیگیری قابل ارتباط و مجانی است، اظهار نمود: یکی از مسائل مهم برای ما، بحث خدمات رسانی و دسترسی برای افرادی بود که در مناطق محروم و به شکلی با فاصله بیشتر نسبت به مرکز زندگی می کردند، بود. خوشبختانه این خط ۱۴۸۲ خیلی از مشکلات و مسائلی که در برقراری ارتباط با مناطق روستایی، حاشیه ای و دور از دسترس بود را می تواند به شکل چشم گیری مرتفع کند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور بیان نمود: اهداف عمده ای را در معرفی، طراحی و راه اندازی این خط داشتیم که همچون آن اهداف بحث پاسخگویی آسان و سریع و کارآمد، افزایش رضایت مندی و اعتماد عمومی مردم، نظارت الکترونیک بر فعالیت ها و عملکردهای واحد اجرایی، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش دخالت نیروی انسانی و درنتیجه کاهش خطا و امکان برنامه ریزی و به دنبال آن انجام امور برپایه زمان های تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه در این خط تلفن سه مرحله زمانی را مطرح کردیم، اضافه کرد: یک؛ مرحله آنی است که طی حداکثر سه ساعت پاسخگویی باید از راه کال سنترها و مجموعه ستادی و استانی صورت گیرد و پیگیری و اقداماتی که انجام شده عرضه شود. راه دوم؛ در وضعیت های به شکلی فوری است که حداکثر تا ۲۴ ساعت و در مرحله سوم باید حداکثر تا ۷۲ ساعت پاسخگویی صورت گیرد.
نظم ده در ادامه با اشاره به اینکه سامانه ملی دیده بان در بستر وب با آدرس dideban.behzisti.ir قابل دسترسی است، اظهار نمود: افرادی که امکان برقراری تماس یا تمایلی به برقراری تماس ندارند، می توانند از راه بستر وب ارتباط داشته باشند. این سامانه همینطور در بستر اپلیکیشن موبایل هم قابل دسترسی است که هم تماس و هم بستر وب و هم بستر اپلیکیشن موبایل راه اندازی شده و قابل استفاده می باشد.
به قول مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور، هم اکنون بیشتر از ۶۹۷ کاربر در ۳۱ استان و ۱۰ کاربر در ستاد بهزیستی کشور و ۹ کارشناس کال سنتر در مرکز دیده بان پاسخگویی، پیگیری و جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنرا برعهده دارند.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیت هایی که خط ملی دیده بان دارد این است که تحلیل داده های آن به شکل داشبورد مدیریتی عمل می کند و مدیران چه در ستاد و چه در استان ها می توانند با بررسی اطلاعات متوجه شوند که به صورت مثال بیشترین شکایت در چه حوزه و فعالیتی بوده و چه مداخله ای نیاز است و یا بیشترین مشکلات طی سال قبل در چه قسمتی بوده است که این می تواند یک داشبورد مدیریتی برای ستاد بهزیستی و ستاد بهزیستی استان ها باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود هم اظهار داشت: طراحی و اجرای بازدیدهای آنلاین بر مبنای شرایط خاص شیوع کرونا از مراکز، پیرو مصوبه شورای معاونان سازمان بهزیستی کشور در خصوص تعیین مدیرکل دفتر مدیر عملکرد بعنوان رئیس کارگروه بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکلهای بهداشتی سازمان با هدف نظارت موثر و هدفمند بر اقدامات پیشگیرانه و کنترل شیوع کرونا و سنجش و ارزیابی بموقع اجرای پروتکل ها و دستورالعملهای بهداشتی، جهت تأمین و حفظ سلامت گروه های هدف در مراکز تابعه سازمان بهزیستی کشور در ۱۸ فروردین سال قبل آغاز شد.
وی ادامه داد: کار گروه ستادی سازمان، متشکل از مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بعنوان رئیس کار گروه و معاون دفتر بعنوان دبیر و نمایندگان معاونت های تخصصی و مرکز فناوری اطلاعات بعنوان اعضای ستاد جهت اقدامات در مورد تشکیل کارگروه های استانی و شهرستانی آغاز شد.
نظم ده با اشاره به اینکه کارگروه بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکل ها مصوباتی را به شکل کشوری تا ۲۴ فروروین ۹۹ انجام دادند، اظهار داشت: تشکیل کار گروه بازرسی و ارزیابی ستادی و استانی، تبیین جایگاه کارگروه و هدف از تشکیل آن برای استان ها، تهیه فرم خودارزیابی مراکز اقامتی درمورد اجرای پروتکل ها و دستورالعمل ها، امتیازدهی هریک از شاخصهای ارزیابی، تهیه شیوه نامه بهداشتی و تخصصی تکمیلی خودارزیابی، تهیه شیوه نامه نظارت و بازرسی مراکز اقامتی، تشکیل ویدئو کنفرانس برای آموزش اجرای برنامه های بازرسی و ارزیابی برای گروه های استانی، طراحی روشهای بازدید غیرحضوری به صورت بازدید مجازی آنلاین و بررسی فیلمهای ارسالی از دوربین های مراکز، بررسی روش های بازدید میدانی از مراکز دارای مشکل جهت رفع موانع و مشکلات با رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشتی و پروتکلهای نظارت، پیگیری راه اندازی سامانه ارزیابی و بازرسی مراکز اقامتی سازمان توسط دفتر فناوری اطلاعات، تکمیل چک فهرست ها از راه سامانه خودارزیابی همچون مصوباتی بود که تا ۲۴ فروردین ۹۹ توسط کارگروه بازرسی و ارزیابی انجام شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بازدیدهایی که مقرر و طراحی شد تا صورت گیرد، فاز اول آن بازدید آنلاین مراکز بود. فاز دوم بررسی فیلمهای دوربین های مراکز بود و فاز سوم بازدیدهای میدانی مراکز در صورت نیاز و اضطرار با رعایت حداکثر پروتکلهای بهداشتی بود.




منبع:

1400/02/11
16:18:34
5.0 / 5
1231
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ