در مركز فرهنگی شهر كتاب؛

جشن تولد ضیاءموحد برگزار شد، شعر موحد گفتگو با گذشته است

جشن تولد ضیاءموحد برگزار شد، شعر موحد گفتگو با گذشته است

پرسی بلاگ: مراسم جشن تولد ضیاء موحد با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و قلم در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، جشن هفتادوششمین سال تولد ضیاءموحد با حضور تعدادی از دوستان وی در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار گردید.
در ابتدای این جشن، فتح الله مجتبایی درباره سابقه آشنایی اش با موحد اظهار داشت: آشنایی من با ضیاء موحد ابتدا دورادور و از راه گفته های دوست عزیزم، مرحوم نجفی، بود. نجفی می گفت، موحد یكی از نوادر فرهنگ ایرانیِ متولد و بزرگ شده اصفهان است. سپس آن خودم با اشعار موحد آشنا شدم و هنوز هم او را با عنوان شاعر می شناسم. در زمان آشنایی فكری با آثار شعری او و سپس ملاقات حضوری در جلساتی كه در منزل نجفی برگزار می شد، موحد را از معدود شخصیت های متین، استوار، روشن و روشنفكر و باسواد یافتم. پس از آن در جلسات و جایزه ها او را ملاقات كردم و از دامنه فكر و تحقیقات و دقت نظر او لذت بردم. به نظرم، گرچه موحد در زمینه فلسفه كار كرده است، در زمینه ادبیات باز به اندازه و به مراتب بیشتر از متخصص امر اطلاع دارد. چنان كه در تاریخ و فرهنگ ایران صاحب نظر است. آشنایی با او از افتخارات من است و امیدوارم همیشه موفق باشد و خدماتش به تاریخ و فرهنگ ایران باقی بماند و دوام یابد.
در ادامه حسین معصومی همدانی اظهار داشت: سال ۱۳۶۱، سپس بازگشت موحد به ایران، با او آشنا شدم. در این زمان او را جوانی خدنگ یافتم كه راه رفتن، نگاه كردن و پاسخ های یك كلمه ای اش خیلی ها را می ترساند و نمی گذاشت به او نزدیك شوند. اما من فهمیدم كه این نوعی استراتژی حساب شده برای دور كردن مزاحمان است. پس، موحد را رها نكردم و پیش او درس منطق خواندم. این تجربه بسیار جالبی بود. چون در آن زمان دانشگاه ها تعطیل شده بود و عده ای از افراد مشتاق در مركز نشر جمع می شدند تا از او منطق بیاموزند. گمان می كنم این اولین دوره تدریس منطق موحد بود و سپس آن كتاب «درآمدی بر منطق» را هم از این دوره استخراج كرد. پس از آن در انجمن فلسفه باز با او همكار بودم. البته من قبل از آشنایی مستقیم با موحد، آثار او را شامل شعر، ترجمه، مقاله تا نقد مطالعه كرده بودم.
وی در ادامه اظهار داشت: موحد فردی بسیار پرتأثیر بود. به نظرم، زمان ورود او به آموزش منطق در ایران مناسب ترین زمان برای این رویكرد به آموزش منطق هم بود. در این زمان، از سویی عده ای با همان سبك و سیاق سنتی منطق قدیم می خواندند و از طرف دیگر عده ای منطق جدید را در دانشكده های ریاضیات تدریس می كردند كه بیشتر منطق ریاضی بود و ربط آن با فلسفه و زندگی و زبان چندان روشن نمی شد. روش تدریس منطقِ موحد پیوندی میان كسانی كه كار ادبی، فلسفی یا زبان شناسی می كردند و منطق احداث كرد. پیوندی كه قبل از این حتی با وجود كتاب دكتر مصاحب وجود نداشت.
معصومی همدانی افزود: من از ارادتمندان شعر موحد هستم. به نظرم او یكی از بهترین شاعران معاصر است. كتاب «سعدی» او یكی از مهم ترین كتاب ها درباره ادبیات گذشته است. پشت این كتاب آدمی است كه می خواهد تكلیف خودش را با شعر روشن كند نه اینكه بخواهد یك مساله مرده تاریخی را بررسی كند. اینجا شاعری به شاعر دیگر می نگرد و می خواهد از او بیاموزد. شاعری كه به دنبال تقلید نیست؛ بلكه می خواهد دریابد چگونه می توان آن كارها را با ابزارهای كاملاً متفاوت انجام داد. شعر ضیا موحد به راستی گفت وگویی با شعر گذشته است. با وجود اینكه او نه در بند قافیه است و نه در خیلی جاها در بند وزن، درس هایی از شعر كلاسیك گرفته است كه آنها را در مدرن ترین صورت بیان می كند.
شاپور اعتماد باز در این نشست اظهار داشت: بخش اعظم ارتباط من و موحد دوستی بوده است. امروز به آرای ارسطو درباره دوستی بسیار بازگشت می شود، اما درباره دوستی صحبت كردن و عناصرش را برجسته كردن دشوار است. ما در محیطی با هم همكاری كردیم و همنشین بودیم كه محتاج قطب علمی بود. و موحد باز چنین حالت قطبیتی برای ما داشت. در مصاحبه ای برای بزرگداشتی كه دو سال پیش برای موحد برگزار كردند، گفتم كه درباره، موحد بایستی جغرافیایی صحبت كرد. به این معنا كه وجود موحد برای جامعه ما مانند دماوند بود. به اعتبار او، پشتمان گرم بود و می توانستیم دامنه كار را وسیع تر ببینیم.
وی اظهار داشت: من موحد را زمانی كه در لندن بودم، از راه مقاله بلندبالایی شناختم كه با مضمون اعتصاب غذا در روزنامه چاپ شده بود. در آن زمان نه موحد شاعر را می شناختم و نه موحد منطق دان را، اما این مقاله منسجم و جاافتاده در آستانه انقلاب در یادم ماند.
موسی اسوار هم در بخشی از این نشست، درباره سابقه آشنایی اش با موحد اظهار داشت: من پیش از این كه آشنایی حضوری با دكتر موحد داشته باشم، برای نخستین بار در اوایل دهه پنجاه، در كتاب محمد حقوقی با نام ضیاء موحد، بعنوان یكی از استعدادهای جوان درخشان در شعر امروز برخورد كردم. همین موجب شد كه آثار شعری او را دنبال كنم. آن زمان اصلا تصوری نداشتم كه اهل منطق باشد. تا نیمه دهه شصت كه با دكتر موحد مواجهه حضوری داشتم و جنبه های نامكشوف او برایم آشكار شد. كارهایی كه در حوزه ادبیات كلاسیك كرده، ناشی از تعمق عمیق وی در ادب كلاسیك است. شعرهای دكتر موحد برخاسته از دو زمینه ادب و منطق است كه وقتی بعضی از آنها را ترجمه می كردم، خیلی زود با مضمون عمیق شان مانوس شدم و از آن لذت بردم.
مهستی بحرینی هم یكی از میهمانان این برنامه بود كه اظهار داشت: جدا از اشعار موحد، بیشتر از كتاب «سعدی»، مقالات و نقدهای او بهره برده است. موحد در نقد شعر بسیار مباحث دقیق و تازه ای مطرح كرده است.
در اختتام علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر كتاب اظهار داشت: نزدیك به سه دهه است كه با دكتر موحد و آثارش آشنا هستم و همكاری های مستمر در حوزه های مختلف داشته ایم و همواره از نكته سنجی ها، دقت ها و ایده های فكری و فرهنگی ایشان در گسترش ادبیات، فلسفه و تفكر انتقادی بهره برده ام. دكتر موحد حق بزرگی بر معرفی و تبیین منطق جدید، پیوند نگاه نو با ادبیات كلاسیك فارسی، نقد ادبی و تحلیل شعر معاصر داشته است و بدون تردید هر وقت ذكری از سعدی و سعدی پژوهی در دانشگاه ها و اهل فرهنگ می شود، كتاب تك نگاری سعدی بعنوان یك اثر شاخص معرفی میگردد.
وی اضافه كرد: موحد توانسته ذهن منطقی، جدیت فلسفی را با احساس شاعرانه و روحیه لطیف ادبی پیوند بزند و همواره بر شناخت دقیق سنت فكری و فرهنگی ایران با تحولات ادبی و فكری معاصر تاكید كند. بدین جهت است كه هم در بین سنت گرایان ادبی و هم نوجویان فرهنگی دوستدار و پیرو دارد. آثار منطقی و فلسفی او كه درباره فیلسوفان اسلامی نوشته و به انگلیسی ترجمه شده، ماخذ خوبی برای پژوهشگران خارج از ایران است.
پس از قدردانی ضیاء موحد از حاضران، از مجموعه شعر دو زبانه وی با نام «بعد از سكوت» كه انتشارات هرمس آنرا منتشر نموده و سعید سعیدپور آنرا به انگلیسی برگردانده، رونمایی گردید و موحد باز شعر كوتاهی را از این مجموعه خواند.

1397/10/12
19:08:33
5.0 / 5
4912
تگهای خبر: آثار , آموزش , ترجمه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ