معاون سازمان نظام پزشكی تشریح كرد

جزئیات واكسیناسیون كادر درمان مقابل كرونا

جزئیات واكسیناسیون كادر درمان مقابل كرونا

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی جزئیات واکسیناسیون کادر درمان مقابل بیماری کرونا را تشریح نمود.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر علی تاجرنیا درباره جزئیات واکسیناسیون کادر درمان مقابل کرونا، اظهار داشت: تصمیم بر این شد که سازمان نظام پزشکی واکسیناسیون کادر درمان در بخش خصوصی را انجام دهد. هرچند این سازمان حامی تولید داخل است، اما اهمیت واکسینه شدن سریع مردم، سازمان نظام پزشکی را وا داشت تا بحث واردات را هم پیگیری کند.
وی با اعلان اینکه بوسیله واکسیناسیون نگرانی هایی مانند موج چهارم کاسته می شود، اظهار داشت: وزارت بهداشت دستورالعمل واکسیناسیون مقابل کرونا را در چهار فاز ارایه داده است که فاز اول آن مربوط به کادر درمان و بیماران خاص است و شاکله اصلی فاز یک، کادر درمان هستند. بر این اساس در فاز اول نخستین گروه کادر درمان فعال در بخش آی سی یو بودند و حتی خدمه بخش آی سی یو در بیمارستان های دارای بیماران کرونائی در اولویت تزریق واکسن هستند و اینطور نیست که کادر درمان الزاما به مفهوم پزشک بودن افراد باشد.
معاون توسعه سازمان نظام پزشکی افزود: توافقی با وزارت بهداشت صورت گرفته این است که کادر درمان بخش خصوصی که در معرض بیماری قرار دارند، واکسینه شوند. از آنجایی که اطلاعات بخش خصوصی در اختیار سازمان نظام پزشکی است، نظام پزشکی متولی این کار شد و این کار طبق پروتکل وزارت بهداشت انجام می شود.
وی با اعلان اینکه در نوبت اول افراد بالای ۵۰ سال واکسینه می شوند، اظهار داشت: ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک وی برای نظام پزشکی اختصاص یافته است که ۳۰۵۰۰ واکسن در اختیار شهرستان ها قرار گرفت و ۱۴۵۰۰ دوز در تهران توزیع شده است. باید توجه کرد که در این جمعیت تعداد افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از این تعداد واکسن است و تخمین ما این بود که به سبب اینکه برخی افراد در بیمارستان واکسن دریافت کرده بودند این میزان کافی باشد.
تاجرنیا اظهار داشت: طی روزهای گذشته جز یکی دو استان همچون خوزستان شاهد می باشیم کار واکسیناسیون برای افراد بالای ۵۰ سال به انتها رسیده و در تهران نیز ۱۶ بیمارستان خصوصی برای این اقدام فعال داشتیم. امروز که روز ششم واکسیناسیون است تصور این است که واکسیناسیون ۱۴۵۰۰ نفر تمام شود و در نوبت اول اعضای سازمان نظام پزشکی که بالای ۵۰ سال دارند، واکسن خودرا دریافت خواهند کرد.
معاون توسعه سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: باتوجه به توافق انجام شده، در مرحله بعدی همکاری، ۱۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به نظام پزشکی اختصاص پیدا می کند. طبیعتا این واکسن باتوجه به ارزیابی های انجام شده، برای اعضای زیر ۵۰ سال ما خواهد بود. پیش بینی می نماییم که شروع واکسیناسیون این افراد با واکسن آسترازنکا از روز پنجشنبه شروع می شود و هماهنگی های این کار صورت گرفته است. تزریق واکسن نیز با اولویت انجام می شود. تا کنون ۱۱۵۰۰ واکسن تزریق شده و فقط ۳۰۰۰ واکسن در تهران باقی مانده که پیش بینی می نماییم که تا امروز بخش عمده ای از آنها تزریق خواهد شد.
وی با اعلان اینکه واکسیناسیون چند ۱۰ میلیون نفری بدون بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی امکان پذیر نیست، درباره عوارض احتمالی واکسن های کرونا، اظهار داشت: تا حالا از واکسن ها عوارضی که منجر به بستری شدن و قابل ذکر باشد، گزارش نشده است. یکی از دلایلی که محل واکسیناسیون را در بیمارستان ها قرار دادیم، این بود که اگر مشکلی بوجود آمد، مکانات مناسب وجود داشته باشد. خوشبختانه تا حالا گزارشی از طرف زیرمجموعه های نظام پزشکی بعنوان عارضه به ما گزارش نشده است.
وی همین طور اظهار داشت: طبیعتا واکسن زدن اختیاری بوده و واکسیناسیون الزامی نیست. ما اعلام کردیم که این واکسن ها مختص کادر درمان است، اما برخی می گفتند برای مادر یا فرزندم تزریق کنید، اما واکسن بعنوان کادر درمان مال شخصی ما نیست، بلکه دولت برای صیانت از سلامت مردم مبادرت به این کار کرده است و سیاستش این است که ابتدا کادر درمان واکسینه شوند. به هر حال الزامی در آن نیست، برخی هم برای واکسیناسیون مراجعه نکردند، اما درصد کمی از واکسیناسیون امتناع کرده اند.
تاجرنیا درباره واردات واکسن از طرف بخش خصوصی نیز اظهار داشت: باتوجه به حواشی که پیرامون واکسن کرونا وجود دارد و باتوجه به سهمیه بندی کوواکس خود تولیدکنندگان واکسن در دنیا خیلی با بخش خصوصی تعامل نمی کردند و بیشتر اهتمام می کردند که با دولت ها کار را پیش برند و بنا بر این بخش خصوصی در واردات واکسن موفق نبود. وزارت بهداشت هم دستورالعمل های خاص خودرا برمبنای حساسیت های موجود داشت، اما با توجه به این که حالا به این نتیجه رسیدند که اصل واکسیناسیون با اهمیت تر از برند و... است، وزارت بهداشت این را آزاد کرد و الان مجموعه های مختلفی دارند کار را دنبال می کنند.
وی افزود: نظام پزشکی هم از روز اول دو مسیر مشخص را درباره دو واکسن معتبر پیش برد، اما ما به لحاظ اجرائی مشکلاتی را از بیرون مانند تحریم ها و انتقال پول داریم که روند را کند می کند. مقداری هم دیر اقدام کردن خودمان موثر بوده است. ما بعنوان سازمان نظام پزشکی و با مشارکت برخی شرکتها در دو لاین اصلی این بحث را پیش می بریم و خوش بین هستیم که طی چند روز آینده بتوانیم به موفقیتی دراین زمینه برسیم. دولت هم اعلام نموده که از هرگونه واردات دراین زمینه حمایت می کند.
تاجرنیا درباره میزان واردات واکسن کرونا از طرف بخش خصوصی، اظهار داشت: شرکت های مختلفی با سفارش های چند میلیونی زیاد بودند که به سازمان غذا و دارو سفارشات شان را اعلام می کنند. تا حالا بیش از ۱۰ شرکت به سازمان نظام پزشکی مراجعه داشتند و هر یک بین یک تا ۵ میلیون سفارش داشتند و می خواستند از طرف سازمان مورد حمایت قرار گیرند.
تاجرنیا درباره سامانه ثبت افرادی که واکسن دریافت می کنند در امتداد شفاف بودن واکسیناسیون، اظهار نمود: موضوع اجرای واکسیناسیون مساله ای نیست که کاملا در اختیار ما باشد. طبق پروتکل برای بخش خصوصی ما بیشتر یک فضای فیزیکی مناسب و عوامل اجرائی برای تزریق واکسن فراهم کردیم، بحث نظارت بر هویت افراد و ثبت در سامانه توسط کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود. ما سعی کردیم که خودمان هم سامانه ای داشته باشیم که چه افرادی از محل ۴۵ هزار واکسن نظام پزشکی واکسن دریافت نمودند. باید توجه کرد که ۴۵ هزار واکسن کرونا در اختیار سازمان نبوده، بلکه در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه بهداشت است و منتقل می شوند که اسامی آن در سامانه سیب وجود دارد. در اولویت اولی که برای افراد بالای ۵۰ سال داشتیم، تفاوتی بین اعضای سازمان نظام پزشکی نبود. هرچند که برای خود گروه های پزشکی هم یک اولویت بندی داریم که ابتدا پزشکان عفونی، داخلی، عمومی، کودکان و... و. هستند.
تاجرنیا درباره محدودیت ها درباره تزریق واکسن آسترازنکا و عوارض لخته شدن خون با تزریق این واکسن، اظهار داشت: آنچه که امروز اولویت اصلی ما است، این است که هر نوع واکسنی که داریم را بزنیم برای اینکه اصل واکسن زدن مهم می باشد. یک مساله مهم دیگر این است که شرایط موجودمان چگونه است. ما نه فقط در ایران بلکه در خیلی از کشورها اصلا در جایگاه انتخاب نیستیم. ما به صورتی هماهنگ و همراه با دستورالعمل های وزارت بهداشت هستیم. پارت اول اختصاصی به بخش خصوصی فقط برای افراد بالای ۵۰ سال از کادر درمان است. طبیعتا ما باید طبق آن اقدام می کردیم. پارت دوم واکسنی که وارد شده، آسترازنکا است. اگر ما ۲۰۰ هزار دوز اسپوتنیک داشتیم، ترجیح می دادیم که آنرا دنبال نماییم، اما باید برمبنای مقدورات اقدام نماییم. آسترازنکا هم واکسن بسیار معتبری است.
وی اظهار داشت: پیش بینی می نماییم که تزریق واکسن آسترازنکا در مرحله دوم برای افراد زیر ۴۵ سال سازمان، در عرض کمتر از ۱۰ روز به همه اعضای سازمان ارائه می شود. البته اگر تخصیص ها بموقع صورت گیرد. حدودا نزدیک به یک سوم اعضای سازمان افراد بالای ۵۰ سال هستند. ۲.۱ دهم افراد هم کادر درمان زیر ۵۰ درصد هستند. بالای ۵۰ ساله های ما ۹۸ هزار نفر بودند که از آنجایی که عمده آنها در استخدام دولت هستند، میزان کمتری در سازمان به آنها تخصیص دادیم.
تاجرنیا همچین درباره واکسیناسیون خانواده های کادر درمان، اظهار داشت: در دستورالعمل وزارت بهداشت چیزی در خصوص اینکه خانواده پزشکان اولویت دارند، تعریف نشده و ما هم بعنوان سازمان نظام پزشکی، قائل نبودیم که خانواده اعضای سازمان را متفاوت ببینیم. البته معتقدیم به همان دلیل که یک پزشکی برای مجموعه دولت اهمیت دارد که سلامتی اش منجر به سلامتی بیشتر مردم از جهت مسئولیتی که دارد، می شود، اگر سازمان بتواند وارد شود و واردات واکسن را داشته باشد، اگر در امتداد سیاست های دولت باشد، ما این مساله را پیگیری می نماییم. ما این آمادگی را داریم که برای واکسیناسیون آحاد مردم هم به دولت کمک نماییم. اگر قرار باشد ۴۰ میلیون نفر از مردم واکسینه شوند، این اقدام بدون همکاری بخش خصوصی امکان پذیر نیست.
تاجرنیا همین طور درباره نوع واکسنهایی که به پزشکان و بیماران خاص اختصاص یافته، اظهار داشت: بیماران خاص عمدتاً سینوفارم دریافت نمودند و این مباحث را وزارت بهداشت تعیین می کند. هم اکنون واکسن رایگان است، اما با این وجود شایعاتی درباره فروش واکسن مطرح می شود. ما فکر می نماییم اصل واکسیناسیون باید زودتر صورت گیرد. هنوز درباره دریافت هزینه برای واکسن سیاستی مطرح نشده است.



1400/01/24
14:22:56
5.0 / 5
1027
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ