محمدعلی سپهرافغان در گفت وگو با مهر مطرح كرد؛

رابطه بجای ضابطه در روند نشر كتاب دفاع مقدس، تولید كمیك خطرناك می باشد

رابطه بجای ضابطه در روند نشر كتاب دفاع مقدس، تولید كمیك خطرناك می باشد

به گزارش پرسی بلاگ سپهرافغان با انتقاد از روند انتشار منابع ادبی كودك و نوجوان در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت كه كتاب كودك امروزه شرایط خوبی سپری نمی كند بخصوص تولید كمیك استریپ در این دوران دارای ریسك بالایی است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، محمدعلی سپهرافغان، نویسنده، تصویرگر و طراح كمیك استریپ و سردبیر نشریه حالا تعطیل شده «ساحل» درباره علت كم كاری خود در این سال ها اظهار داشت: من كم كار نبوده ام. حوزه كاری من بیشتر در زمینه آثاری است كه فرهنگ دفاع مقدس و جنگ هشت ساله را برای كودكان و نوجوانان روایت می كند و متاسفانه ناشران فعال در این حوزه و نهادهای فرهنگی مرتبط عملكرد درستی ندارند و در روند چاپ كتاب در این موضوعات ضباطه ای وجود ندارد.
آثار بی ربط با فرهنگ دفاع مقدس زیاد تولید می شوند
سپهرافغان از تجربه انتشار تازه ترین آثار خود به مهر اظهار داشت: سال پیش كتابی را با نام «نگهبان»به سفارش اداره فرهنگی و هنریِ تبلیغات و اسناد بنیاد شهید كه زیر مجموعه معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید تهران بزرگ است نوشته و تصویر سازی كردم. بعد از مدتی این مركز به علت كمبود بودجه و بیان این نكته كه حیف است این كتاب در اینجا و در شمارگان محدود منتشر شود، آنرا به انتشارات مركزی بنیاد شهید كه از ادارات معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید است، فرستادند.
حوزه كاری من بیشتر در زمینه آثاری است كه فرهنگ دفاع مقدس و جنگ هشت ساله را برای كودكان و نوجوانان روایت می كند و متاسفانه ناشران فعال در این حوزه و نهادهای فرهنگی مرتبط عملكرد درستی ندارند
وی اضافه كرد: در نهایت این انتشارات بعد از یكسال معطلی به من اعلام نمود كه كتاب داوری شده و آنها اشكالات ساختاری به آن وارد دانسته اند، ازاین رو از چاپ آن خویش را معذور دانستند. این در شرایطی است كه كتاب مصور شده و مراحل صفحه آرایی و گرافیك آن هم به آخر رسیده بود و برای چاپ گسترده تر به این مركز ارجاع شده بود!
سپهرافغان افزود: تابحال هم به من اعلام نكرده اند كه منظورشان از مشكل ساختاری چیست؟ از آنها درخواست كردم كه طی جلسه ای منظور خویش را برای من توضیح دهند و من هم متعاقبا توضیحات خویش را برای آنها بیان كنم و از كتاب دفاع كرده و مشكلات مورد نظر آقایان را مرتفع كنم، اما تابحال این درخواست من مورد موافقت آنها قرار نگرفته است. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده كه خود آنها كار را با اصرار به من بعنوان یكی از پیشكسوتان نوشتن و تصویرسازی كتاب های دفاع مقدس برای كودكان و نوجوانان سفارش داده بودند و قرار بر داوری كتاب توسط تیم اداره ای دیگر نبود كه چنانچه اطلاع بر داوری كتاب داشتم خویش را درگیر تولید كتاب نمی كردم.
این نویسنده و تصویرگر كتاب كودك همینطور اظهار داشت: زمانی كه این پیشنهاد به من عرضه شد ابتدا از قبول آن امتناع كردم، چون كه تیم فرهنگی در بنیاد شهید را نمی شناختم، اما بعد از مدتی به علت اصرار كارشناس مجموعه و با امید آنكه می توان مجموعه ای از آثار و محتواهای جدید از ادبیات و فرهنگ جنگ را به كودكان و نسل امروز عرضه داد كار را قبول كردم. مدت دو ماه صرف نوشتن و تصویرسازی كتاب شد. متاسفانه بارها شاهد بوده ام كه نشر شاهد در این سال ها باوجود آنكه كمبود بودجه شدید دارد در نشریات شاهد كودكان داستان های بی ربط و بدون توجه جدی به فرهنگ دفاع مقدس را منتشر نموده است.
متاسفانه بارها شاهد بوده ام كه نشر شاهد در این سال ها باوجود آنكه كمبود بودجه شدید دارد در نشریات شاهد كودكان داستان های بی ربط و بدون توجه جدی به فرهنگ دفاع مقدس را منتشر نموده است
سپهرافغان درباره محتوای كتاب منتشر نشده خود هم اظهار نمود: كتاب داستان مصوری است درباره دانش آموزی كه به علت سن كم حضورش در جبهه قانونی نیست، اما او با هزار زحمت در جبهه حضور پیدا كرده و به یكی از قرارگاه های مستقر در هور می رود. طی اتفاقی اسلحه اش در آب می افتد و فرمانده به او می آموزد كه باید از اسلحه ات مانند كشورت حراست كنی. بنابراین آن رزمنده در سرمای شدید هور به عمق چند متری آب می رود و اسلحه اش را بیرون می آورد. این كتاب اشاره ای به زندگی رزمندگانی دارد كه در جبهه ها حین جنگ به گذراندن دوران تحصیل هم مشغول بودند. به علت اهمیتی كه برای تولید این كتاب قائل بودم، تصویرسازی های آن چند ماه از وقت من را گرفت و متاسفانه به همین سادگی مورد بی توجهی و برخورد غیر فنی معاونت فرهنگی بنیاد شهید قرار گرفت و فعلا مسكوت مانده.
هزینه های تولید كمیك استریپ بسیار بالاست
سپهرافغان كه از كهنه كاران جریان كمیك استریپ ایرانی است درباره علت كم رنگ شدن فعالیت هنرمندان در این عرصه هم اشاره كرد: وضعیت اقتصادی كشور به گونه ای است كه ناشران زیر بار تولید كمیك استریپ نمی روند. البته چندی است كه انتشارات علمی و فرهنگی كمیته ای را ایجاد كرده و كلاس هایی را هم برای گسترش این هنر برگزار كرده است. این انتشارات اخیرا كتابهای خوبی را هم در این عرصه منتشر نموده كه درباره یكی از جنگ های ایرانی در دوره صفویه است. این انتشارات برای بازنشر آثار قدیمی و داستان های مجسمه فریدون كه در میدان حر تهران هنوز پابرجا می باشد و در دهه هفتاد در نشریه كمیك استریپ «ساحل» به چاپ می رسید هم علاقه نشان داده است. در این داستان ها مجسمه فریدون سوار بر اژدهای خود به یاری شهروندان تهرانی می شتافت و ماجراهای مهیجی را رقم می زد.
تولید هر صفحه كمیك در حدود ۵۰۰ هزار تومان است و در صورت عملیاتی شدن قیمت كتاب را برای مخاطب خود غیر ممكن می كند. ناشران در خیلی از موارد كل پولی را كه برای خرید یك رمان یا مجموعه داستان می دهند، ۵۰۰ هزار تومان است
نویسنده و طراح كتاب «ماجراهای مبارزان» كه حایز رتبه برگزیده در سیزدهمین دوره كتاب دفاع مقدس شد، افزود: چند كتاب كمیك هم آماده انتشار دارم كه در كشوی میزم خاك می خورند. متاسفانه كمیك استریپ را باید ابتدا آماده كرده و بعد برای انتشار عرضه نماییم، اما روند آماده سازی و انتشار این دست از آثار در وضعیت كنونی بسیار با خطر عدم چاپ به علت رد شدن داستان مواجه می باشد. در دوران مدیریت جناب جعفری چمازكتی صفحه چهاردهم همشهری محله به كمیك اختصاص یافت كه با چاپ بیست عنوان داستان بعد از محدود سازی این نشریه و خلاصه شدن آن این بخش هم تعطیل شد.
سپهرافغان درباره علت خطرناك بودن كار كمیك استریپ در ایران هم اظهار داشت: عیار تولید كمیك در ایران بسیار پایین آمده است. دیگر كاری تولید نمی گردد. صنعت كمیك در جهان بسیار مهم و قدرتمند است و چند كشور بیشتر نمی توانند آنرا انجام دهند. ترجمه آثار تولیدی در این كشورها به زبان های دیگر، تولید كننده های كمیك كشور مقصد را نابود می كند.
نویسنده كتاب «فنون تصویرسازی و خلق جذابیت در كمیك» در ادامه به گران بودن تولید كمیك در ایران هم اشاره نمود و افزود: در ایران تا مدت ها اجازه ترجمه كمیك استریپ های خارجی را نمی دادند و الان هم ترجمه این آثار با محدودیت مواجه می باشد. با این اوصاف اما تولید كننده ای نداریم كه بتواند مثلا ۲۰ صفحه متوالی تولید نماید. اگر هم تولید نماید دستمرد بالایی می خواهد كه هیچ ناشری حاضر به پرداخت آن نیست. تولید هر صفحه كمیك در حدود ۵۰۰ هزار تومان است و در صورت عملیاتی شدن قیمت كتاب را برای مخاطب خود غیر ممكن می كند. ناشران در خیلی از موارد كل پولی را كه برای خرید یك رمان یا مجموعه داستان می دهند، ۵۰۰ هزار تومان است.
عیار تولید كمیك در ایران بسیار پایین آمده است. دیگر كاری تولید نمی گردد. صنعت كمیك در جهان بسیار مهم و قدرتمند است و چند كشور بیشتر نمی توانند آنرا انجام دهند. ترجمه آثار تولیدی در این كشورها به زبان های دیگر، تولید كننده های كمیك كشور مقصد را نابود می كند
محمدعلی سپهرافغان، نویسنده، تصویرگر و طراح كمیك استریپ، شاعر و مدرس تصویرسازی متولد سال ۱۳۵۰ در كرمانشاه است. «فنون تصویرسازی و خلق جذابیت در كمیك»، «ناگفته های شهر صبور: سرودهای اسلام آباد غرب»، «سرودهای سرگردان زمین»، «ماجراهای مبارزان» و «كوتاه درباره عشق»«خدای خوب من»«آیه های بارانی»«سرود كشتزار ها» همچون كتاب های انتشار یافته محمدعلی سپهرافغان است.
او همینطور تصویرگر كتاب هایی چون «بر گونه های ماه: مجموعه شعر نوجوانان» سروده سیدضیاءالدین شفیعی، «بهارستان: عید به روایت نوروز خان» نوشته سیدضیاءالدین شفیعی، «امیدها و آرزوها» نوشته محمدحمید ولی پور، «آن سوی دیوار» و «لب تشنه كنار چشمه» هر دو نوشته حمید رحیمی، «گور گناهان» نوشته نادر فضلی، «پای بر صورت» نوشته سیدجمال الدین حجازی و... بوده است.
سپهرافغان جایزه پنجمین جشنواره مطبوعات در رشته تصویر سازی را برای تصاویر قصه كتاب من در سروش كودكان از آن خود كرده و همینطور دارای سابقه تدریس دروس گرافیك و تصویرسازی به مدت بیست سال در دانشگاه ولی عصر تهران است.

1397/10/05
14:03:33
5.0 / 5
4485
تگهای خبر: آثار , آموزش , ترجمه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ