مدیرعامل موسسه خانه كتاب و ادبیات ایران مطرح كرد؛

كسی منكر تاب آوری صنعت نشر ما مقابل كرونا نیست

كسی منكر تاب آوری صنعت نشر ما مقابل كرونا نیست

به گزارش پرسی بلاگ ایوب دهقانکار با اشاره به استقبال مردم از زمستانه کتاب اظهار داشت: هیچ کس منکر تاثیرات کرونا بر صنعت نشر کشور ما نیست و در عین حال کسی هم منکر تاب آوری صنعت نشر ما مقابل کرونا نیست.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست خبری اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» یک شنبه (۱۷ اسفند ۱۳۹۹) با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر جایزه و اصحاب رسانه اجرا شد.
در ابتدای این آیین، ایوب دهقانکار با اعلان اینکه تصور نمی کردیم بتوانیم آیین پایانی اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» را امسال برگزار نماییم، اظهار داشت: اما با همت والای دبیر جشنواره و سایر همکاران آیین اختتامیه شنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام می شود.
وی با اشاره به روند برگزاری اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» اظهار داشت: ما در خانه کتاب و ادبیات ایران، تفاهم نامه های زیادی در موضوعات مختلف با پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها، موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد کرده ایم که از بدو تاسیس این موسسه، منجر به خروجی های عملیاتی و ملموس شده است چونکه هنر اصلی این است که از دل این تفاهم نامه ها فعالیت ها و اقدامات عملیاتی اخراج شود.
وی اضافه کرد: تفاهم نامه ای که در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امسال با پژوهشکده تاریخ معاصر داشتیم منجر به برگزاری اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» شد و بلافاصله پس از آن هسته های علمی و بخشنامه برای داوری آثار ارسالی به این جایزه تشکیل و وارد فاز عملیاتی شد. ابتدا زمان آیین پایانی جایزه را ۱۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ انتخاب نموده بودیم اما با یاری و همراهی همه دوستان این جایزه تا پیش از اختتام سال ۱۳۹۹ انجام می شود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهداف برگزاری اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» اظهار داشت: در خانه کتاب و ادبیات ایران جوایز مختلفی همچون جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه ادبی جلال آل احمد، جایزه نقد کتاب و … برگزار می گردد که در نوع خود از اعتبار علمی برخوردار می باشند اما در عین حال جایزه ای که به صورت ویژه به موضوع تاریخ انقلاب اسلامی بپردازد نداشتیم. پژوهش های خوب پژوهش هایی هستند که بتوانند بیشتر از اینکه به پرسش های زیادی پاسخ دهد سوال های زیادی را مطرح کند. در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امکان پرداختن به تمام شاخه ها و زیرشاخه ها وجود ندارد بااینکه آثار برتر و ممتاز برگزیده و معرفی می گردند.
او عنوان کرد: در هفته گذشته آیین پایانی جایزه «نقد زرین» را برگزار کردیم که اختصاصاً به نقد ادبی می پردازد؛ تخصصی کار کردن فرصتی فراهم می آورد که به آثار با جزئیات بیشتری نگاه و پرداخت گردد و همه جوایز در کنار هم در دو حوزه مخاطبان و مردم و حمایت، ترویج و تقویت آثار وجه مشترک دارند و این جایزه نیز با هدف تحقق این اهداف بنیان گذاری شده است.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، زمان اختتامیه اولین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» را شنبه ۲۳ اسفند ماه اعلام نمود و اظهار داشت: این آیین بمنظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور جمع محدودی از برگزیدگان، داوران و اصحاب رسانه انجام می شود. علاقه مندان می توانند آیین پایانی این برنامه را به صورت زنده از فضای مجازی دنبال کنند.
وی درباب شیوه پشتیبانی از برگزیدگان این جایزه توضیح داد و اظهار داشت: پشتیبانی از برگزیدگان این جایزه مادی و معنوی است و تلاش خواهیم کرد مزیت سازی که برای سایر جشنواره های کتاب در نظر گرفته شده است شامل این جایزه نیز بشود.
دهقانکار در ادامه درباره کارهای خانه کتاب و ادبیات ایران توضیح داد وگفت: سال ۱۳۹۹ را با شیوع ویروس کرونا و ادغام موسسات زیرمجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کردیم. در این سال، یکی از کارهای ما برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که به ایرادها و اشکال های آن آگاه هستیم. این نمایشگاه حاصل ایام کرونا و ادغام بود چونکه اگر کرونا نبود امکان برگزاری این شیوه از نمایشگاه نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا وجود نداشت اما کرونا برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب را سرعت بخشید. در عین حال اگر ادغام نبود برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران کار سختی بود چونکه این نمایشگاه حاصل هم افزایی موسسه خانه کتاب سابق و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران سابق بود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: یکی از نگرانی ها در ابتدای ادغام این موسسه ها، کم رنگ شدن فعالیت ها بود اما یکی از خروجی های این ادغام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که از اول تا دهم بهمن ماه انجام شد و به فاصله کمتر از یک ماه در ۹ اسفند ماه طرح زمستانه کتاب ۹۹ را بعنوان چهارمین طرح حمایتی از کتابفروشی ها در سال ۱۳۹۹ برگزار کردیم.
او عنوان کرد: عده ای تصور می کردند فاصله کم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و طرح زمستانه کتاب ۹۹ خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد و با استقبال مردم مواجهه نشود اما در عمل آنچه شاهد بودیم غافلگیری از جانب مردم و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بود. در طول تاریخ برگزاری این طرح ها، رکورد خرید ۲۰ میلیارد تومانی کتاب ظرف مدت هشت روز شکسته شد. با توجه به این که در آستانه سال جدید قرار داریم و اولویت های خرید مردم تغییر می کند و باتوجه به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مردم در طرح زمستانه کتاب ۹۹ توانستند ۲۱ میلیارد تومان کتاب بخرند که این اتفاق جای افتخار دارد.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد: پژوهشکده ها و مراکزی که سرانه مطالعه را می سنجند باید این حقایق را در نظر بگیرند چونکه هنر مردم است که در این شرایط کتاب می خرند. غذای جسم انسان سیری پذیر است اما غذای روح سیری پذیر نیست و هر چه طرح های حمایتی برگزار کردیم استقبال مردم فروکش نکرد. زمانی که می گوییم مردم ایران متمدن و فرهنگی هستند باید مصداق هایی نیز برای آن ذکر نماییم که یکی از این مصداق ها استقبال مردم از این طرح ها است. این استقبال پویایی صنعت نشر کشور ما را نیز نشان میدهد. هیچکس منکر تاثیرات کرونا بر صنعت نشر کشور ما نیست و در عین حال کسی هم منکر تاب آوری صنعت نشر ما مقابل کرونا نیست.
استقبال استانها از طرح زمستانه کتاب ۹۹
دهقانکار به جزئیات حضور کتابفروشی ها و خرید کتاب در طرح زمستانه کتاب ۹۹ اشاره نمود و اظهار داشت: در این دوره ۹۳۷ کتابفروشی از سراسر کشور شرکت کردند. همین طور استقبال خوب استانها در این دوره ممتاز بود. از بین مجموع کل کتابفروشی ها ۱۶ درصد متعلق به استان تهران بود و ۸۴ درصد در سایر استانها. در این طرح ۲۱۴ میلیارد و ۳میلیون و ۱۹۹ هزار و ۶۷۴ ریال کتاب بفروش رسید که سهم استان تهران ۱۶ درصدی و ۸۴ درصد مربوط به سایر استانها است. همین طور در این طرح ۴۴۰ هزار و ۲۷۶ نسخه کتاب از طرف مردم خریداری شده است.
وی اظهار داشت: در خانه کتاب و ادبیات ایران کارهای تاسیسی هم داشتیم که همچون آنها می توان به نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایزه نقد زرین، جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و… با مشارکت دستگاهها و موسسات بیرونی اشاره نمود. توانستیم خانه کتاب و ادبیات ایران را به نقطه فعلی برسانیم و در این راه نقاط ضعف و قصوراتی داشتیم که از کارشناسان تقاضا می نماییم این نقاط ضعف را در کلیت کار به ما اعلام کنند تا در ادامه با قدرت بیشتری گام برداریم.
ارسال ۲۵۰۰ اثر به جشنواره
در ادامه این آیین، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر جایزه با اعلان اینکه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی پس از انقلاب آغاز شد و سابقه ۴۲ ساله دارد اظهار داشت: نگاه تخصصی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی فقط مربوط به ۴۲ سال نیست بلکه پیامدها را نیز باید مورد واکاوی قرار داد و جهت بررسی آثار و منابع، عرصه ۱۲۰ ساله را مد نظر قرار دادیم.
حقانی اضافه کرد: تاریخ نگاری اسلامی باید درباب انقلاب اسلامی و زمینه های آن صحبت کند که کار دشواری پیش رو داشت و این مساله در جشنواره ها هم مورد توجه قرار نگرفت. هر چند برخی آثار این حوزه در برخی از جشنواره ها حائز رتبه و مقام شدند اما نگاه تخصصی ایجاب می کرد به صورت ویژه به این حوزه بپردازیم.
وی بیان کرد: پژوهشکده تاریخ معاصر با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران توانست در حوزه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی گامی بردارد تا بتواند از کسانی که در این عرصه در ۴۰ سال اخیر فعالیت داشتند، تقدیر کند. این جایزه دو بخش ۳۸ سال (از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷) و دو سال (از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸) برگزار می گردد که مورد توجه ویژه داوران قرار گرفته است. در ۳۸ سال اول تعداد آثار بسیار زیاد بود و دسترسی به برخی از کتاب های سالهای اول دشوار بود اما این سال ها را با رویکرد تشویقی و رقابتی و بخش دو سال را با رویکرد رقابتی بررسی کردیم.
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به تعداد آثار ارسالی به جایزه اظهار داشت: پایاش جدی در مرحله اول آثار ارسالی صورت گرفت و از بین ۲۵۰۰ هزار اثر ارسالی که مستقیماً با موضوع جشنواره مرتبط بودند، ۶۰۰ اثر در مرحله اول بررسی گردید و از بین آنها نفرات برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند. در بخش ۳۷ ساله، رتبه بندی به صورت اول و دوم است و در بخش دو سال، آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی می گردند. این جایزه در هفت گروه، کلیات، خاطرات، مستندنامه نویسی، پژوهش های تحقیقی، تاریخ شفاهی، رمان تاریخی و کودک و نوجوان به بررسی آثار پرداخته است. در برخی از این بخش ها با لطمه هایی رو به رو شدیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اهتمام می نماییم تحلیل های خودمان را از بررسی های صورت گرفته درباب این گروه ها اعلام نماییم. در بخش های کودک و نوجوان و رمان تاریخی لازم است کوشش های بیشتری صورت بگیرد.
حقانی یکی از اهداف این جایزه را توجه به حوزه های کمتر پرداخته شده عنوان نمود و اظهار داشت: این جایزه همین طور به دنبال مقابله با تحریف تاریخ انقلاب اسلامی است چونکه در دوران مشروطه عده ای آغاز به نوشتن تاریخ با رویکردهای مختلفی کردند که نتیجه آن وجود روایت های ناتمام یا قسمتی از روایت ها است. بدین سبب برای جلوگیری از این اتفاق، به دنبال ارائه روایت های درست و اصیل از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی هستیم تا با جریان تحریف مقابله نماییم. این امر به حافظه تاریخی کشور ما کمک خواهدنمود. تاریخ هویت هر ملت است و اگر روایت های ناقص و مخدوش از سند هویتی ارائه شود در آینده هر کشوری تاثیر سوء می گذارد.
وی با اعلان اینکه حدود ۴۵ نفر از دوستان فعال این حوزه در داوری آثار این جایزه به ما کمک کردند، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد اوایل سال ۱۴۰۰ فراخوان دومین دوره این جایزه را منتشر کنیم؛ هر چند درباره دو سالانه بودن این جایزه صحبت هایی شده اما بسته به حجم تولیدات درباره این مساله تصمیم گیری خواهد شد.


منبع:

1399/12/18
10:43:25
0.0 / 5
1029
تگهای خبر: آثار , تولید , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ