با معرفی كتاب درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی

منوچهر صدوقی سها به پویش كتابخوانی ملی پیوست

منوچهر صدوقی سها به پویش كتابخوانی ملی پیوست

به گزارش پرسی بلاگ منوچهر صدوقی سها با سفارش به مطالعه كتاب درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی اظهار داشت: كتاب نصرالله حكمت با این كتاب به ما یادآور می شود كه تاریخ فلسفه ما را مستشرقین نوشته اند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، منوچهر صدوقی سها پژوهشگر حوزه های فلسفه و عرفان، نویسنده و حقوقدان با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شروع شده است؛ عنوان کرد: کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حکمت همچون آثاری است که خواندن آن لذت فراوانی دارد. این کتاب توسط انتشارات الهام در سال ۱۳۹۸ انتشار یافته و اخیراً هم به چاپ دوم رسیده است.
وی اضافه کرد: نصرالله حکمت در این کتاب، عبارتی آورده که می توان گفت متضمن نوعی برائت استهلال است که دغدغه او را نشان میدهد. حکمت در این کتاب چنین اظهار نظر کرده است که تاریخ فلسفه اسلامی را پژوهشگران غربی مورد مطالعه قرار داده اند، پژوهشگران عرب آنرا به نگارش درآورده اند و ما فقط ترجمه کرده ایم و به اعتقاد من کلیات این سخن درست است.
مؤلف کتاب تاریخ حکماً و عرفای متأخر بر صدر المتألهین اضافه کرد: ما می دانیم که تاریخ فلسفه حدود ۲ قرن بیشتر است که پدید آمده است. آن گونه که در تاریخِ فلسفه عنوان شده است یک محقق آلمانی به نام «بروکر» نخستین کتاب در حوزه تاریخ فلسفه را نوشته و بعدها هم به ما رسیده است.
این مدرس و پژوهشگر حکمت اسلامی اشاره کرد: ما در سنت اسلامی متأسفانه چیزی به اسم تاریخ فلسفه نداشته ایم و به استناد کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» متأسفانه تاریخ فلسفه ما را فرنگی ها نوشته اند؛ مستشرقین هم انواع و اقسامی دارند، بعضی ها مغرض اند و برخی خیلی آگاه نیستند. کسانی که اهل علم واقعی باشند و بی غرض و درست بنویسند در میان آنها کم است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم افزود: متأسفانه تاریخ فلسفه ما به دست مستشرقین نوشته شده و به دست عرب ها، که آنها هم متأسفانه تعصب عربیت دارند، صحبت از اسلام بسیار کم می کنند، فقط صحبت از عربیت است در صورتیکه فلسفه اسلامی عبارتٌ اخری فلسفه ایرانی است. بستر فلسفه از اول ایران بوده و هنوز هم ایران است. این ها را که کنار هم می گذاریم نتیجه این می شود که ما مع الاسف تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه درستی نداریم.
صدوقی سها اشاره کرد: چاره این است اگر بخواهیم تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه مجزای از هم داشته باشیم، باید از سلطه «اوریانتالیته» بیرون آییم. ما از آثار مستشرقین استفاده نمائیم اما می گوئیم «هُم رجال و نحن رجال». به این معنا که خودمان باید تاریخ فلسفه برای خودمان بنویسیم و خوشبختانه دوست عزیز م دکتر نصرالله حکمت یکی از چند استاد معدود معاصراست که این دغدغه را دارد و در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال می زند.
وی در آخر ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که تاریخ واقعی فلسفه اسلامی منفک از تاریخ فلاسفه اسلامی به دست خود ما نوشته شود.


منبع:

1399/08/24
14:26:43
5.0 / 5
1687
تگهای خبر: آثار , ترجمه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ