استاد گروه خاك شناسی دانشگاه چمران اهواز:

ضرر سنگینی كه فرسایش خاك تحمیل می كند

ضرر سنگینی كه فرسایش خاك تحمیل می كند

خوزستان استاد گروه خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلان اینکه خسارات ناشی از فرسایش خاک بسیار جدی و قابل توجه است، اظهار داشت: در این خصوص یک برآورد در کشور صورت گرفته که مشخص کرده تا حدود 2 تا 4 میلیارد تن خاک بر اثر فرسایش از دست خواهیم داد که 54 میلیارد دلار زیان حاصل از این فرسایش صورت گرفته و بیش از درآمد نفتی کشور ما است.


احمد لندی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: پدیده فرسایش خاک موجب تخریب سنگ ها و تشکیل خاک می شود. این پدیده ممکنست بر اثر عوامل طبیعی نیز رخ دهد اما نگرانی بیشتر درباب فرسایشی است که به سبب دخالت ها و ندانم کاری های بشر رخ می دهد؛ همچون قطع درختان، چرای بی رویه دام ها، تبدیل زمین های شیب دار به اراضی کشاورزی، راه اندازی جاده بدون توجه به نکات مهندسی و ایجاد تاسیسات یا عدم ایجاد موانعی که بتواند از فرسایش هنگام ایجاد تاسیسات جلوگیری کند.
وی با اشاره به انواع فرسایش خاک، اشاره کرد: ما دو نوع فرسایش داریم که شامل فرسایش آبی و فرسایش بادی است؛ فرسایش آبی به سبب جریانات آب رخ می دهد و فرسایش بادی نیز موجب جابه جا شدن ذرات خاک از مکانی به مکان دیگر می شود که ما هر دو این پدیده را در استان خوزستان تجربه کرده ایم.
عوارض فرسایش بادی خاک در خوزستان
استاد گروه خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلان اینکه آثار فرسایش بادی را در سالهای اخیر به وضوح در استان خوزستان مشاهده کردیم، اظهار داشت: فرسایش بادی را در استان به وضوح مشاهده کردیم که موجب مختل شدن فعالیت ها. ایجاد بیماریهای تنفسی، آلایندگی، ضربه زدن به تاسیسات، عدم فتوسنتز خوب گیاهان، کاهش کاشت محصولات و از بین رفتن برخی موجودات مانند زنبورها از عوارض فرسایش بادی بود.
خسارات ناشی از فرسایش خاک بسیار جدی است
لندی با اعلان اینکه خسارات ناشی از فرسایش خاک بسیار جدی و قابل توجه است، اشاره کرد: حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین در استان خوزستان وجود دارد که در معرض فرسایش بادی قرار دارند که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار هکتار تپه های ماسه ای و شنی و مابقی کانون های گرد و غبار هستند.
اثرات منفی فرسایش آبی خاک
وی با اشاره به عوارض فرسایش خاک توسط آب، افزود: فرسایش آبی نیز به هنگام بارش باران به آسانی در رودخانه کارون دیده می شود، بدین سان که آب رودخانه کاملا گل آلود و موجب ایجاد رسوب و جزیره هایی در بستر رودخانه می شود.
عضو هیات علمی گروه خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: فرسایش خاک طبیعتا مضرات زیادی برای طبیعت و محیط زیست دارد. در فرسایش آبی با کاهش حاصلخیزی زمین، از بین رفتن خاک سطحی، تخریب برخی جاده ها‏ و... روبرو خواهیم بود و در طولانی مدت ممکنست موجب جابه جایی محل سکونت در منطقه ای شود.
زیان ۵۴ میلیارد دلاری بر اثر فرسایش خاک
وی افزود: در این خصوص یک برآورد در کشور صورت گرفته که مشخص کرده تا حدود ۲ تا ۴ میلیارد تن خاک بر اثر فرسایش از دست خواهیم داد که ۵۴ میلیارد دلار زیان حاصل از این فرسایش صورت گرفته و بیش از درآمد نفتی کشور ما است.
عدم توجه مسئولان موجب تشدید فرسایش خاک شده است
استاد گروه خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلان اینکه رسوبات پشت سدها نیز موجب ایجاد مشکلاتی برای نگهداری آب در پشت سد می شود، اظهار داشت: با توجه به این که فرسایش خاک به مرور زمان اتفاق می افتد و اگر به جاده ها و روستاها لطمه وارد نکند، به وضوح قابل دیدن نیست؛ بدین سبب کارگزاران توجه زیادی به این پدیده نمی کنند و در نتیجه این مساله موجب تشدید فرسایش خاک در سالهای اخیر شده است.
اگر فرسایش خاک جدی گرفته نشود، به منابع خاک ضربه وارد می شود
وی با اشاره به راه کارهایی برای جلوگیری از از وقوع این پدیده، اشاره کرد: باید علل این پدیده شناسایی شود؛ بعنوان مثال از قطع درختان، چرای بی رویه دام در مراتع، کشت در زمین های شیب دار و... جلوگیری شود.
لندی در آخر با اعلان اینکه اگر این مساله جدی گرفته نشود، ضربه ای به منابع خاک وارد می شود، اظهار داشت: با توجه به این که استان خوزستان منطقه خشک و نیمه خشک است، بدین سبب باید به پوشش گیاهی اجازه بازسازی داد و اگر فرصت کافی داده نشود، خاک بر اثر جریانات باد و آب گرفتار فرسایش می شود.



1399/12/06
14:21:29
0.0 / 5
1060
تگهای خبر: آثار , بیماری , محصولات , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ