راه اندازی مركز علم راهكاری جهت تحول نظام آموزش و پرورش

راه اندازی مركز علم راهكاری جهت تحول نظام آموزش و پرورش

به گزارش پرسی بلاگ مجری طرح مركز ارتباط مدارس با دانشگاه راه اندازی مركز علم را راهكاری جهت تحول نظام آموزش و پرورش دانست.


راحله بیات در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به طرح راه اندازی اولین مركز ارتباط مدارس با دانشگاه در چارچوب "مركز علم كارآفرینان آینده" بیان كرد: این طرح قالب ملی و سراسری دارد، اما پیشنهاد بر اجرای آن به صورت پایلوت در استان مركزی و برخی از مدارس شهرستان اراك است.
وی با اشاره به فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص بهره گیری از تجهیزات و تكنولوژی های جدید در امر آموزش بیان كرد: برای پیشرفت كشور و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز به كارشناسان خلاق و خبره است كه باید پرورش این كارشناسان از مدارس آغاز شود بنابراین باید مدرسه و دانشگاه در امتداد هم پیش روند و دانشگاه را از سیستم آموزش و پرورش جدا ندانست.
بیات خاطرنشان كرد: دانش آموزان باید از سنین كم با فضای پژوهشی و آموزش های علمی آشنا گردند تا بتوانند چشم اندازهای حوزه علم، فناوری و كارآفرینی را بشناسند و از امكانات آموزش توام با عمل بهره مند شوند.
وی با تاكید بر تولید تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مهمترین عامل و مانع بر سر راه تحول در سیستم آموزش و پرورش را باقی ماندن بر پایه و اساس نظام قدیمی و كپی برداری شده دانست و اضافه كرد: مسلما تحول نیازمند نواندیشی و پیوند بین مدرسه و دانشگاه است.
بیات اظهار نمود: اجرای طرح مركز علم كارآفرینان آینده تسهیل گر ارتباط مدرسه و دانشگاه خواهد بود و قابلیت اجرا در تمام مقاطع تحصیلی را دارد و با تشكیل كارگروه های تخصصی در علوم مختلف، استفاده از روش های نوین و استفاده از تجهیزات و اساتید بعنوان مربی می توان تحول بزرگی در عرصه علم و پرورش كارآفرینان آینده تولید كرد.
وی تولید انگیزه در دانش آموزان با اجرای عملی مطالب فراگرفته شده در محیط آزمایشگاهی و كارگاهی، راه اندازی سیستم پاسخگویی آنلاین به سوالات تخصصی علوم پایه دانش آموزان، بیان علم به زبان ساده، افزایش میزان ماندگاری مفاهیم علمی و تثبیت یادگیری، كسب مهارت های عملی و آزمایشگاهی، عرضه خدمات مجانی آموزش عملی و مفهمومی علوم پایه در چارچوب آزمایشگاه های سیار به مناطق محروم، هدایت دانش آموزان جهت استفاده از كلاس های عملی و نظریه این مركز بجای برخی كلاس های آموزش بی كیفیت و به دور از اعتماد با هزینه های بسیار زیاد، پیوند بین اساتید و معلمان و تبادل اطلاعات علمی، برگزار تورهای علمی، تولید كارگروه های تخصصی در زمینه علوم پایه و استفاده بهینه از ظرفیت خالی دانشگاه ها را همچون اهداف تهیه و تدوین این طرح دانست.
مجری طرح مركز علم كارآفرینان آینده با اشاره به اینكه تابحال چنین طرحی در كشور اجرایی نشده است، اضافه كرد: لازمه اجرای این طرح مشاركت آموزش و پرورش و دانشگاه هاست به صورتی كه این مركز از جانب آموزش و پرورش به دانشگاه ها معرفی شود و دانشگاه هم جهت فراهم كردن مكان و تجهیزات باید مشاركت داشته باشد و فضایی مجهز به آزمایشگاه، كلاس هوشمند، كارگاه فنی و استعدادیابی تولید كند.
وی خاطرنشان كرد: با عنایت به دریافت هزینه بسیار اندك از دانش آموزان یا مدارس در مقابل عرضه این خدمات و در نظر گرفتن بخشی از آن جهت تامین هزینه ها و برنامه ها و بخشی دیگر به دانشگاه جهت مكان آموزش و امكانات مورد نیاز انجام این طرح هیچگونه هزینه ای برای دانشگاه و آموزش و پرورش به همراه نخواهد داشت.




1397/10/18
14:19:00
5.0 / 5
4918
تگهای خبر: آموزش , تولید , خدمات , هدایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ