چرا زنان تحصیلكرده مهاجرت می كنند؟

چرا زنان تحصیلكرده مهاجرت می كنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: همچون علل مهاجرت زنان تحصیل کرده عدم وجود امنیت شغلی، عدم وجود بازار کار و فقر است. همینطور این مهاجران در سالهای اولین مهاجرت با مشکلاتی نظیر افسردگی مواجه می شوند، ازاین رو لازم است دولت ها سیاست های ویژه ای را برای پیشگیری از فرار مغزها بیاندیشند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، گلناز سعید در همایش زنان تحصیل کرده، فرصت ها و چالش ها که به همت انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار شد، اظهار نمود: قبل از انقلاب مشروطه با پدیده ای به نام مهاجرت مواجه بودیم که بخشی از این مهاجرین را زنان تشکیل می دادند. اغلب برای کار در کارخانه ذغال سنگ به سمت قفقاز و شوروی سابق مهاجرت می کردند حتی بخشی از زنان در کارخانه ها مشغول به کار شدند.
وی با اعلان اینکه مهاجرت پدیده ای است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و گاها برای رفع مشکلات اقتصادی افراد رایج است، اضافه کرد: در ایران به سبب کم بودن آمار زنان تحصیل کرده قبل از انقلاب مشروطه مهاجرت زنان هم به نسبت مردان کمتر بوده است که بعد از انقلاب مشروطه آمار افزایش پیدا کرد. همانطور که الان بیشتر از ۶۳ درصد از زنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
به قول وی طی سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۱۴ میلادی بزرگترین مهاجرت ها شکل گرفت بطوریکه در این دوره حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان مهاجر بودند. اغلب افراد به سبب دوری آمریکا از جنگ جهانی دوم به این کشور مهاجرت کردن بدین جهت بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا با ایجاد مرزی، مهاجرت را محدود و اغلب افراد به سمت اروپا مهاجرت کردند.
سعید افزود: پس از جنگ جهانی دوم ترک ها به سمت آلمان مهاجرت کردند بنابراین بیشترین مهاجرین آلمان را ترک ها می سازند و این گونه فرهنگ خویش را هم به این سرزمین ها می بردند.
وی ادامه داد: باید زمینه کارآفرینی و فعالیت زنان را تسهیل کرد تا از مهاجرت نخبگان جلوگیری شود، چونکه نبود شغل و جنگ یا آزار و اذیت های سیاسی و مذهبی و پناهندگان زیست محیطی همچون عوامل ترغیب کننده مهاجرت هستند.
در بخش دیگر این برنامه، دکتر فیروزه عزیزی با اعلان اینکه استخدام زنان در بخش دولتی کشورهای منا _خاورمیانه و شمال آفریقا_ کاهش پیدا کرده است، اظهار نمود: اشتغال زنان بدون دستمزد و یا اشتغال در بخش خصوصی به سبب نوع فرهنگ این کشورها امکان پذیر نیست.
وی افزود: اشتغال زنان در کشورهای منا متناسب با انتظار نیست، بطوریکه با وجود سرمایه گذاری بسیار این کشورها در حوزه آموزش زنان بخصوص آموزش عالی و ارتقای سطح تحصیلات آنها اما مشارکت اقتصادی و اشتغالشان افزایشی نداشته است.
عزیزی همینطور در انتها اظهار داشت: پایین ترین نرخ اشتغال زنان در جهان به کشورهای منا معطوف می شود. همینطور هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بالاترین درصد اثر بر کاهش فعالیت اقتصادی زنان در این منطقه را دارند.



1399/11/14
22:27:21
0.0 / 5
1085
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بازار , همایش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ