در كتاب جدید انتشارات دانشگاه مفید انجام شد؛

بررسی حقوق بین الملل بشردوستانه و تطبیق آن با رهیافت های اسلامی

بررسی حقوق بین الملل بشردوستانه و تطبیق آن با رهیافت های اسلامی

به گزارش پرسی بلاگ پشتیبانی از افراد در حقوق بین الملل بشر دوستانه: متدولوژی تطبیقی و رهیافت های اسلامی نوشته سیدمصطفی میرمحمدی توسط انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، انتشارات دانشگاه مفید قم کتاب «حمایت از افراد در حقوق بین الملل بشر دوستانه: متدولوژی تطبیقی و رهیافت های اسلامی» نوشته سیدمصطفی میرمحمدی را با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۲۵۶ صفحه و بهای ۴۲ هزار تومان منتشر نمود. مباحث طرح شده در کتاب در زمره اولین مطالعات تطبیقی حقوق بین الملل نوین با آموزه های اسلامی به شمار می روند.
کتاب شامل چهار فصل به ترتیب با این عناوین است: «مطالعه تطبیقی حقوق بین الملل بشردوستانه و آموزه های اسلامی: مبانی نظری، پیشینه و روش»، «افراد مورد حمایت در حقوق بین الملل بشر دوستانه: رهیافت های اسلامی»، «حمایت از غیرنظامیان، گروه های خاص و افراد خارج از صحنه نبرد» و «ضمانت اجرای حقوق بشر دوستانه».
تنوع نوشته ها در حوزه حقوق بین الملل بشردوستانه نویسنده را بر آن داشت تا نخست بر متدولوژی مطالعات تطبیقی میان اسلام و حقوق بشردوستانه تمرکز کند. بنابراین فصل نخست کتاب به این مورد اختصاص پیدا کرده است. بعد از آن در فصل دوم انواع افراد و گروه های مورد حمایت در هردو نظام حقوق بین الملل بشردوستانه و آموزه های اسلامی بررسی و معرفی شده است.
از آنجا که افراد تحت حمایت خاص در مخاصمات بسیارند، نویسنده در فصل سوم به تبیین وضعیت آن دسته از گروه های مورد حمایت خاص و افراد خارج از صحنه پرداخته که از نظر کمیته بین المللی صلیب سرخ در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارند و از چالش های پیش روی حقوق بشردوستانه معاصر در دهه گذشته و دهه حاضر به شمار می آیند، بخصوص دو مبحث پشتیبانی از مفقودان و متوفیان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند و ازاین رو حجم بیشتری از مطالب کتاب را به خود مختص کرده است.
فصل چهارم به ضمانت اجرای حقوق بشردوستانه در پشتیبانی از اشخاص پرداخته است که از منظر تطبیقی اهمیت بیشتری دارد تطبیق این مورد با ظرفیت های اسلامی مبحث تازه ای است که در پژوهش های مشابه کمتر به آن توجه شده است.
در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «حمایت از انسان و انسانیت مبحث دو شاخه مهم حقوق بین الملل معاصر یعنی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است. حقوق بین الملل بشردوستانه امروزه یکی از شاخه های مهم حقوق بین الملل نوین است که در آن پشتیبانی از انسان ها در وضعیت مخاصمات مسلحانه اساس تعهد اعضای جامعه بین المللی است. این حقوق در تکاپوی برقراری توازن میان اقتضائات نظامی و پشتیبانی از انسان ها در مقابل آلام و مصائب جنگ است. گرچه در زبان فارسی برای نام این شاخه از دانش حقوق، حقوق بشردوستانه را برگزیده اند، ولی عنوان «قانون انسانیت» مناسب تر و گویاتر به نظر می رسد، چونکه هدف این شاخه حقوقی آن است تا رفتار طرف های متخاصم در جنگ با اصول انسانیت سازگار باشد.
حقوقدانان تازی هم برای این شاخه عبارت القانون الدولی الانسانی، قانون بین المللی انسانی را برگزیده اند. از آنجائیکه در ادبیات حقوق فارسی عنوان حقوق بین الملل بشر دوستانه رایج است ما هم در این کتاب هم این واژه را به کار می بریم گرچه عبارت قانون بین المللی انسانیت یا قواعد بین المللی انسانیت را گویاتر به مقصود می دانیم.
ما در منطقه ای از جهان به سر می بریم که بیشتر از هفت دهه از معمای حل ناشده فلسطین اسرائیل می گذرد و ملل متحد همچنان در حل این بحران ناکام مانده است. سرزمین های اسلامی از آفریقا تا آسیا بعد از فروپاشی بلوک شرق شاهد درگیری های بسیار بوده است با این که مطابق منشور ملل متحد جنگ ممنوع دانسته شد، اما بعد از تأسیس این سازمان یعنی از سال ۱۹۴۵ تا کنون مناطق مختلفی از جهان بارها شاهد جنگ و خونریزی های گسترده بوده است.
جنگ ۸ ساله عراق ضد ایران یکی از طولانی ترین جنگ ها بعد از تأسیس این سازمان است و الان هم کم و بیش سایه شوم درگیری های مسلحانه در سرزمین های اسلامی مانند افغانستان، یمن، سوریه، لیبی و عراق وجود دارد.
ظهور پدیده تروریسم و بروز جنگ های نیابتی و چالش های پیش رو حقوق بشر دوستانه بر پشتیبانی از اشخاص و غیرنظامیان افزوده است. ازاین رو کمیته بین المللی صلیب سرخ بخصوص بعد از نشست سی و دوم صلیب سرخ و هلال احمر در ۲۰۱۵ و دیگر مراکز پژوهشی مدتی است بر ضرورت پژوهش های تطبیقی میان حقوق اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه معاصر تاکید دارد. این پژوهشها از جانب ظرفیت های آموزه ها و متون اسلامی را در احترام و پشتیبانی از حقوق انسان ها و کاستن از آلام آنها در وضعیت مخاصمات را نشان داده است و از طرفی فرصتی فراهم می آورد تا راه های تعامل و یا همروی دو نظام حقوقی بشردوستانه و حقوق با پژوهش های عمیق تر به بحث و بررسی گذاشته شود.»


منبع:

1399/10/26
12:20:48
0.0 / 5
1042
تگهای خبر: انسانی , بین المللی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ