صالحی در مراسم افتتاحیه مطرح كرد؛

نمایشگاه مجازی كتاب موجب كمترشدن تخلفات اقتصادی می شود

نمایشگاه مجازی كتاب موجب كمترشدن تخلفات اقتصادی می شود

به گزارش پرسی بلاگ وزیر ارشاد در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار داشت: برگزاری مجازی نمایشگاه موجب کم تر شدن تخلفات فرهنگی و اقتصادی رایجی می شود که برگزاری فیزیکی شاهدشان بودیم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بامداد امروز سه شنبه ۳۰ دی از ساعت ۸: ۳۰ با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در موسسه خانه کتاب و ادبیات شروع شد.
در ابتدای این برنامه ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به بیان توضیحاتی درباره برگزاری این رویداد پرداخت.
سپس هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار داشت: معمولا نمایشگاه کتاب به خاطر پشتیبانی از ناشران و کتابفروشان برگزار می شده و امسال به سبب کرونا، روی چگونگی این حمایت، بسیار کار شد. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد خیلی کوشش کرد این حمایت را تنظیم کند. باید این توضیح را بدهم که حداکثر زمانی که می شد گذاشت و نمایشگاه را اینگونه برگزار کرد، تا همین روزها بود. چون زمان در حال از دست رفتن بود و تسهیلاتی که به ناشران داده می شود از جنس وام است.
وی اضافه کرد: این کار برای نخستین بار است که در جهان انجام می شود و اتفاقات زیادی ممکنست در آن بیافتد؛ کم و کسری هایی باشد. به نظرم تا می توانیم باید همکاری نماییم تا بتوانیم بهترین استفاده را از آن ببریم. اگر نقد و اشکالی بود می شود آنرا بعد از اجرای کار بررسی کرد. هم اکنون باید تمرکز روی این باشد که صدای نمایشگاه شنیده شود و همه ایران متوجه شوند که نمایشگاه دارد برگزار می گردد.
سخنران بعدی این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود که اظهار داشت: نمایشگاه مجازی کتاب، یک فروشگاه هست اما بیش از آن، یک محل فرهنگی است. قبل تر به ما ایراد گرفته می شد که چرا دیتا و اطلاعات خانه کتاب و ادبیات را در اختیار عموم قرار نمی دهید. الان شرایطی به وجود آمده که این دیتاها در نمایشگاه مجازی کتاب در اختیار عموم قرار گرفته است.
نمایشگاه مجازی کتاب، در امتداد عدالت فرهنگی برگزار می گردد و تسهیل در خرید را به وجود می آورد. البته ما قبول داریم که یارانه ها باید فراتر از حد فعلی برود ولی الان هم یارانه ای که داده می شود، در حد توان و امکان بوده استوی اضافه کرد: نکته دیگر این است که نمایشگاه مجازی کتاب، در امتداد عدالت فرهنگی برگزار می گردد و تسهیل در خرید را به وجود می آورد. البته ما قبول داریم که یارانه ها باید فراتر از حد فعلی برود ولی الان هم یارانه ای که داده می شود، در حد توان و امکان بوده است.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت زیادی دارد و اگر زودتر کار روی آنرا آغاز نموده بودیم، شاید می توانستیم کشورهای بیشتری را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران داشته باشیم. در مجموع امیدوارم نهادهای مختلف در رابطه با نشر بتوانیم در کنار هم، تشویق و تقویتی برای کتابخوانی جامعه باشیم.
پس از سخنرانی جوادی، سرودی که برای نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران تولید شده، پخش گردید. این سرود، شعری از فریدون مشیری، با آهنگسازی کیوان ساکت و خوانندگی فاضل جمشیدی است.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۲ خاصیت دارد؛ خاصیت اول شرایط کرونائی است که در ایران و جهان، تاثیرات زیادی همچون در اقتصاد و فرهنگ داشته است. یکی از حوزه های تاثیرگرفته در فرهنگ، صنعت نشر است که مربوط به ایران و جهان است. در نظرسنجی ای که آذرماه امسال توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافت، حدود ۶۰ درصد از ناشران معتقدند که از حداقل ۴۰ درصد به بالا، صنعت نشر از کرونا خسارت دیده است. تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه های استانی هم در این بحث جا دارند.
وی اضافه کرد: در همین شرایط با وجود همه این مشکلات، چند نکته را هم می توان در نظر داشت. اول این که جامعه نشر ما تکاپو و فعالیت خودرا داشته است. در همان نظرسنجی آذرماه، ۶۸ درصد ناشران، کتاب های چاپ اول داشتند. این آمار نشان میدهد علاقه، شیفتگی و توجه جامعه نشر کشور به تولید، با وجود کرونا، متوقف نشده است. همین طور بر اساس نظرسنجی های دیگر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، میزان مطالعه کتاب در اوقات فراغت کرونا، افزایش داشته است. بدین سبب با وجود صدماتی که فضای کرونا داشته و هنوز هم دارد، به نحوی در سبد اوقات فراغت ما، سهم بیشتری را پیدا کرده و پیدا می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در کنار همه این مسائل، پاره ای از اتفاقات به کمک آمده و نشان داده اند که فضای نشر، مهم و قابل توجه است. نمونه اش هم طرح های حمایتی فصلی خانه کتاب و ادبیات، است که با استقبال روبرو شدند.
امروز دیگر فضای اطلاع رسانی فقط در قالب متن مکتوب نیست. پادکست، نقالی کتاب، فایل های صوتی و تصویری و قالب های دیگر همه از عناصری هستند که نشان می دهند ما در حال حرکت به سمت تبلیغ بیشتر و جدی کتاب در فضای مجازی هستیمصالحی اظهار داشت: خاصیت دومی که نمایشگاه کتاب با آن برگزار می شود، برگزاری در فضای مجازی است. فضای مجازی قبل تر به کمک فضای نشر آمده بود اما بنظر می رسد الان سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. نکته نخست در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی کتاب است. در نظرسنجی آذرماه، از جامعه آماری ناشران پرسش شد انتشار کتاب هایشان را چگونه به مخاطبانشان اطلاع می دهند. طبق پاسخ ها ۶۹ و سه دهم درصد از فضای مجازی و بعد راه های دیگر استفاده می نمایند. امروز دیگر فضای اطلاع رسانی فقط در قالب متن مکتوب نیست. پادکست، نقالی کتاب، فایل های صوتی و تصویری و قالب های دیگر همه از عناصری هستند که نشان می دهند ما در حال حرکت به سمت تبلیغ بیشتر و جدی کتاب در فضای مجازی هستیم. بحث بعدی، مساله فروش کتاب در فضای مجازی است. در همان نظرسنجی موردنظر، سفارش اینترنتی کتاب از ناشران حدود ۵۰ درصد و از کتابفروشان ۴۸ درصد بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: بحث بعدی در فضای مجازی، کتاب الکترونیک است. کتاب های الکترونیک، مزاحم کتاب های مکتوب و کاغذی نیستند بلکه مکمل اند.
وزیر ارشاد اظهار داشت: با بیان موارد که گفتیم، نمایشگاه کتاب مجازی تهران، یک فرصت چهارم است؛ یک تجربه جدید که به اعتبار همین جدیدبودنش باارزش است. این نمایشگاه یکی از تجربیات باارزش حوزه فضای مجازی و صنعت نشر خواهد بود. نمایشگاه فیزیکی کتاب هم بدون عیب و نقص نبود. ممکنست نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در مقام اجرا با نقص هایی هم همراه باشد اما از آن جایی که فضای مجازی، فضایی متنوع و با قابلیت های مختلف است، حتما یک فرصت است. مثلا می تواند با وجود دغدغه هایی که در دیپلماسی فرهنگی داریم، کتاب های داخل کشور را آسان تر به دست ایرانیان خارج از کشور و دیگر مردم جهان برساند. نمایشگاه کتاب مجازی می تواند ما را به عدالت فرهنگی نزدیک تر کند و مرزهای جغرافیایی را درنوردد. این مسائل می توانند چشم اندازی نمایشگاه مجازی کتاب باشند که ایران، شروع کننده آنست. این کار، یک فرصت برای انسان، تعقل، ارتباط و گفتگو است.
صالحی اظهار داشت: مساله دیگر، موضوع اقتصاد نمایشگاه مجازی کتاب است؛ هم کاهش هزینه ها و هم کاهش تخلفات. یک ناشر شهرستانی وقتی می خواست برای نمایشگاه فیزیکی به تهران بیاید، باید سختی ها و مسائل زیادی را پشت سر می گذاشت ولی حالا اینگونه نیست. همین طور ما در نمایشگاه مجازی، شاهد فضای سالم تری در زمینه فرهنگ و اقتصاد خواهیم بود؛ مثلا دیگر شاهد تخلفات مثل فروش کتاب ناشران دیگر در غرفه یک ناشر دیگر نیستیم. در فضای مجازی به سبب کنترل یا بازدارندگی ای که به خاطر مسائل فنی وجود دارد، نمی توان چنین تخلفاتی را انجام داد. در مجموع، برگزاری مجازی نمایشگاه موجب کم تر شدن تخلفات فرهنگی و اقتصادی رایجی می شود که برگزاری فیزیکی شاهدشان بودیم.
همه این حرف ها به این معنا نیست که نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار نشود. نکته این است که فرهنگ مکتوب با نمایشگاه مجازی کتاب، یک بال جدید پیدا کرده و نمایشگاه، نمی خواهد تنها و تنها قالب مجازی را برای خود انتخاب کندوی اضافه کرد: جهان امروز، جهان داده است. هرمقدار که اطلاعات بیشتر و قدرت پردازش بیشتری داشته باشیم، جریان فرهنگی هم از نظر اقتصادی و هم داده، بیشتر تقویت می شود. در فضای نمایشگاه مجازی کتاب، این فرصت پیش می آید که هم اطلاعات گردآوری شوند و هم این که بهره برداری های بهتری از آنها شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخر سخنانش اظهار داشت: البته همه این حرف ها به این معنا نیست که نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار نشود. نکته این است که فرهنگ مکتوب با نمایشگاه مجازی کتاب، یک بال جدید پیدا کرده و نمایشگاه، نمی خواهد تنها و تنها قالب مجازی را برای خود انتخاب نماید. اما این، یک قالب است که می تواند به کمک قالب های سنتی ما بیاید. من از اهالی رسانه می خواهم کاری کنند این نمایشگاه دیده شود. چون نمایشگاه فیزیکی کتاب در اردیبهشت ماه، تبدیل به یک سنت شده بود و همه ساعت هایشان را برای آن کوک کرده بودند اما امیدوارم اطلاع رسانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران با کمک رسانه ها بعنوان یک وظیفه ملی، صورت گیرد.
در اختتام این مراسم اعلام گردید فروش نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ساعت 9 بامداد فردا چهارشنبه اول بهمن شروع می شود.


منبع:

1399/10/30
11:32:41
0.0 / 5
1131
تگهای خبر: اطلاع رسانی , تولید , خرید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ