به بهانه روز خبرنگار؛

دردی كه در دل ماند

دردی كه در دل ماند

به گزارش پرسی بلاگ برای خبرنگاران اطلاع رسانی در روز بارانی، برفی و آفتابی و یا حتی انتشار ویروس خطرناك فرقی ندارد. آنها همیشه در میدان هستند اما این قشر همواره بامشكلات فراوانی هم دست و پنجه نرم می كنند.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: در چرخش ایام به ۱۷ مرداد روز خبرنگار رسیدیم، روزی که مسؤلان، خبرنگاران را بازوهای توانمند دستگاه های اجرایی، وجدان بیدار، زبان گویای جامعه و … می نامند، اما چه بسیار جلساتی که بعد از برگزاری، مسئول عنوان کرده رسانه ای نشود، بخشی انعکاس پیدا نکند و گاه جلسه ای بدون حضور خبرنگار برگزار شده است.
اینها درد دل اغلب خبرنگاران استان است، استانی با بیشتر از ۲۰۱ نشریه مکتوب، ۱۸۸ پایگاه خبری و ۱۶ خبرگزاری. از نظر آماری گیلان جز استان های برتر کشور در زمینه های رسانه ای و فرهنگی است و خیلی از نویسندگان و روزنامه نگاران صاحب نام و صاحب قلم کشور به این دیار تعلق دارند.
عدم برخورداری از امنیت شغلی، بیمه، سختی کار، مشکلات اقتصادی، تأمین معیشت و عدم پاسخگویی برخی مسؤلان به پرسش های مطرح شده بخش بسیار کوچکی از مشکلات خبرنگاران گیلانی و ایرانی است. حال که سال جاری به علت کرونا مراسم تجلیل از خبرنگاران گیلانی به روز نامعلومی موکول شد، درد خبرنگار در دلش ماند و گوشی برای شنیدن دردهایش نیافت. این امر بهانه ای شد تا گوشی باشیم برای شنیدن اندکی از مشکلات این قشر که انعکاس دهنده مشکلات مردم به مسؤلان هستند.

گزینشی عمل کردن روابط عمومی ادارات
همچنین یکی از خبرنگاران فعال و جوان خبرگزاری فارس در انزلی با گلایه مندی از گزینشی عمل کردن برخی مسؤلان روابط عمومی های ادارات، اظهار داشت: بعضی از این روابط عمومی ها برای پوشش اخبار دستگاه های خود سلیقه ای عمل کرده و برای پوشش اخبار مهم از خبرنگاران فعال دعوت نمی کنند و ارتباط لازم را با رسانه ها نمی گیرند.
امیر حسین ضیایی بی ثباتی شغلی، بیمه، برخوردهای سلیقه ای و عدم انتقاد پذیری برخی مسؤلان را بخش کوچکی از مشکلات خبرنگاران عنوان و متذکر می شود: خبرنگاران هم باید با مطالعه بیشتر و تجربه اندوزی بر دانش خود بیافزایند تا در انتقال درست اخبار موفق عمل کنند.
وی در ادامه خواهان تشکیل انجمن صنفی و اتحادیه خبرنگاران شد و اضافه کرد: تشکیل انجمن صنفی علاوه بر ساماندهی و سازماندهی خبرنگاران می تواند کمک مؤثری برای احقاق حق فعالان این عرصه باشد.
بی ثباتی شغلی مشکل خبرنگاران
خبرنگار صدا و سیما در رضوانشهر هم که از سال ۹۵ وارد این حرفه شده است به خبرنگار مهر اظهار داشت: خیلی از خبرنگاران برای پرداخت هزینه های اولیه خود مانند حق بیمه در مضیقه هستند و برخی با قطع سرانه درمان چشم امیدشان به روزهای بازنشستگی است.
هادی طهماسبی اضافه کرد: اگر پای درد دل اغلب خبرنگاران که بنشینید از درآمد اندک، افزایش هزینه های زندگی و عدم ثبات شغلی می نالند. این بی ثباتی شغلی را می توان در وضعیت پیچیده «مهتاب ره» یکی از خبرنگاران فعال استان که با بیماری سختی دست به گریبان است به خوبی مشاهده کرد. این خبرنگار فعال مدتها است در بستر بیماری است و باید هزینه های گزافی برای درمان بپردازد بدین منظور و به بهانه روز خبرنگار نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال، فرماندار و تعدادی از مسؤلان شهرستانی دیداری با این بانوی خبرنگار داشتند.
او که در خانه ای استیجاری با اجاره ای بالا زندگی می کند دل نوشته ای را به مناسبت روز خبرنگار قرائت کرد و از دردها و رنج های بیماری اش گفت.
ره اظهار داشت: ما دسترنج زحمات خویش را می خوریم و وامدار کسی نیستیم، اما محبت دوستانی که دستمان را گرفتند فراموش نمی نماییم. احوالپرسی ها و یاد کردن های مسؤلان و همکاران عرصه خبر مایه دلگرمی است.
رایزنی برای پرداخت حق بیمه تکمیلی خبرنگاران گیلانی
معاون امور فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر به پرداخت ناکافی حقوق و دستمزد از جانب نشریات و بنگاه های خبری به خبرنگاران، پرداخت حق بیمه، عدم ثبات شغلی و … اشاره نمود و اظهار داشت: خیلی از خبرنگاران مستاجرند و تا پاسی از شب مشغول کار، آنها در خیلی از جلسات بامداد و عصر حضوری فعال دارند اما با این وجود با مشکلات اقتصادی زیادی مواجهند.
حسین ابراهیمیان اضافه کرد: به علت مراجعات هر روزه و ارتباط تنگاتنگی که با خبرنگاران دارم مشکلات آنها به بخشی از دغدغه های روزانه ام تبدیل گشته است.
وی با اشاره به اینکه مدیران نشریات از حمایت و مزایای بیشتری نسبت به خبرنگاران برخوردار می باشند و از سوبسیدها، یارانه و تسهیلات بهره می برند، افزود: صاحبان نشریات در صورت بیمه پنج نفر از خبرنگاران خود می توانند از سایر مزایایی که دولت برای آنها در نظر گرفته هم استفاده کنند.
ابراهیمیان با اشاره به اینکه خبرنگاری بعنوان مشاغل سخت و زیان آور به تأیید و تصویب رسیده است، اضافه کرد: آن دسته از خبرنگارانی که از راه دفاتر نشریات خود بیمه شده اند از مزایای بازنشستگی بعد از ۲۰ سال فعالیت برخوردار می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیران نشریات اگر تا ۱۰ نفر از خبرنگاران خویش را بیمه کنند مزایای بیشتر به آنها تعلق می گیرد، افزود: متأسفانه اغلب از این کار سرباز می زنند و خبرنگاران زیر نظر صندوق اعتباری هنر خود حق بیمه هایشان را پرداخت می کنند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد گیلان تصریح کرد: سال های گذشته رایزنی هایی با استانداری گیلان جهت پرداخت بیمه های تکمیلی خبرنگاران صورت گرفت و قول های مساعدی هم داده شد اما اجرایی نشد.
ابراهیمیان در مورد پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای خبرنگاران هم اظهار نمود: بازپرداخت بالای این تسهیلات و در آمد اندک خبرنگاران امکان بهره گیری از این تسهیلات را سخت کرده است و خانه مطبوعات گیلان به دنبال چاره ای برای این مشکل است.

پیگیری مطالبات خبرنگاران از مسؤلان استانی و کشوری
مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان هم تأمین معیشت و بیمه خبرنگاران را عمده ترین مشکلات فعالان این عرصه عنوان و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رسانه های محلی و کوچک توانایی لازم برای استخدام و پرداخت کارمزد مکفی به خبرنگاران فعال ندارند و اغلب تعداد کمی را تحت پوشش بیمه قرار می دهند.
کریم خرسندی به حمایت صندوق اعتباری هنرمندان برای بیمه بخش زیادی از جامعه رسانه ای استان اشاره نمود و اظهار داشت: متأسفانه اغلب رسانه های گیلان علیرغم استفاده از معافیت حق بیمه با مشکل مواجهند در حالیکه رسانه های بزرگ کشوری از منابع دولتی و درآمدهای جانبی بهره می برند.
وی با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا وضعیت رسانه های گیلان مطلوب نمی باشد، اظهار نمود: متأسفانه به علت شرایط موجود، آگهی های برندهای بزرگ به رسانه ها قطع شد و الان رسانه ها از محل آگهی های دولتی، ثبتی و گزارش آگهی روزگار می گذرانند.
خرسندی با اشاره به اینکه کرونا شرایط را برای فعالیت خبرنگاران سخت تر و محدودتر کرده و سبب شده درآمدها تقلیل یابد، افزود: در این ایام همه کسب و کارها متحمل خسارت شده اند اما این خسارت ها در رسانه ها مشهود تر بود بدین منظور یکی از درخواست ها و انتظارات ما از مسؤلان مربوطه تقویت این حوزه است.
وی همینطور پرداخت تسهیلات با بهره کم را یکی دیگر از مواردی عنوان نمود که باید پیگیری و عملی شود، عنوان کرد: پرداخت این گونه کمک های موردی، مسکنی بر روی درد خبرنگاران است استفاده از مزایای بازنشستگی از عمده ترین مطالبات فعالان این عرصه می باشد.
عضویت ۲۹۰ خبرنگار گیلانی در خانه مطبوعات
خرسندی در ادامه با اشاره به اینکه تعدد نشریات و رسانه های ارتباط جمعی به غنای فرهنگی جامعه کمک می نماید، اضافه کرد: این رسانه ها از فضای بازی که بوجود آمده برای اعتلا و کیفیت سازی محتوای رسانه های خود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه کیفیت ها از دل کمیت ها زاده می شوند، آنچه باقی می ماند باید مورد حمایت مسؤلان قرار گیرد، اظهار داشت: هم اکنون استان گیلان حدود ۲۰۰ پایگاه خبری دارد که برخی از آنها فعال می باشند به صورت پراکنده و موضوعی به اطلاع رسانی مشغولند.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با اشاره به اینکه این خانه در سال ۷۶ تأسیس و در سال ۸۴ به ثبت رسید و از نخستین خانه های مطبوعات کشور است که هم اکنون ۲۹۰ عضو دارد، افزود: برگزاری جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی منطقه آزاد، اعزام ۴۲۰ نفر از خبرنگاران به سفر مشهد مقدس و پرداخت هدایای مناسبتی و حمایت های مادی و معنوی و معیشتی از خبرنگاران بعضی از اقدامات خانه مطبوعات گیلان در این سال های بوده است.
بی شک اگر «مهتاب ره» و خیلی از خبرنگاران این دیار از امنیت شغلی و درآمد مکفی برای اداره یک زندگی داشتند، شرایط الان بگونه ای دیگر بود. خبرنگاران زحمت کش گیلان نیاز دارند صدایشان شنیده شود و قوانینی برای پشتیبانی از این قشر زحمت کش تدوین و تصویب شود.

1399/05/17
21:30:30
5.0 / 5
2803
تگهای خبر: اطلاع رسانی , بیماری , جشنواره , قوانین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ