یك مدرس كار آفرینی:

فرهنگ سازی كارآفرینی گامی موثر در امتداد توسعه اقتصادی و تكنولوژی است

فرهنگ سازی كارآفرینی گامی موثر در امتداد توسعه اقتصادی و تكنولوژی است

به گزارش پرسی بلاگ كردستان یك مدرس دانشگاه در كردستان اظهار داشت: توسعه فرهنگ كارآفرینی در جامعه سبب خلق ثروت، ایجاد اشتغال، آسایش و رفاه اجتماعی، برآورده شدن نیازهای درونی فرد، رشد و توسعه اقتصادی، توسعه تكنولوژی و افزایش سرمایه های اجتماعی خواهد شد.


مجید آوج در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در عصری که کرونا شرایط اقتصادی دنیا را تحت شعاع قرار داده است، توجه به حوزه کارآفرینی سبب ایجاد اشتغال و کسب وکارهای جدید و نوینی در سطح جامعه می شود.
آوج با اشاره به اینکه کارآفرینی، ایجاد کسب وکار بر اساس فکر و ایده نو است، عنوان کرد: کارآفرین کسی است صاحب ایده و نوآوری و خلاقیت، که مخاطرات و ریسک اقتصادی را می پذیرد و در مقابل جامعه و افرادی که برای آنها ایجاد اشتغال می کند دارای تعهد خاصی است، پس کارآفرین برای رشد و پیشرفت و ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت و سرمایه گذاری دولت در حوزه کارآفرینی است.
وی درباب فرهنگ کارآفرینی افزود: در بحث فرهنگ کارآفرینی با دو مقوله فرهنگ و کسب وکار مواجه هستیم به شکلی که از یک طرف کارآفرینی می تواند سبب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه شود و از سویی دیگر بسترهای فرهنگی برای توسعه کارآفرینی باید مهیا باشد.
آوج آثار و نتایج کارآفرینی در جامعه را اینطور عنوان و اشاره کرد: چنانچه در حوزه کارآفرینی سرمایه گذاری صورت بپذیرد پیامدهایی همچون ایجاد اشتغال، خلق ثروت، ایجاد رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که همین رفاه اجتماعی خود سبب می شود مردم در سایه آسایش در زندگی، اوقات فراغت بیشتری داشته باشند و بدین جهت به مبحث فرهنگی بپردازند. در نتیجه می توان اظهار داشت که کارآفرینی در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه اثر به سزایی دارد.
بگفته این مدرس دانشگاه، شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که فقط حمایت های دولت در حوزه کارآفرینی می تواند موثر باشد؛ اما باید اذعان کرد که خود خانواده ها بعنوان اساس ایجاد تفکر و فرهنگ کارآفرینی می توانند تاثیر به سزایی در این عرصه داشته باشند.
وی افزود: میزان اعتماد و حمایت جامعه و رسانه ها از محصولات و خدمات کارآفرینان می تواند سبب رشد و توسعه این مهم باشد.
وی پرداختن به مباحث کارآفرینی در رسانه های ملی و سایر رسانه های دیداری و شنیداری، مکتوب و اینترنتی را از نشانه های اهمیت کارآفرینی در جامعه دانست و اضافه کرد: رسانه ها بهترین راه برای ارائه الگوهای کارآفرینی موفق و بیان مشکلات و موانع واقع بر سر راه کارآفرینان است.
آوج از شاخصه های اصلی کارآفرینان را خلاقیت و نوآوری و تلاش و کوشش دانست و اشاره کرد: کارآفرینان به سبب خاصیت های بیان شده و همین طور ریسک پذیری، از سایر افراد جامعه متمایز هستند و افرادی هستند دارای هدف و با برنامه مشخص که از فرصت ها به نحو احسن بهره می برند و در همین عصر کرونا که خیلی از کسب وکارها متحمل ضرر و زیان های بسیاری شده اند، کارآفرینانی هستند که از همین فرصت در جهت ایجاد کسب وکار جدید و کسب درآمد بهره می برند.
تسهیلات بانکی تنها دغدغه کارآفرینان نیست
بگفته وی، دغدغه کارآفرینان فقط تسهیلات بانکی و پولی نیست و گاهی اوقات اگر پای صحبت کارآفرینان بنشینیم خواهیم دید که دغدغه اصلی آنها تسهیل گری در پروسه ایجاد کسب وکار، ستاندن مجوزهای لازم، برگزاری رویدادهای کسب وکار و حمایت های مادی و معنوی است، پس اگر بتوان در این عرصه درست عمل نماییم پروسه ایجاد کسب وکارها با روش بهتر و سریع تری صورت خواهد گرفت.
نقش خانواده ها در شکل گیری فرهنگ کارآفرینی
مجید آوج در ادامه سخنان خود اشاره کرد: کارآفرینی فرآیندی اکتسابی است و خانواده ها می توانند از بدو تولد تا شکل گیری شخصیت فرد تاثیر به سزایی در شخصیت فرزندان خود داشته باشند، اینکه خانواده ها به کودکان خود اجازه پویایی و تحرک بدهند و آنها را برای حضور در جامعه آماده کنند. و همین که والدین به دنبال کسب درآمد و فعالیت اقتصادی در جامعه هستند بعنوان یک ارزش در وجود فرد یا کودک نهادینه و فرد این را یک ارزش در زندگی خود تلقی می کند.
وی اشاره کرد: حتی در سنین جوانی و نوجوانی می بایست بسترهای فرهنگی در جامعه و خانواده مهیا شود تا فردی که ایده ای دارد قادر به مطرح کردن ایده خود در سطح خانواده باشد و با آنها مشورت کند و در این جا لازم است والدین به ایده ها و طرح های جوانان خود احترام بگذارند و سریع ایده های آنان را رد نکنند تا هم از تجربیات و هم از حمایت های مالی والدین بهره مند شوند و چنانچه والدین دانش کافی دراین زمینه را ندارند از مشاورین و صاحب نظران حوزه کارآفرینی استفاده کنند؛ شاید این ایده جوان ما یک فرصت کارآفرینی برای جامعه باشد.
راهکار تقویت فرهنگ کار آفرینی
آوج در ادامه اظهار نمود: نخستین گام در ایجاد فرهنگ کارآفرینی نیازمند داشتن اراده و پشتکار، ایده و هدفمند بودن فرد است، سپس شغل مورد نظر و مخاطبان را شناسایی کند.
بگفته وی، ایجاد کسب و کارهای جدید نیازمند داشتن برنامه ای مدون، مدل کسب وکار و مدیریت امور مالی است.
تاثیرکارآفرینی بر روند اقتصادی کشور و جامعه
این مدرس دانشگاه بر این باور است که زمانی کارآفرینی در جامعه ای شکل بگیرد و مورد حمایت افراد جامعه واقع شود، آثار و نتایج مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت، بدین جهت امروزه بحث کارآفرینی مورد توجه اندیشمندان، صاحب نظران و حتی سیاست گذاران واقع شده است.
مجید آوج اشاره کرد: با توسعه فرهنگ کارآفرینی می توانیم خلق ثروت، ایجاد اشتغال، آسایش و رفاه اجتماعی، برآورده شدن نیازهای درونی فرد، رشد و توسعه ی اقتصادی، توسعه تکنولوژی و افزایش سرمایه های اجتماعی را در جامعه شاهد باشیم.
وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه تصورات غلطی در حوزه کارآفرینی در جامعه رایج است که تصور می شود برای کارآفرینی باید صاحب ایده های بزرگی بود و مقوله کارآفرینی، مقوله ای سخت و دشوار است و یا بالعکس کارآفرینی مقوله ای آسان تلقی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کارآفرینی دارای پروسه منطقی است که بایستی مهارت ها و دانش لازم را کسب نمود و از مشورت کارشناسان و فعالین در حوزه کارآفرینی بهره برد تا بتوان به آسانی کسب وکار مد نظر را در جامعه راه اندازی نمود.




منبع:

1399/08/29
12:17:06
5.0 / 5
1385
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ