معاون فرهنگی شهر كتاب مطرح كرد؛

شاهنامه مهم ترین سند عظمت زبان فارسی و مهم ترین حماسه جهان است

شاهنامه مهم ترین سند عظمت زبان فارسی و مهم ترین حماسه جهان است

به گزارش پرسی بلاگ علی اصغر محمدخانی اظهار داشت: شاهنامه مهم ترین سند ارزش و عظمت زبان فارسی و روشن ترین گواه شكوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران كهن و بی شك مهم ترین اثر حماسی جهان است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، علی اصغرمحمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهرکتاب در آستانه ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی اظهار داشت: این روز، روز بزرگداشت فردوسی و روز توجه بیشتر به بازخوانی و بازبینی اثر سترگ او شاهنامه است و روز تدقیق و تحلیل و تبیین این اثر حماسی در شکوه و عظمت ایران و زبان فارسی است.
وی اضافه کرد: شاهنامه به نظر بیشتر استادان و صاحبنظران، بزرگ ترین و پرمایه ترین اثری است که از عهد روزگار سامانیان و غزنویان بازمانده و در واقع مهم ترین سند ارزش و عظمت زبان فارسی و روشن ترین گواه شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران کهن است. با نگاهی عمیق تر باید گفت شاهنامه خزانه واژگان و گنجینه فصاحت زبان فارسی است و به این سبب است که همه با شاهنامه به خوبی ارتباط برقرار می کنند چون شیوه بیان فردوسی ساده و روان وروشن است و ابهامی ندارد.
معاون فرهنگی شهر کتاب در ادامه اظهار داشت: شاهنامه فردوسی تمام حالات انسان را در موقعیت های گوناگون درقالب حماسه نشان داده و به خوبی آنرا تحلیل و تبیین کرده است. هم فضای روحانی در شاهنامه دیده می شود و هم زندگی روزمره انسان خاکی. فردوسی در این اثر سترگ به مرگ، عشق، خداوند، زن، سعادت، ایمان، وطن، خرد و حکمت، معنویت، جنگ و صلح، عدل و دیگر مسائل مهم الهی و بشری اشاره کرده و درمجموع که نگاه می نماییم به قول دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، شاهنامه یک کتاب «تمام» است و به تنهایی با همه کتاب های دیگر فارسی برابری می کند. اگر بادقت جستجو نماییم، می بینیم در کتاب های مهم زبان فارسی طی عمر هزاره فارسی دری، نکته، حکمت، آموزش و تاملی نیست که دیده شود و سرچشمه آن در شاهنامه نیامده باشد.
محمدخانی اظهار داشت: بی شک شاهنامه مهم ترین اثر حماسی جهان است و کتاب زندگی است که داد و خرد جانمایه آن اند. آن چه درشاهنامه به انسان آموخته می شود، نجابت و ادب و بلندنظری است و نیز آگاهی، دانایی، اعتدال، شادمانی و خلاصه همه آنچه که زندگی را دلپذیر و بهادار می کند، در شاهنامه دیده می شود.
وی به تقارن ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) با روز بزرگداشت فردوسی اشاره نمود و اظهار داشت: فردوسی در شاهنامه، خودرا بنده دوده نبی می خواند و ستاینده خاک پای وصی و می گوید: «اگر چشم داری به دیگر سرای/ به نزد نبی و علی گیر جای» و تاکید می کند «برین زادم و هم برین بگذرم/ چنان دان که خاک پی حیدرم». این شاعر شیعی به دوده ارادت تام دارد و اشاره می کند «هر آن کس که در جانش بغض علی ست/ ازو زارتر در جهان زار کیست» و به سبب این تقارن مناسب می باشد که برنامه های روز بزرگداشت فردوسی در فرصتی دیگر اجرا شود و چون او خودرا خاک پای حیدر می داند توجه مردم بطور قطع در این روز بیشتر به شخصیت و زیست امیرمومنان معطوف است و دلبستگی فردوسی به حضرت علی (ع) و خاندانش بازگوکننده حق طلبی دینی و مذهبی و واکنش خردمندانه او در مقابل سلطه خلفای بغداد است.
معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب در آخر به کارنامه فردوسی پژوهی سال قبل کشور اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در دهه گذشته کارنامه فردوسی پژوهی هرسال پر برگ و بارتر می شود. در سال قبل ۴۱۴ کتاب از فردوسی و درباره فردوسی، با شمارگان ۴۹۹۲۵۰ نسخه انتشار یافته که ۸۵ اثر برای بار نخست چاپ شده اند. بیشترین آثار انتشار یافته به اقتباس ها و بازنویسی ها اختصاص داشت که از این میان ۴۰ اثر با تیراژ ۵۹۹۵۰ بازنویسی شاهنامه برای رده سنی کودکان و نوجوانان، ۳۱ اثر با تیراژ ۴۱۸۰۰ بازنویسی شاهنامه به نثر و ۱۶۴ اثر با تیراژ ۲۱۰۰۷۰ اقتباس هایی از شاهنامه بودند. ۸۵ اثر با تیراژ ۸۶۲۲۰ نسخه به نقد و تفسیر داستان های شاهنامه اختصاص داشت. ۵۴ گزیده از شاهنامه با تیراژ ۵۴۵۱۰ منتشر گردید و خود شاهنامه فردوسی نیز ۱۹ بار چاپ شد. ۲۱ اثر با تیراژ ۲۲۹۰۰ نسخه نیز به آثاری اختصاص داشت که درباره فردوسی و شاهنامه نوشته شده اند.


منبع:

1399/02/23
23:29:32
5.0 / 5
2732
تگهای خبر: آثار , آموزش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ