رییس مركز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

واكسن آسترازنكا در سنین بالای 30 سال منعی ندارد

واكسن آسترازنكا در سنین بالای 30 سال منعی ندارد

به گزارش پرسی بلاگ رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به موارد نادر لخته شدن خون در تزریق واکسن آسترازنکا اظهار داشت: بر مبنای آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از واکسن آکسفورد-آسترازنکا در افراد بالای ۳۰ سال منعی ندارد و برای افراد زیر ۳۰ سال هم واکسن جایگزین برای تزریق پیشنهاد می شود.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا ناجی - رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار نمود: به صورت کلی خطر لخته شدن خون در واکسن های وکتوری کرونا همانند واکسن آکسفورد-آسترازنکا، اسپوتنیک وی و یا جانسون -جانسون حدودا یکسان است.
وی ادامه داد: بر مبنای آمار به ترتیب خطر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا چهار در یک میلیون، اسپوتنیک سه نفر در یک میلیون جمعیت و جانسون - جانسون یک نفر در یک میلیون است.
ناجی عوارض واکسیناسیون را در مقایسه با مزایای آن بسیار نادر و ناچیز دانست و اظهار داشت: نباید از مزایای استفاده از واکسن ها چشم پوشی نماییم.
استاد دانشگاه در ادامه واکنش و تصمیمات کشورهای مختلف به عوارض واکسن های وکتورال را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: با عنایت به این که با افزایش سن، میزان عارضه نادر لخته شدن خون به دنبال استفاده از واکسن ها کاسته می شود، برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند این واکسن ها را برای افراد بالای ۳۰ سال استفاده کنند.
وی از آخرین پژوهشها درباره اثرگذاری و عوارض واکسن های وکتوری همانند آسترازنکا اطلاع داد و تصریح کرد: طبق این تحقیقات ریسک استفاده از واکسن در افراد بالای ۳۰ سال به مراتب کمتر است.
به قول دکتر ناجی، در کشور ما بر مبنای آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از واکسن آکسفورد-آسترازنکا در افراد بالای ۳۰ سال منعی ندارد و مسئولان و سیاست گذاران طبق آخرین تحقیقات تصمیم گرفته اند به افراد زیر ۳۰ سال واکسن جایگزین برای تزریق پیشنهاد کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از قرص های آسپرین برای جلوگیری از عوارض احتمالی واکسیناسیون را بی تأثیر دانست و اظهار داشت: آسپرین برای جلوگیری از عوارض احتمالی واکسن های وکتوری کرونا بی تأثیر است و به صورت کلی هیچ دستورالعمل علمی پیشگیرانه ای در این حوزه وجود ندارد.
ناجی افزود: پوشش واکسیناسیون توسط واکسن های وکتوری همچون آسترازنکا در کشورهای اروپایی همچون انگلستان و آلمان در بالاترین سطح تا به امروز انجام شده است.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه هرگونه شایعه پراکنی و ایجاد ترس و دلهره با هدف بزرگنمایی عوارض واکسیناسیون را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی در اندام ها، کشیدن سیگار، استفاده از قرص های هورمونی ضدبارداری و یا مبتلا شدن به کرونا هزاران برابر خطرات بیشتری در مقایسه با واکسیناسیون و عوارض نادر و احتمالی آن دارد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این استاد دانشگاه در خاتمه اظهار داشت: باید به افراد جامعه برای واکسیناسیون اطمینان خاطر داد چون که در کنترل کووید ۱۹ و کاهش مرگ و میر منطق و اعتماد به علم سرلوحه تصمیمات است.




منبع:

1400/02/01
21:40:39
5.0 / 5
1068
تگهای خبر: آموزش , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ