آیت الله اعرافی:

سند تحول باید محور حركت های علمی فرهنگی و آموزشی در آموزش و پرورش باشد

سند تحول باید محور حركت های علمی فرهنگی و آموزشی در آموزش و پرورش باشد

به گزارش پرسی بلاگ مدیر حوزه های علمیه سراسر كشور ضمن واكاوی و مروری بر جریان اسناد بین المللی و رویكردهای حاكم بر این اسناد خصوصاً سند2030 اظهار داشت: همانطور كه به شدت از رفتن به سمت اسناد نامتناسب با فرهنگ ما چون 2030 پرهیز داده شده، رفتن به سمت سندتحول مورد سفارش و تاكید قرار گرفته است. سند تحول باید محور حركت های علمی فرهنگی و آموزشی ما در آموزش و پرورش باشد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش علمی« چالش های سند۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» با اعلان اینکه جریان اسناد بین المللی یک جریان بسیار مهمست که باید در سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار بگیرد اظهار داشت: معتقدیم آنچه که در غرب خصوصاً در سده اخیر صورت گرفت بردن جهان به سمت نگاهی خاص با نگاه انحصاری یک جانبه گرایانه بود و ابزارهای گوناگون استعمار نو و فرا نو در این جهت به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: قسمتی از این روش ها سخت افزاری نظیر جنگ و اشغال و تعدیات گسترده و غارتگری هایی در آفریقا و آسیا و به تاراج بردن هویت و سرمایه ملت هاست. اما نوع دیگر ابزارها، ابزارهای نرم افزاری و گاهی کاملا پنهان است که تاثیر آنها بیشتر است. شیوه دوم روح و جان و اصالت فرهنگ ها را می رباید و راه را برای به تاراج بردن به معنای کلان که مهمترین آن تهاجم فکری و فرهنگی است باز می کند.
آیت الله اعرافی با اعلان اینکه اسناد بین المللی یکی از ابزارها و شیوه های نرم افزاری است اظهار داشت: ما هیچ گاه نفی نمی نماییم که در اسناد بین المللی و دهها سند و کنوانسیون و موافقت نامه موجود حتما جهات مثبتی وجود دارد اما سخن ما چیز دیگری است و از لایه هایی که در بعضی اسناد، سنجه گذاری، معیار گذاری، رتبه بندی ها و طبقه بندی ها وجود دارد نباید غفلت کرد. عمده این اسناد دارای رویکرد عمیق فلسفی هستند که گاهی به ظاهر خودشان را نشان نمی دهند و کار پژوهشگران است که به لایه های ژرف اسناد بپردازند و شفاف سازی کنند. عمده تفکر بنیادی و تفکر نوین غربی که در اسناد و وثایق آن وجود دارد تفکر غیرالهی، مادی گرایانه و تفکری است که دین را نمی پذیرد و در حاشیه ای محصورش می کند. نگاه سکولاریستی، سلطه گرایی، نادیده انگاری تفاوت ها و انحصار طلبی نیز حاکم است. این منظومه فکری و فلسفی، پشتوانه آشکار و نهان خیلی از این اسناد است. البته گاهی همین تفکر در متن اسناد هم خودش را نشان میدهد.

وی با اشاره به اینکه اشکال اول که باید به آن توجه کرد فلسفه و لایه پنهان درونی سندها است که باید موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم اظهار داشت: در متن اسناد مواردی وجود دارد که با فرهنگ انسانی و الهی و تفکرات بنیادی ما سازگار نیست. اشکال بعدی اینکه در به کارگیری این اسناد حتی در نقاط مثبتی که شاهد آن هستیم به صورت عادلانه و سنجیده و به شکل مناسب اقدام نمی گردد. اشکال سوم اینکه مع الاصف نهادهای بین المللی خودشان هم ابزاری در دست سلطه جویان و قدرتمندان عالم می شوند و انواع تخلفات در اسناد موجود انجام می شود.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اعلان اینکه حقایق را باید مدنظر قرار دهیم و معتقدیم که بشر نیازمند اسناد جامع و کلان است اما باید بر اساس مبانی مورد اتفاق و مورد اتکا استوار شود اظهار داشت: یکی از دستاوردهای ایران اسلامی تدوین سندهای جامع بوده که از قانون اساسی آغاز می شود. این منظومه اسناد و وثایق تولید شده در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی قابل تجمیع و بازخوانی است و از ارزش های بالایی برخوردارست که البته قابل اصلاح و تکمیل تدریجی نیز هست.

وی ادامه داد: راهکار اول اینکه لازم است نهضت سندنویسی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی را بازشناسی، تحلیل و تبیین نماییم و اسناد را در چارچوب منظومه کلانی ببینیم که در این صورت نقاط قوت برجسته می شود و نقاط ضعف را نیز می توان اصلاح کرد. راهکار دوم آنکه باید نقش نهادهایی چون حوزه های علمیه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، دستگاه های تقنینی و قضایی و دستگاه های فرهنگی را بطور ویژه ببینیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: باید گفتمان سازی درونی و عمق بخشی به اسناد انجام پذیرد. نکته دیگر اینکه در مقابل دنیا منفعل نباشیم. یک گفتمان سازی بین المللی لازم است و اینجاست که نقش نهادهای علمی فرهنگی فعال در عرصه بین الملل پررنگ می شود. باید برش هایی از اسناد در سطح ملی، سطح بین الملل اسلامی و سطح بین الملل به معنای عام تهیه و تنظیم و گفتمان سازی شود.

وی با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: همانطور که به شدت از رفتن به سمت اسناد نامتناسب با فرهنگ ما چون ۲۰۳۰ پرهیز داده شده، رفتن به سمت سندتحول مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است. سند تحول باید محور حرکت های علمی فرهنگی و آموزشی ما در آموزش و پرورش باشد. همانطور که سایر دستگاه ها هم اسناد جامعی در دست دارند.

آیت الله اعرافی به برخی رویکردهای حاکم بر سندتحول بنیادین اشاره نمود و اظهار داشت: نخست رویکرد عمیق اسلامی و وحیانی، دوم رویکرد تمدنی، سوم رویکرد اجتهادی، چهارم رویکرد حقیقی و عمیق است و از نگاههای سطحی پرهیز دارد. پنجم رویکرد بوم ایرانی و شرایط ایرانی، ششم رویکرد انقلابی و خلاقانه، هفتم رویکرد جامع و نظام مند به تربیت، هشتم رویکرد بین المللی، نهم رویکرد مشارکت و انسجام همه بخش ها و هم افزایی بیرونی و دهم رویکرد سبک زندگی اسلامی است.

وی افزود: زمانی می توانیم سندتحول را پیاده نماییم که اهتمام عمیق در آموزش و پرورش و نهادهای پشتیبان نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد. البته ادعا نمی نماییم سند کامل است و پیش بینی شده پس از یک برهه زمانی بازبینی شود اما در پیگیری و نظارت بر اجرا ضعف هایی وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اعلان اینکه برای پیاده سازی سند تحول، توجه جامع به همه اقتضائات سند لازم است اظهار داشت: نخست انکه برای پیشبرد سند نیازمند تولید ادبیات و گفتمان و در مواردی نظریات پیشران هستیم. دوم به نیروی انسانی متناسب یعنی معلم و مربی و مدیر تراز سند نیاز داریم. باوجود اقدامات باارزش انجام شده همچنان با کاستی هایی دراین زمینه مواجه هستیم. سوم برنامه درسی و چهارم متون است که اقداماتی دراین زمینه انجام شده و باید تکمیل شود. پنجم نظام اجرایی پرورشی و فرهنگی است که ضعف هایی در آن وجود دارد، ششم نظام مدیریتی و هفتم قوانین و مقررات است. آخر اینکه باید بودجه مناسبی برای اجرا سند دیده شود و گفتمان سازی ملی، منطقه ای و بین المللی را باید درباره سندتحول بنیادین نیز دنبال نماییم.




منبع:

1399/06/24
13:54:09
5.0 / 5
1603
تگهای خبر: آموزش , انسانی , بین المللی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ